Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

scotte pille fyr vs elvandvarmer

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af lille_smed » 13 maj 2016 16:35

jeg har gået og tænkt på om jeg skal sætte en 80 liters el vand varmer op, i stedet for at bruge scotten ,varme den smule vand op som bliver brugt hver dag ... fruen tager et hurtig bad om morgnen. og så bliver der ikke brugt mere varmt vand pr dag , da jeg går i bad på jobbet..

tænkte på at den bare skulle have en timer på .. så den skulle varme op en til hun skulle i bad..

hvad siger i ..

der er mange liter stotten skal vare op inden der komme varme i beholderen .. kedlen har 55 liter .. og har 15 meter rør pex 32 pre isoleret inden det når beholderen


hvad siger i ...

er scotten stadig den billigste måde at varme vand på..???


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af lille_smed » 13 maj 2016 16:37


xkfc

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af xkfc » 13 maj 2016 17:57

Der er ikke noget entydig svar på spørgsmålet, vi kender nu dit forbrug men ikke installationen, det spiller nemlig også ind.
Ved lille installation og lille kedel samt stort forbrug af varmt vand, er det en fordel med piller.
Har man en stor kedel, nedgravet rør i gårdsplads og næsten ingen forbrug af varmt vand så vinder elpatronen.
Det er nemt at finde ud af hvad der er bedst, man sammenligner bare pilleforbrugetl med elforbruget, men husk at el forbruget svinger meget afhængig ag madlavning, støvsugning, vaskemaskine og tørretumbler. Nemmeste måde er at installere en måler på elpatronen

En forudsætning for at pillefyret er billigt, er naturligvis at man bruger VVB prioritering så fyret ikke kører unødigt.

Hos os er det en klar besparelse at bruge Scotten

Den Gennemstrøms vandvarmer er alt for lille, hvis der bare skal komme lidt flow og varme ud til et bad skal den være minimum 35kW, gerne 50kW
Jeg har lige monteret denne http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-V ... lsrc=aw.ds hos en kunde, der er ikke meget flow på og vandet er kun håndlunt. Kunden var noget skuffet da de havde håbet at kunne tappe en spand vand til gulvvask, men de havde heldigvis selv valgt den sammen med smeden, jeg stor kun for el installationen. Den skal have egen 16A gruppe og 2,5mm2 installation.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af Zarge » 13 maj 2016 18:59

Ja med en kapacitet på 1,8 ltr vand i minuttet bli'r fruen sgu nok svær at holde i godt humør...;-)

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af lille_smed » 13 maj 2016 20:14

ok .. så kan det være jeg skal vente og se hvordan forbruget, bliver når jeg få sat den ny bs 1016 kedel op.. lige nu er det en dor 16 kedel.. den er godt nok den meste elendige kedel man kan få, men tæthed og rensning


xkfc

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af xkfc » 13 maj 2016 22:07

lille_smed skrev:lige nu er det en dor 16 kedel.. den er godt nok den meste elendige kedel man kan få, men tæthed og rensning
Det kan godt være din kedel er kaput og elendig, men jeg kender flere der har DOR kedlen, og jeg deler ikke din holdning. Hvis du opnår stor besparelse ved at skifte, er der nok nærmere andre årsager end selve kedlen, man skal have et temmelig stort forbrug inden et par % betyder alverden.
Det vigtigste er absolut at kedlen og brænderen ikke er for stor til huset, jo bedre det passer jo større besparelse.

Jeg har en mærkbar besparelse ved at skifte fra 16kW standart herd, til sommerherden, når fyret ikke yder ret meget. NBE er desværre aldrig kommet i mål med vandreherden der tilpasser sig ydelsen, for sådan en ønsker jeg mig. :great:

Du kan i tabellen se hvor latterlig lidt vand sådan en 3,5kW gennemstrømvandvarmer kan lave. der skal 8 til 10 liter i minuttet til en fornuftigt brusebad og der kan den varme vandet sølle 5° op, så hvis det kommer ind med 8° så er badevandet 13° Ligesom Zange ville det ikke være noget jeg ville få ros for at byde derhjemme.
3,5kW.jpg
Det kan godt være du bader på arbejde.. definer lige arbejde, der kan jo være andre grunde til at et bad er fornuftigt :oops: icon_cheesygrin.gif :oops: icon_cheesygrin.gif :oops:

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af lille_smed » 14 maj 2016 11:06

Det jeg er så træt af med den dor kedel er den ikke er tæt. Og er alt for dårlig til at gøre den ren . Huset er nok lige stort nok til den kedel. Bs kedelen er fysisk noget større. Med yder det samme. Hvordan kan det endelig være

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af John Skov Jensen » 14 maj 2016 11:22

Kunne du ikke tage en større vvb end en 80 liters, og så derved få længere interval mellem opstart af pillefyret? Derved kunne "opstartsgebyret" få mindre at sige

xkfc

Re: scotte pille fyr vs elvandvarmer

Indlæg af xkfc » 14 maj 2016 11:24

lille_smed skrev:Det jeg er så træt af med den dor kedel er den ikke er tæt. Og er alt for dårlig til at gøre den ren . Huset er nok lige stort nok til den kedel. Bs kedelen er fysisk noget større. Med yder det samme. Hvordan kan det endelig være
Kedlen burde faktisk være nogenlunde samme størrelse, den har nok blot fået noget mere isolering, det er jo en af faktorene i en bedre virkningsgrad.

Selv i de gamlegamle dage fik jeg optimeret den gamle Salamander med 100mm Rockwoll.. fra 25° i fyrrummet til 17° :great:

Min OPOP er temmelig skidt isoleret omkring toppen.. bare den hat du ser på mine billeder virker imponerende, og sænker temperaturen i fyrrummet flere grader.


Besvar