landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Beklager jeg vist ikke var skarp nok i min tidligere opdatering.
Måleenheden er dyreenheder(DE), eksempelvis er :
1 DE = 4.3 søer
1 DE = 36 slagtegrise i 32-107kg klassen
1 DE = 200 smågrise i 7 - 32 kg klassen

Så med 120 DE kan du have 24.000 smågrise, bare som eksempel.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec »

Så blev jeg sgu klogere igen idag :) Takker for alle input
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af bennylar »

Nu har min ejendom ikke tabt i værdi, har faktisk lige fået et bud fra en mulig køber til noget over vurderingen fra mægler, taber vurdering det Gør den nok snarere når de køber de nye fly til hæren, for så larmer det da endnu mere her....

hvorfor skulle jeg ende i gæld...? Huset er betalt så medmindre jeg selv optager ny gæld så ender jeg ikke i gæld.. eller overser jeg noget..?

Nu interesser penge så mig ikke synderlig... så det går nok..

ved godt der andre steder er huse der taber i værdi, men så må de kæmpe deres kamp.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec »

Køber du for 600.000 og du skal flytte på grund af arbejde til andet sted i landet, og nu har landmanden så fået 2000 grise mere op af din ejendom og mulige købere synes ikke om stedet og tanken om grise produktion, så ryger prisen ned, så enkelt er det. Så kan man være nok så ligeglad, hvis du må sælge for 400.000 og troede du kunne vælge det samme eller mere.. Man skal ikke altid være egoist og tænke , fordi jeg kan, så gælder det hele Danmark, folk bor forskelligt og har forskellige oplevelser af problemet, så det gør kun din situation personlig, og andre ligeså, så svært at forholde sig til personlige oplevelser som igen ikke gælder mig eller andre i mit område.

Når jeg taler gæld, så blev det nævnt et par indlæg før , om landmændene kan overskue det og de forgælder sig men sker deres konkurs FØR du skal flytte eller flytter du med det mulige underskud.. Det var så den konklusion på om du ryger ud med gæld før de gør.

husk nu, ren teori, der er intet af ovenstående som er fakta, jeg skal ikke sælge og aner ikke om mit hus påvirkes af dette men jeg er ikke pensionist og aner intet om fremtiden og hvordan den ser ud 10 år frem, så jeg skal forsøge at se frem, ikke tage 1 dag af gangen og håbe alt går.
xkfc

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af xkfc »

Jeg ved ikke en hujende fis om grise eller landbrug for den sags skyld...

Men jeg syntes det er fint at landbrug hører til på landet... Vælger man at bo på landet må man tage det med der nu engang foregår der.

I Resenbro, langt ude på landet anlagde man en racerbane, så voksede byen rundt om banen, og nu er der en masse restrektioner..

Man anlægger fine havne som skaber aktivitet til byen, folk tjener penge, penge nok til at købe dyre grunde med udsigt over havet(havnen) og nu er der pludselig en farlig støj fra havnen..

Dem jeg virkelig har medlidenhed med, er dem der pludselig har en motorvej i baghaven, og som får latterlige erstatninger.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af Aussieboy »

Hvis man skal spå om hvad der sker 10 år ud i fremtiden er det svært syntes jeg. Hvis og hvis. Og hvad nu hvis. Jamen så kan man blive ved.
Noget andet er, der er jo klare regler på afstand til naboer, byer med mere når man bygger stald, ligesom man skal skrive tagfarve, hvor meget lys, hvor det sidder og hvor tit det er tændt med mere. Og er du ikke inden for de radius er tror jeg ikke du får meget ud af en klage.
Er det i løjet han skal udvide ?
pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec »

Aussieboy skrev:Hvis man skal spå om hvad der sker 10 år ud i fremtiden er det svært syntes jeg. Hvis og hvis. Og hvad nu hvis. Jamen så kan man blive ved.
Noget andet er, der er jo klare regler på afstand til naboer, byer med mere når man bygger stald, ligesom man skal skrive tagfarve, hvor meget lys, hvor det sidder og hvor tit det er tændt med mere. Og er du ikke inden for de radius er tror jeg ikke du får meget ud af en klage.
Er det i løjet han skal udvide ?
med deres 25-50meter radius er det jo kun dyrene i skoven som kan klage :) Der miljø lugt gener ligger i den lave ende ved 600+ meter, så det skal kun være på en dårlig dag af lugte skader.

Og Nej, løjet er et par km væk herfra, det er i stokkemarke sogn (som det hedder)
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af Aussieboy »

Tambour så.. Men vil så også sige om du har eks. 100 dyr i stalde eller 1000, det gør ingen lugtforskel. Forskellen kan ligge i om de kører gylle en dag eller 30, det er der de lugter mest..
pendec

Re: landmand udvider med 42000 smågrise og 1200 søer.

Indlæg af pendec »

Yep, jeg har også læst bilagene til sagen nu, og alt ser ud til at være rigtig fint, fantastisk meget der skal være på plads når man laver sådanne planer.

Tænk der er rigtig mange flagermus arter her i området, og dem har de sgu også checket om de påvirkes af dette :)
Aussieboy skrev:Forskellen kan ligge i om de kører gylle en dag eller 30, det er der de lugter mest..
Mærkeligt nok, de beskriver en masse om de områder gylle køres ud på men synes ikke jeg bemærkede om de taler om antal dage der bruges på at køre det ud. Kun antal traktorer som kører 25 ton gylle væk fra stedet (vel nok ud til en mark), som er 530. Det antal kunne jo så være fordelt over 5 dage eller 30 :) (forår/efterår)
Men ja, det har fungeret fint her i 10 år med gylle i syd og nord, så mon ikke jeg overlever.

Besvar