Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bs 1016

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: bs 1016

Indlæg af Torpet » 09 maj 2016 15:36

egemadsen: Jeg mener ikke man får en højere temperatur på selve fyret ved at fjerne semirens, tværdimod, da semirens netop holder lidt igen på den varme luft. Men derimod vil du omgående få en ubehagelig højere temperatur på din skorstensrøg, som kun vil glæde gråspurvene, hvis du fjerner det hele. Den hedder semirens fordi den ikke renser selve fyret, men måske renser sig selv en anelse ved at vippe evt ophobning af aske af. Teorien er OK, blot er der ikke rigtigt noget at vippe af, når fyret er justeret rigtigt.

Altså skal min semirens blive siddende, da den syntes at spare piller og ellers intet generer. Der kommer faktisk ikke ret meget støvaske så langt bagud, hvilket betyder at det ikke er ret tit man behøver at rense selve semirens, måske bare lige lave et check een gang eller to om året, for st sikre sig der ikke gemmer sig noget aske i bagrummet, men der var næsten intet hos mig i hele denne første sæson.

Men som xkfc rigtigt bemærker, så er der mange forskellige meninger og erfaringer omkring dett emne — lidt som en religion :) — det bedste er selv at notere sig, hvordan lige ens eget fyr håndterer det hele. If it ain't broke, don't fix it.


Morten-
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 05 sep 2014 19:02
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 270
Brændsel: 6-8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Geografisk sted: 4733

Re: bs 1016

Indlæg af Morten- » 10 maj 2016 06:04

Jeg har også den nye kedel med semirens. Og har som andre også prøvet, at pille den ud. Men mit pilleforbrug steg med det samme. Plus at den var længere tid om, at komme op på setpunkt i temp. Så jeg har sat det i igen. Syntes også den kører mere stabil med det monteret.

Men når alt kommer til alt, så er det en smagssag.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: bs 1016

Indlæg af Torpet » 10 maj 2016 08:18

Ja, det skal jo huskes at det er en retarder, som så også har en lettere selvrensefuntion (som bonus), derfor også tillægsnavnet 'semirens'. Retarder værdien ser jeg som den egentlige funktion og hos mig virker den part helt fint. Ganske som Morten har erfaret, så ville mit fyrogså køre noget ustabilt uden den i. Jeg har tidligere eksperimenteret lidt frem og tilbage, men konklutionen er helt klart at det ikke er godt at køre uden semirens i, da en masse varm luft så bare blæser direkte ud igennem skortstenen, det giver både en væsentlig højere røgtemperatur i skorstenen og et højere pilleforbrug for at opretholde fyrets temperatur, som ellers falder efter udtagning af den retarder. Ret logisk altsammen, faktisk, for når den opvarmede luft blæser for hurtigt igennem fyret, så optages varmen ikke ret godt. Så retarderens job er ret så oplagt i mine øjne og erfaring. Jeg ved godt at andre slet ikke ser det på denne måde, men så er det jo godt vi lever i et frit land :) :)


Besvar