Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af brændefyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af Tom_AT » 07 maj 2016 00:42

Ved ikke om det har nogen betydning. Men Atmos'en er også den kvalitetsmæssige mest lækre af de to. Orlan virker lidt billigere i det og lidt mere gammeldags.

En anden ting jeg synes du bør overveje.
At lave en stor installation med 50 kw fyr og 4000-6000 liter akku-tank koster en god sjat mere end fx en 30 kw kedel og 2500 liter akkumulering.
Så man kunne jo også overveje at have en bette pillefyr sat op ved siden af til at tage over hvis man fx skal på ferie eller bare er væk i weekenden. Det vil selvfølgelig bliver dyrere totalt set end at sætte en stor kedel + akkutank op. Men giver en god sjat mere komfort.


Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af Michael123 » 07 maj 2016 11:13

Tom_AT skrev: En anden ting jeg synes du bør overveje.
At lave en stor installation med 50 kw fyr og 4000-6000 liter akku-tank koster en god sjat mere end fx en 30 kw kedel og 2500 liter akkumulering.
Så man kunne jo også overveje at have en bette pillefyr sat op ved siden af til at tage over hvis man fx skal på ferie eller bare er væk i weekenden. Det vil selvfølgelig bliver dyrere totalt set end at sætte en stor kedel + akkutank op. Men giver en god sjat mere komfort.
Jo det kan da være at den kombination også er en mulighed, men vel også noget der fylder noget en del mere med to fyr.

Nu skal jeg jo også sætte solvarme op. Hvordan på virker det størrelsen af akkutanken?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 07 maj 2016 11:15

Det vil ikke påvirke dit valg af størrelse på akkutanken i nævneværdig, om nogen grad overhovedet. I de perioder hvor solfangeren virkelig yder er din kedel slukket, og når kedlen arbejder for fuld tryk kommer der næsten intet fra solen

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af Michael123 » 07 maj 2016 18:01

God pointe: Solfanger er til sommerhalvåret og dermed primært til badevand, og fyr til vinterhalvåret med varme og badevand, sådan groft set.

Har I nogle foretrukne mærker i akkutanke?

Passat.dk skriver: "Ud fra pladshensyn vil det ofte være en fordel at vælge en løsning med flere mindre
akkumuleringstanke koblet sammen." http://www.passat.dk/UserFiles/File/Akk ... utanke.pdf
Giver det mening?

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af lille_smed » 08 maj 2016 08:42

jeg vil til en hver tid vælge atmos.. .. den stopper selv når røgtemperturen bliver for lave i kedlen .. hvor orlan bliver med med at blæse til den komme ned på60 grader,men mindre de er blevet lavet om, jeg kan ikke se så maget fidus i at varmen vandet op til 80 grader og kedlen ikke har mere brænde, men orlan fortsætter med at blæse og køler kedlen og tanken ned til 60 grader og først der efter stopper med at blæse.

om med hensyn til optænding ag de to kedlen. vinder atmosen også her .. min dc25 her kan jeg tænde op og underforbrændingen er i gang med det samme, det sker ikke på en orlan, her skal du regne med en 15 til 30 minuter før du kan sætte den i gang med at blæse, ellers blæser den bålet ud. min nabo har en og en ven har en til at stå..

på min atmos har jeg sat et ur på som gør at jeg ikke skal ændre på min røggas termostat . så den bliver koblet ind efter en time, var det relæ der ikke , skulle jeg selv ud og skrue den på efter 20-30 min,..


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af pejle » 08 maj 2016 11:50

lille_smed skrev:jeg vil til en hver tid vælge atmos.. .. den stopper selv når røgtemperturen bliver for lave i kedlen .. hvor orlan bliver med med at blæse til den komme ned på60 grader,men mindre de er blevet lavet om, jeg kan ikke se så maget fidus i at varmen vandet op til 80 grader og kedlen ikke har mere brænde, men orlan fortsætter med at blæse og køler kedlen og tanken ned til 60 grader og først der efter stopper med at blæse.

om med hensyn til optænding ag de to kedlen. vinder atmosen også her .. min dc25 her kan jeg tænde op og underforbrændingen er i gang med det samme, det sker ikke på en orlan, her skal du regne med en 15 til 30 minuter før du kan sætte den i gang med at blæse, ellers blæser den bålet ud. min nabo har en og en ven har en til at stå..

på min atmos har jeg sat et ur på som gør at jeg ikke skal ændre på min røggas termostat . så den bliver koblet ind efter en time, var det relæ der ikke , skulle jeg selv ud og skrue den på efter 20-30 min,..
Det kan sagtens være at jeg vil vælge en Atmos hvis jeg skulle vælge i dag - men det vil nok kun være fordi langt hovedparten herinde råber i kor :-)

Hvis laddomatten virker som den skal, køler man da ikke noget ned i tanken.

Jeg tænder min Orlan på under 3 min. hvor underforbrænding er i gang med det samme - så fremt det jeg fyrer med er ok!

Jeg rører ikke ved røggas termostat på noget tidspunkt.

Så jeg har lidt svært ved at forholde mig til, hvorfor det er Orlan kedellen eller styring der er et problem :-)

Ok jeg har lavet det jeg kalder fire and forget opsætning - det vil sige at hvis jeg fyrer med bøg eller briketter så kan jeg lade tankene (2500l) med en fyring. Lige p.t. har jeg noget gran som ovenikøbet er lidt blødt, hvor jeg skal fylde fyret midtvejs i en ladning - det er sgu lidt træls. Men igen det vil det nok også være hvis jeg hvad en Atmos kedel.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af Michael123 » 08 maj 2016 19:50

Umiddelbart synes jeg også det virker underligt hvis et mærke som Orlan, der efter alt at dømme er et af de afprøvede mærker på markedet, skulle have sådanne åbenlyse trælse fejl der nærmest gør den ubrugelig i hverdagen.

Er der nogen der har erfaring eller viden om Vedolux fastbrændselsfyr? Jeg ved det er dyrt, men jeg skrev til http://www.dptvarme.dk på deres mail og fik en mail i hovedet igen der sagde at adressen er ukendt. Ved I om firmaet stadig eksisterer eller om fyret kun kan købet i Sverige.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Valg af brændefyr

Indlæg af Michael123 » 11 maj 2016 14:16

Ved I om der er nogen med brændefyr på Bornholm?


Besvar