Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af Michael123 » 13 maj 2016 21:02

Hvad synes I prisen skal være? Jeg skal selv tage afmontere og det står et sted der ikke er helt let at køre bort.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af John Skov Jensen » 13 maj 2016 21:17

Orlan 18 forsvandt fra markedet i forbindelse med at de nyeste kl5 krav kom i spil. Så mit bud er at den ikke overholder de seneste krav og derfor er udfaset og dermed værdiløs.
Men prøv at få en kopi af prøvnings attesten fra sælger og læs hvad der står på den.
Den bør jo ligne denne her
http://www.vvs-eksperten.dk/index.php?r ... nt_id=3309
I bunden findes attesten for 25 og 40 kw super kedlerne
Attesten kan ikke være dateret ældre end 2012 da det var der de seneste krav blev vedtaget. Dem jeg linker til på 25 og 40 modellerne er fra 2013

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af Michael123 » 13 maj 2016 22:11

Ok tak for svar. Umiddelbart lyder det mærkeligt i mine øre. Der kører jo også gamle biler rundt som ikke vil leve op til nutidens krav, men man siger ikke at de pludselig ikke kan synes mere eller ikke må bruges i det hele taget.

Det er vel et princip der generelt gælder på hele produktionsmarkedet, altså at ældre modeller godt nok er uddateret men stadig må bruges. Med mindre modellen direkte er dysfunktionel.

Det ville jo lamme hele produktions apparatet da modeller der i dag er godkendte om et år ikke er det. Jeg mener den teknologiske udvikling stopper jo aldrig og hvad der er up-to-date og lever op til kravene i dag vil jo per princip være forældet imorgen.

Iøvrigt virker denne liste ret mærkelig. Ikke én Orlan kedel er godkendt???

http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af John Skov Jensen » 13 maj 2016 22:17

Den liste indeholder ikke alle godkendte biobrændselsanlæg. Kun anlæg de har testet. Men da det er en norm der kendes i hele europa kan forskellige fabrikanter få dem godkendt mange steder, blot prøvningsinstituttet er akrediteret til dette.
Så på teknologisk hjemmeside findes hverken atmos, orlan eller attack da de er godkendt på andre udenlandske institutter.
Omkring 2008 blev reglerne indført om at nyopsatte biobrændselsanlæg skulle overholde en-303-5 kl3
01-07-2013 blev kravene strammet således at det også var virkningsgraden i kl5, senere hele kl5 kravet.

Oprindeligt var det nok for at fjerne gamle støbekedler såsom salemander og lign møgkedler. Men nu har det taget overhånd så også kl3 kedler såsom den forrige atmos serie og lign underforbrændingskedler heller ikke er lovlige at genopsætte

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af Michael123 » 14 maj 2016 02:16

Det lyder jo forrykt at mennesker der har købt en helt ny kedel for et år siden ikke kan sælge den længere. Det bliver spændende at høre hvad min skortstensfejermester siger, det er jo ham der skal godkende det. Jeg skriver straks til ham.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af John Skov Jensen » 14 maj 2016 06:33

Michael123 skrev:Det lyder jo forrykt at mennesker der har købt en helt ny kedel for et år siden ikke kan sælge den længere. Det bliver spændende at høre hvad min skortstensfejermester siger, det er jo ham der skal godkende det. Jeg skriver straks til ham.
Det er en god ide at snakke med fejeren.
Hvis han følger reglerne vil han ikke acceptere at der genopsættes en kedel der ikke er klasse 5 godkendt og hvor der medfølger de rigtige papirer der dokumentere det.
Men der er dog flere eksempler på at fejeren har set gennem fingre med de gældende regler.

Nu skriver du at folk der har købt en kedel for et år siden ikke kan sælge den igen. Det stemmer ikke helt, for der er ikke ændret på reglerne de sidste 2 år i hvert fald. Min egen kedel er 2 sæsoner gammel nu og den er testet iht de gældende regler.
Men en kedel der er 3-4 år gammel kan godt være blevet så godt som værdiløs.

Man må og kan altid sælge en sådan kedel som reservedele men værdien er jo i så fald næsten lig nul.

Så som køber af et brugt biobrændselsanlæg skal man holde tungen lige i munden for at være sikker på man ikke bare køber noget der har værdi af jernprisen.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af Michael123 » 14 maj 2016 08:20

John Skov Jensen skrev: Nu skriver du at folk der har købt en kedel for et år siden ikke kan sælge den igen. Det stemmer ikke helt, for der er ikke ændret på reglerne de sidste 2 år i hvert fald. Min egen kedel er 2 sæsoner gammel nu og den er testet iht de gældende regler.
Men en kedel der er 3-4 år gammel kan godt være blevet så godt som værdiløs.

Man må og kan altid sælge en sådan kedel som reservedele men værdien er jo i så fald næsten lig nul.

Så som køber af et brugt biobrændselsanlæg skal man holde tungen lige i munden for at være sikker på man ikke bare køber noget der har værdi af jernprisen.
Tak for du deler din viden på området. Det er åbenbart helt specielle vilkår på brændsels området. Tænk engang hvis man pludselig sagde: "Ja godt nok var din VW Passat godkendt for 3 år siden, men det er den ikke mere fordi der er i mellemtiden kommet bedre og mere effektive modeller." Hvis det princip gjaldt generelt på alle områder ville hele bunden af markedet med ét være væk. Ingen ville turde at købe noget.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af Lintz » 14 maj 2016 08:56

Michael123 skrev:Hvis det princip gjaldt generelt på alle områder ville hele bunden af markedet med ét være væk. Ingen ville turde at købe noget.
Nu ser vi måske lidt forskelligt på det at købe kedler og f.eks. biler.
Når jeg køber ny bil regner jeg med at skifte den når den er ca. 8 år gammel, andre skifter oftere. Da jeg købte min Scotte for fem år siden forventer jeg at den kan holde mindst 20 år. Og set i det lys er jeg såén set ligeglad med hvilken godkendelsesklasse der er gældende på det tidspunkt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af thy » 14 maj 2016 09:26

Michael123 skrev:Tak for du deler din viden på området. Det er åbenbart helt specielle vilkår på brændsels området. Tænk engang hvis man pludselig sagde: "Ja godt nok var din VW Passat godkendt for 3 år siden, men det er den ikke mere fordi der er i mellemtiden kommet bedre og mere effektive modeller." Hvis det princip gjaldt generelt på alle områder ville hele bunden af markedet med ét være væk. Ingen ville turde at købe noget.
Det er ikke os der har lavet reglerne :oops:

Sårn er det bare,desværre tror jeg det bremser nogle i at købe et brugt anlæg der forurener og sviner meget mindre end det de har.og samtidig vil nogen skifte senere meget senere fordi de ligeså godt kan køre med det de har til det er helt færdig...

Så mega surt at stå med et anlæg som dit der bare lige er dømt ude lige med et...

Men men... Skriver du at det er fuldt brugbart stand og sælges som reservedele....er der ingen problemer,da man hvis man har en magen til,kan bytte rundt på dele i stører eller mindre mængde...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Orlan 18kw et år gammel: Pris?

Indlæg af Michael123 » 14 maj 2016 10:34

thy skrev:Det er ikke os der har lavet reglerne :oops:

Sårn er det bare,desværre tror jeg det bremser nogle i at købe et brugt anlæg der forurener og sviner meget mindre end det de har.og samtidig vil nogen skifte senere meget senere fordi de ligeså godt kan køre med det de har til det er helt færdig...

Så mega surt at stå med et anlæg som dit der bare lige er dømt ude lige med et...

Men men... Skriver du at det er fuldt brugbart stand og sælges som reservedele....er der ingen problemer,da man hvis man har en magen til,kan bytte rundt på dele i stører eller mindre mængde...
Nej selvfølgelig er det ikke "jer", hvem det så end er, der laver reglerne. Jeg finder bare princippet meget mærkmærdig i forhold til de argumenter jeg har givet.

Det er ikke mit fyr, men et jeg gerne vil købe da jeg kan få det billigt med akkutank, pumper, ventiler og det hele fordi at ejer er afdød og nye ejer ikke har noget at bruge det til da det nu er sommerhus og fordi jeg selv skal afmontere det.

Og det er faktisk ikke et fyr der forurener meget mere end de nyeste. Jeg tror at energieffekten er på 89% så det er jo ikke meget mindre end de nye der kun ligger et par % over.

Desuden er det der med % jo et vidt begreb. Du kan jo godt have en gammel rigtig velholdt bil der også køres økonomisk som faktisk forurener reelt mindre, målt på udstødningsrøret og ikke på papiret, end en ny og på parpiret "Grøn" bil der er misligeholdt og køres dårligt.

Iøvrigt har jeg lige nu et oliefyr fra 1968 og det må jeg godt bruge og beholde. Der burde jo være et princip om at så længe man udskifter til noget bedre så skulle det være tilladt. Mærkelig verden.

Men nej jeg klantrer skam ingen herinde, hvorfor skulle jeg det? Tværtimod finder jeg dette forum meget givende og jeg sætter stor pris på at mennesker deler deres viden og erfaring med hinanden.
Last edited by 1 on Michael123; edited 14 times in total


Besvar