Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
henrikveb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 05 apr 2016 22:01
Mit fyr: Scotte 10kW BS1016
Areal: 123+85m2
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,5-5
Geografisk sted: Mørke
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af henrikveb » 19 maj 2016 21:35

Halløj i forum :)

Jeg har et Klimosz KL15 stokerfyr fra 2005. Vi købte hus for 4 år siden hvor det var installeret. Vi købte et stort læs koks med, som jeg har fyret med indtil for nylig. Nu er fyrer jeg med 8 mm Barlinek træpiller, og har fundet ud af at vi ikke bruger nok varme til at KL stokeren kører optimalt. Stokeren kunne sagtens køre sommeren over med koks, da det brænder på en anden måde. Koks virker dog til at være lidt hårdere ved stokeren end træpiller.

Vi overvejer derfor en combi vvb, så vi kan opvarme brugsvand med el i de "varme" måneder, og slukke stokeren. Jeg har regnet frem til at det vil koste ca. 2500 kr. i el, hvis den kører på timeur i 5 måneder. Vores nuværende vvb er fra en gang i 80'erne, så dens dage er måske ved at være talte?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det ville være bedre at udskifte stokeren med et nyt pillefyr, som selv kan tænde når der er behov, og måske er mere økonomisk end KL stokeren. Vi har i øvrigt brugt omkring 8000 kr. på KL stokeren i reservedele på de 4 år, hvem ved om det fortsætter, og hvor mange år den har tilbage? Det er jo også svært at regne pilleforbruget ud på et nyt pillefyr?

Vi har også et oliefyr som vi har brugt når stokeren har strejket. Det er dog lidt ustabilt for tiden - har mistanke om kondensvand i tanken. Ellers kunne det måske bruges til opvarmning af brugsvand.

Jeg håber i vil dele jeres meninger/råd - hvad havde i gjort?


Mvh
Henrik
Scotte 10 kW v7 styring, BlackStar BS1016 med semirens og kompressorrens. U-herd med skamol plade. Trækstabilisator og 130mm skorsten.
Stokercloud: http://www.stokercloud.dk/dev/kahe.html


pendec

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af pendec » 19 maj 2016 21:45

FYI, du får ikke behov for timeur på en VVB med elpatron. Er den ny og velisoleret (Metrotherm), så klarer den selv opgaven, så længe du ikke bruger vandet, så bruges elpatron ikke.

Jeg bruger ca. 2-3kWh per dag(har 160l vvb), og jeg kan ikke skifte til mit pillefyr for det kører a.h.t. når det er på sommertid.
Tilsluttes vvb med 360v, så burde effektiviten på opvarmning være bedre. og køber du ikke for stort, så er balancen bedre.
btw, husk nu at slukke pumper , så vvb ikke misbruges som opvarmer til vandsystemet på radiator/gulvvarme, det er dyrt.

Efter sigende skulle de nye pillefyr, bedre klare vvb opvarmning og tænd/sluk og brug af træpiller til små penge, så måske bedre at overveje at skifte pillefyr med tilskud og få et nyt. Så ender du måske med et bedre resultat og en større besparelse over de næste 5-10 år , som du nok hellere vil have.

henrikveb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 05 apr 2016 22:01
Mit fyr: Scotte 10kW BS1016
Areal: 123+85m2
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,5-5
Geografisk sted: Mørke
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af henrikveb » 21 maj 2016 14:12

Tak for din mening.

Det er ikke meget strøm din vvb bruger, så er min udregning på 2500 kr nok alt for høj. Vi har en 110L Metrotherm nu, og havde kigget lidt på en 110L combi fra Metrotherm igen. Vi er 2 voksne og et barn. Hvis 110L kan køre for maks. 2-3 kWh pr. dag, så er det jo kun ca. 750 kr. for 5 måneder.

Vores Kl15 har en virkningsgrad på 83,5 til 85,3% og så vidt jeg kan se har f.eks. et Scotte 10kW (med Blackstar kedel) en virkningsgrad på 93,3%. Kan man så sige at der er op til 10% at spare på pilleforbruget?

Nogen der ved hvor længe tilskudsordningen kører?
Scotte 10 kW v7 styring, BlackStar BS1016 med semirens og kompressorrens. U-herd med skamol plade. Trækstabilisator og 130mm skorsten.
Stokercloud: http://www.stokercloud.dk/dev/kahe.html

pendec

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af pendec » 21 maj 2016 14:33

Jeg er "single" , så der er forbruget klart mindre, og det er også der hvor et nyere pillefyr bedre kan håndtere flere opvarmninger og bliver billigere end en elpatron til 3 personer.. Jeg vil mene at 2 personer nok er grænsen, så kommer du op over 5kr om dagen, og så kan 3kg på pillefyret nok gøre det bedre for flere.

Scotte vinder nok mere på den automatiske funktioner og sluk/tænd og de muligheder for semi-auto-vedligehold som kan fås.
Når du siger 10% , så skal du huske at det betyder f.eks fra 5 Ton til 4.5T , altså 1000kr sparet. og du investerer jo mindst 20.000 her og opsætning osv, så tager det jo 20 år , før pengene er vundet ind eller mere, hvis forbruget slet ikke falder 10%.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af Bigfoot » 22 maj 2016 10:11

enig med pendec. din beregning er ikke korrekt, har selv en 160 liters metro, som kører på el om sommeren, og vores elregninger ikke voldsom deraf.

men det Klimoz scheisse der, ud med den..... den påståede virkningsgrad er ikke eksisterende, og fyret er noget bras, mildest talt.

For at give dig en sammenligning med vedligehold.
Jeg købte mit baxi multiheat 1.5 i september 2010, og det har kørt siden. Den samlede vedligehold bestræber sig på >>>>>>0 kr<<<<<<<

Jeg havde godt nok overvejet en større ombygning, men i første omgang skal vi holde os til emnet.
På med en 110 liters kombi metro, eller en større evt. Prisforskellen er ikke alverden.
Smid kuglehaner på alle ind og udgange (gør en fremtidig reperation nemmere også), og så når du slår fyret fra, så lukker du indløbet fra fyret til beholderen, ellers vil beholderen jo begynde at varme på dit anlæg, OG DET KOSTER!!!!!
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


xkfc

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af xkfc » 22 maj 2016 10:48

Der er ingen tvivl, jeg ville udskifte fyret. Jeg har selv udskiftet et stokerfyr med et pillefyr, eneste ærgelse er at jeg dog for pokker skulle have skiftet noget før. :cry:
Hvor meget strøm en kombibeholder bruger kommer an på forbruget af varmt vand.+ Jeg er ikke enig med Pendec i at varmelemeget ikke bruges når man ikke bader, for i følge Metro:
"Jeg kan oplyse følgende værdier for varmetabet fra type 605C, 160 l. kombi beholder med ¾" spiral og udlufter:
Ved beholder temperatur 55 °C. er varmetabet opgjort til 1,31 kWh/døgn.
Ved beholder temperatur 65 °C. er varmetabet opgjort til 1,69 kWh/døgn.
Jeg håber, at dette er tilfredsstillende.
Med venlig hilsen / Best regards
Flemming Andersen
METRO THERM A/S
Rundinsvej 55
3200 Helsinge"

Så der er omkring 3kr i døgnet uden at der tappes varmt vand. Forbruget på 2500kr kan være meget realistisk, for hvad koster et bad! lad os antage at vandværksvandet er 8° og at et rart bad foretages ved 40° altså har vi Δt på 32° vi bader i 10min og har et brusehoved der lader 10liter i minuttet passerer. så koster et bad 3,72kW energi altså 8kr..

Jeg er heller ikke enig i at der opnåes en besparelse ved at bruge 400V frem for 230V, opvarmningen sker blot hurtigere. Faktisk kan man vende den hurtige opvarmning om til et tab, VVB kommer hurtigere op i temperatur hvorfor man hurtigere genererer standby tabet.

Derimod er jeg helt enig i at urstyring af VVB aldrig kommer til at svare sig, med mindre at det er træpillefyret der varmer den op.

Hvis du bestemmer dig for et pillefyr kan jeg anbefale at få et der kan styre VVB og gerne et med interface (grafer) det gør det meget nemmere at optimere.

pendec

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af pendec » 22 maj 2016 12:55

xkfc skrev: Så der er omkring 3kr i døgnet uden at der tappes varmt vand. Forbruget på 2500kr kan være meget realistisk, for hvad koster et bad! lad os antage at vandværksvandet er 8° og at et rart bad foretages ved 40° altså har vi Δt på 32° vi bader i 10min og har et brusehoved der lader 10liter i minuttet passerer. så koster et bad 3,72kW energi altså 8kr..
Nu har jeg kørt sådan i de sidste mange år, siden den elpatron kom i. Så det er fint at tabet som er inkl. i mine 2-3Kwh men det gør ikke sagen anderledes for 2 personer. At mine fakta siger sådan for 1 person gør intet i forhold til besparelsen ift.
Et pillefyr og tabet du nævner pr. døgn som også vil starte og smide træpiller på og køre når vvb spørger efter varme..
Tallene skal jo måles op imod et pillefyr som skal nå 60+ grader og hvis du har ret, at vvb taber var for 1.31kwh i døgnet,
så vil et pillefyr jo gøre præcis det samme og køre uden man bruger vandet ;) Altså fast udgift på den front præcis som med elpatron.

For mig personligt, her koster en bio18 en opvarmning på 2kg før den var på 60c og vvb varmes op, og så tag det et par gange om dagen, og så desværre besværet på min bio18 når den ikke kunne slukke korrekt igen, og piller røg ned, fordi den nu var varm og ikke kunne komme af med varmen, så skulle man ud og rense nedfaldne piller.. Alt dette gør min bio18 til noget lort og så er 2kwh billigt for noget komfort hele sommeren.

btw, 60kwh * 6 = 360kwh * 2,25 = 810kr, der er langt op til 2500kr, selvom 3 personer bruger elpatron. men jeg aner ikke hvor meget mere.
xkfc skrev:Jeg er heller ikke enig i at der opnåes en besparelse ved at bruge 400V frem for 230V, opvarmningen sker blot hurtigere. Faktisk kan man vende den hurtige opvarmning om til et tab, VVB kommer hurtigere op i temperatur hvorfor man hurtigere genererer standby tabet.
Det er jo ikke alle som kun har elpatron og bor alene? Så standby er måske kun relevant for dem som ikke bruger vandet 24/7, så er der lige familien på 4 som bruger det ofte og gerne skulle nå det hele på 1 time om morgenen, og her vil det jo kun være en fordel, og standby tvivler jeg på er relevant når de så kommer hjem fra sport eller andre aktiviteter osv.. Så vandforbrug mønster er ikke ens for alle, standby er så igen kun for dem som bruger vandet mindre i deres beholder.

xkfc

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af xkfc » 22 maj 2016 13:26

Når en Bio18 er så dyr i drift og opstart så er det ikke sådan en jeg vil anbefale.
Vi har 1stk 160 metro og 1stk 110l metro, når vi er på ferie bruger Scotten 1,5-2kg hver andet døgn til standby tabet. Nu koster styring til fyr og cirkulationspumpe også el og jeg har faktisk ikke styr på hvor meget, men i piller bliver de 2kg (9kW energi) til ca.3kr. De to beholdere ville på to døgn have brugt måske 10kr på elregningen (jeg antager at 110l har mindre tab end 160l)
Nu kan vi se at virkningsgraden på¨pillefyret ikke er fenomenal til opvarmning af VVB, i følge Metro er energitabet under 6kW på de to døgn men jeg må proppe 9kW i via træpiller. Trods den ringe virkningsgrad er der stadig god økonomi i at varme VVB med træpiller.
Herfra er det simpelt, jo varmt vand man bruger, jo bedre bliver økonomien i at bruge træpiller.
Der er ingen tvivl om at vi har haft en besparelse på mindst 3000kr nok nærmere 4000, ved at bruge træpiller frem for elpatron.

Uanset hvor meget vand du bruger så vil standby forbruget være konstant.

Dit regnestykke kan jeg ikke helt lure. :oops:

pendec

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af pendec » 22 maj 2016 13:51

xkfc skrev:Når en Bio18 er så dyr i drift og opstart så er det ikke sådan en jeg vil anbefale.
Hvem anbefaler et 8 år gammelt pillefyr her? Jeg kan kun sige at du ville være forkert på den, hvis du begyndte på det. For jeg har kun dårlige erfaringer her 8 år efter. Så ikke en særlig god ide at anbefale det.

Trådstarter tager om evt. investering i ny vvb 110l og tror på 2500kr i forbrug på el.. du taler nu 270l opvarmning via pillefyr og besparelse, så er det jo ikke særligt meget han sparer ved at gå over til et pillefyr? vel? altså ikke ud fra at du har sparet op til 4000kr ved den omlægning, det må jo betyde du brugte for det beløb og mere , da pillefyr stadig koster i forbrug og el. Så hvis du har 270l og brugte 4000kr+ , så vil han jo kun spare 1600kr ved dette ud fra din besparelse på 270l og hans 110l og mindre hvis det er 3000kr, ikke at glemme vi taler ny vvb + pilefyr + opstilling, så lige en udgift på ca. 30.000 som også skal vindes hjem over 15-20år.

Det kan godt være at standby koster penge men der er sgu langt op til 30.000 hvis man ikke ved om man bor der om 15 år og begynder at mærke besparelsen. for ikke at tænke på om man har lommen fuld af penge eller det er et lån i banken til 6-13% på kasse kretiten osv..

henrikveb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 05 apr 2016 22:01
Mit fyr: Scotte 10kW BS1016
Areal: 123+85m2
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,5-5
Geografisk sted: Mørke
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejelser ang. combi vvb eller udskifte fyr

Indlæg af henrikveb » 23 maj 2016 16:36

Tak for alle svar indtil videre.

Vores VVB er som sagt 30 år gammel, og da det nok er for dyrt i længden at opvarme den med olie, er vi nok kommet frem til at skifte VVB uanset hvad. Prisforskellen på en VVB med/uden el patron er ikke så stor, så vi kan ligeså godt tage den med el.

Så ser vi nok lige tiden an med fyret, da vi ikke kender årsforbruget med træpiller (eller el VVB) endnu.

Vil dog gerne indrømme at jeg er lidt lun på et nyt fyr, med bedre virkningsgrad og styring samt noget semi selvrens. Har læst meget om Scotte. Det er også en overkommelig pris med tilskud. Men det er klart det løber op før det står køreklar.

Hav en god dag allesammen! :)
Scotte 10 kW v7 styring, BlackStar BS1016 med semirens og kompressorrens. U-herd med skamol plade. Trækstabilisator og 130mm skorsten.
Stokercloud: http://www.stokercloud.dk/dev/kahe.html


Besvar