Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
jwr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af jwr » 23 maj 2016 18:14

Hej
Jeg må lige fortælle om min svoger, Han har et brændefyr, og om sommeren en kombi vandvarmer,
ca. sådan en Metro 110ltr. Men den var alt for dyr at køre med. han har 1 stk. kone + 2 teenagedøtre, så hvad gør manden?
Monterer en 15ltr. el varmtvands beholder, Meget snedigt, nu tage et bad kun få min.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af HR LUCCA » 23 maj 2016 18:18

jwr skrev:Hej
Jeg må lige fortælle om min svoger, Han har et brændefyr, og om sommeren en kombi vandvarmer,
ca. sådan en Metro 110ltr. Men den var alt for dyr at køre med. han har 1 stk. kone + 2 teenagedøtre, så hvad gør manden?
Monterer en 15ltr. el varmtvands beholder, Meget snedigt, nu tage et bad kun få min.
Det må være det man kalder nærigt icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af Zarge » 23 maj 2016 20:32

Og nu er han pludselig single...endnu billigere... ;-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af John Skov Jensen » 24 maj 2016 13:55

henrikveb skrev:Halløj i forum :)

Jeg har et Klimosz KL15 stokerfyr fra 2005. Vi købte hus for 4 år siden hvor det var installeret. Vi købte et stort læs koks med, som jeg har fyret med indtil for nylig. Nu er fyrer jeg med 8 mm Barlinek træpiller, og har fundet ud af at vi ikke bruger nok varme til at KL stokeren kører optimalt. Stokeren kunne sagtens køre sommeren over med koks, da det brænder på en anden måde. Koks virker dog til at være lidt hårdere ved stokeren end træpiller.

Vi overvejer derfor en combi vvb, så vi kan opvarme brugsvand med el i de "varme" måneder, og slukke stokeren. Jeg har regnet frem til at det vil koste ca. 2500 kr. i el, hvis den kører på timeur i 5 måneder. Vores nuværende vvb er fra en gang i 80'erne, så dens dage er måske ved at være talte?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det ville være bedre at udskifte stokeren med et nyt pillefyr, som selv kan tænde når der er behov, og måske er mere økonomisk end KL stokeren. Vi har i øvrigt brugt omkring 8000 kr. på KL stokeren i reservedele på de 4 år, hvem ved om det fortsætter, og hvor mange år den har tilbage? Det er jo også svært at regne pilleforbruget ud på et nyt pillefyr?

Vi har også et oliefyr som vi har brugt når stokeren har strejket. Det er dog lidt ustabilt for tiden - har mistanke om kondensvand i tanken. Ellers kunne det måske bruges til opvarmning af brugsvand.

Jeg håber i vil dele jeres meninger/råd - hvad havde i gjort?


Mvh
Henrik
Vi er 2 voksne og 2 børn i husstanden. Bruger varmt vand til bad og opvaskemaskinen (Kører 1 gang i døgnet, alle ugens 7 dage).
Sidste år ombyggede jeg mit solfangeranlæg og kan på mine notater sammenligne elforbruget mens solfangeren var demonteret og i perioden lige efter den var sat i drift.
Eneste forskel er el driften af vvb.
I gennemsnit 13 kWh el forbrug pr dag set over en måned når fangeren er i drift og laver det varme vand
I gennemsnit 17,5 kWh el forbrug pr dag i den måned fangeren var ude af drift og el staven stod for det varme vand.

Så her i huset koster det varme vand 4,5 kWh el at producere pr dag, dvs. ca. 10 kr i el pr dag

henrikveb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 05 apr 2016 22:01
Mit fyr: Scotte 10kW BS1016
Areal: 123+85m2
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,5-5
Geografisk sted: Mørke
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af henrikveb » 25 maj 2016 21:02

Hvis det i vores tilfælde kan gøres for ca. 10 kr. pr. dag, lyder det ikke helt tosset. KL stokeren koster 25-27 kr. pr. dag, plus den kører mega ringe med det lave forbrug. Så er vvb hurtigt tjent ind.
Scotte 10 kW v7 styring, BlackStar BS1016 med semirens og kompressorrens. U-herd med skamol plade. Trækstabilisator og 130mm skorsten.
Stokercloud: http://www.stokercloud.dk/dev/kahe.html


pendec

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af pendec » 25 maj 2016 21:23

henrikveb skrev:Hvis det i vores tilfælde kan gøres for ca. 10 kr. pr. dag, lyder det ikke helt tosset. KL stokeren koster 25-27 kr. pr. dag, plus den kører mega ringe med det lave forbrug. Så er vvb hurtigt tjent ind.
Jeg gav ca. 6000kr for en 160l metro vvb med elpatron og opsætning, så hvis du køber en 120l og sparer 20kr om dagen, så har du overskud efter velnok små 2 år , det er sgu da hurtigt det begynder at give overskud.

Det hele bunder jo i om du har pengene til et nyt pillerfyr og vvb beholder eller du starter med vvb'n og skal planlægge investeringen i pillefyr lidt mere ;) Nogle har lidt under puden andre må i banken.


Besvar