Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Longleg1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 apr 2016 08:26

Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Indlæg af Longleg1976 » 17 maj 2016 07:53

Hej med jer alle sammen.

Jeg skal til at bygget et anlæg om med Atmos DC22 og 1500 ltr. akkumuleringstank. Men hvordan undgår I andre at afkøle vandvarmeren med fremløbsvandet når akkumuleringstanken er under de 60 gr. jeg kører med i vandvarmeren? Og det er så meningen at el-patronen skal tage over når den kommer under f-eks. 55 gr.

Kan man få en omvendt termostat, som lukker ved faldende temperatur? Synes ikke at kunne finde en god løsning!

Vh.
Michael Larsen


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Indlæg af pelle » 17 maj 2016 11:33

http://www.hedestoker.dk/kedel_tilbehoe ... tater.html

http://www.hedestoker.dk/kedel_tilbehoe ... tiler.html

Det her kan klare dit problem.. Termostaten har 3 ben, så du kan vælge om den skal tænde/ slukke motorventilen. ved en given temperatur.

Eller en AVTA ventil kan også klare tricket. Den åbner ved stigende temperaturer.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Indlæg af pll » 30 maj 2016 17:40

Jeg ville bruge en differenstermostat til at styre en motorventil. Mål på temperatur varmtvandsbeholder og og fremløb. Termostaten indstiles således at den kun åbner hvis fremløbstemperatur er størren end beholder temperatur. Som differenstermostat ville jeg bruge den billigste solvarmestyring jeg kunne finde, de kører efter dette princip.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Indlæg af J-B » 30 maj 2016 19:01

En løsning kunne være at bruge 2 elektriske termostater, en der måler temperatur i akkutank så den skal være over f.eks. 60 grader før den slår til og en der måler i vvb der åbner hvis temp bliver under f.eks. 55 grader, så kan du kun varme vvb hvis akkutanken er varm nok, det kan styre en pumpe eller motorventil.
Så kan du sætte elvarmen i vvb til f.eks 50 grader og du vil altid have varmt vand og du risikerer ikke at bruge el til at varme i centralvarmeanlægget.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Indlæg af John Skov Jensen » 30 maj 2016 19:51

pll skrev:Jeg ville bruge en differenstermostat til at styre en motorventil. Mål på temperatur varmtvandsbeholder og og fremløb. Termostaten indstiles således at den kun åbner hvis fremløbstemperatur er størren end beholder temperatur. Som differenstermostat ville jeg bruge den billigste solvarmestyring jeg kunne finde, de kører efter dette princip.
Lige præcis
En differensføler og en motorventil der enten leder flow gennem vvb eller uden om vvb. Sådan har jeg også lavet det. Så begynder opvarming af vvb så snart fremløb fra akku er varmere end bunden på vvb. Og det er uanset om akku er 40 eller 60 grader


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Indlæg af pelle » 31 maj 2016 19:36

Ja en differrent styring + en magnetventil der åbner er det rigtige. Men, det allermest rigtige er en lodret stående kappebeholder hvor kappen er over akkutanken.. Der er ikke det mindste ventiler eller andet styring jeg behøver ikke engang at have pumpen tændt. Der er selv f. tale om selv cirkulation på mit system.. Kappebeholderen sidder øverst og det er der det varmeste vand søger hen..Så, jeg lader vor herre om at styre det hele. Jeg kan ikke dræne systemet for varmt vand..Kommer der noget koldt ind ved bunden går selv c. omgående igang.. :) :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

max lauridsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 09 aug 2016 18:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 365
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hvordan undgår jeg afkøling af vandvarmer?

Indlæg af max lauridsen » 23 sep 2016 16:18

som jeg forstår det skal man lede flow igennem vvb spiralen? altså alt varmt vand der kommer fra fyret skal ledes igennem vvb spiralen og så videre til akku tank og så videre til radiator og tilbage til fyret eller forstår jeg det helt forkert?

kan denne løse opgaven? https://www.hedestoker.dk/3791_vvb_prio ... _vejs.html


Besvar