pillefyr om vinteren

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
sherifgaber
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30 maj 2016 11:41

pillefyr om vinteren

Indlæg af sherifgaber »

vi er ved at bygge vores hus ,og vi kommer til at brug pillefyr . Men jeg har hørt at ,om vinteren betaler det ikke sig at køre pillefyren. skal der være et anden varme source?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: pillefyr om vinteren

Indlæg af pille bruger »

sherifgaber skrev:vi er ved at bygge vores hus ,og vi kommer til at brug pillefyr . Men jeg har hørt at ,om vinteren betaler det ikke sig at køre pillefyren. skal der være et anden varme source?
Det er især når forbruget er højt ( vinter ) at der er noget at spare ved at bruge et pillefyr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
pendec

Re: pillefyr om vinteren

Indlæg af pendec »

sherifgaber skrev:vi er ved at bygge vores hus ,og vi kommer til at brug pillefyr . Men jeg har hørt at ,om vinteren betaler det ikke sig at køre pillefyren. skal der være et anden varme source?
Er i ved at bygge hus, og vil få gulvvarme over alt, så er der kun at tænke på hvorledes og hvor meget varmeforbruget vil være. Beton gulv, så skal i højere op i grader, og varmen fordeles langsommere med konstant. Trægulv, så er der en max på 35g og varmen fordeles dog hurtigere. Huset bliver vel et A+++ hus på isoleringsdelen, så i skal nok ikke have hus efter m2 men efter forbrug, og det må afgjort blive lavt, formoder jeg.

Det er helt sikkert helt fint at få et pillefyr, der er dog mange forskellige og der findes jo alternative varme kilder, som Luft->Vand som måske også er løsningen til nybyggede huse, det overlader jeg andre til at vurdere.

Vælger i pillefyr, så husk ikke at vælg for billigt når i nu er helt nye på den front.. (40.000) MGM,RTB er mine foretrukne. (20-25.000) Scotten kommer nok ind sammen med en masse andre i den billigere ende. Læs andre brugers erfaringer i de andre sektioner, og husk, nye brugere har næsten altid et eller andet som ikke helt spiller for dem, selvom det burde være fuld automatisk ;)
xkfc

Re: pillefyr om vinteren

Indlæg af xkfc »

sherifgaber skrev:vi er ved at bygge vores hus ,og vi kommer til at brug pillefyr . Men jeg har hørt at ,om vinteren betaler det ikke sig at køre pillefyren. skal der være et anden varme source?
Jeg tror i skal have nogle andre vejledere til det husbyggeri :oops:

Isoleringskravet til byggeri er så stort at jeg syntes det er skørt med et pillefyr, jeg ville klart vælge jordvarme eller luft til vand. Det er naturligvis en dyrere løsning (installations mæssigt) men i det store spil tror jeg det er en gevinst, og jeg tror også der er flere købere til huset hvis man skulle komme ud for at skulle sælge.

Hvor langt er i kommet med byggeriet?
Hvilke type hus bygger i?
Hvorfor vælge et pillefyr? hvis i ikke mener det kan bruges om vinteren!

Pillefyret er et super valg til ældre huse, og renoverede ejendomme hvor der er brug for en del energi, pillefyrets gevinst er at det er billigt i indkøb, og kan lave en masse energi til en billig kW/t pris, samtidig laver det 60-70° vand som kan være nødventig til ældre varme installationer.
Til nye huse findes smartere løsninger.

Det korte svar på dit spørgsmål, er at den der har fortalt dig at det ikke kan betale sig at bruge pillefyr om vinteren slet ikke har forstand på sagerne, pillefyret er netop allerbedst om vinteren, og knap så smart om sommere, hvilket en del producenter klarer fremragende ved at fyret selv starter og stopper enten på ur-styring eller med en føler i VVB.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: pillefyr om vinteren

Indlæg af MichaelK »

Jeg synes Trådstarter skulle bruge noget andet end google-translate til sine indlæg!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar