fra salemander til ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

fra salemander til ?

Indlæg af salemander »

Den gl salemander er efterhånden ved at nå en tilstand hvor den desværre står til udskiftning :( den er ellers næsten ny eller burde være det.Den er ikke mere end 45 år gl så den burde kunne have holdt længe i nu :P
Tænkte endelig på at finde en anden salemander og sætte ind og ja nytte virkningen er måske ikke så høj men har ikke plads til akku tank mm og den er alligevel ikke brug mere end max 2-3 måneder om året)spildoliefyret tager over resten af året års forbruget ligger på ca 2000 liter bio olie + 7-8 rm træ (2000 liter bio olie svare til ca 1500 liter fyrringsolie)
En anden mulighed kunne være at sætte en pille gnasker/stoker ind og skrotte begge dele pga meget svigende olie kvaliteter og alt for mange stop på spildoliebrænder .Jeg vil tro at jeg har bruger mindst 150 -200 timer om året på rens rep og alt mulig andet på spildoliebrænder den tid kunne måske bruges på noget andet
jeg er lidt tilhænger af en passat bioheat den er dog kun til piller.Jeg har mulighed for at købe korn til en rigtig god pris men er det hver at investere i en stoker til dette ? i forhold til kun piller
Jeg har set lidt på en twinheat cpi 12 men er det noget der virker eller noget man skal skrue i konstant og hvordan med holdbarheden på kedlen når man fyre med korn.
Hvis man ikke skulle have noget af det nævnte hvad skulle man så vælge som virker og er holdbart ? Der kommer ingen fjernvarme her dog er der mulighed for gas som koster kassen :evil:
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: fra salemander til ?

Indlæg af salemander »

og er der nogen der har prøvet og smide en pind ind i en cpi 12 måske på en rist i brændkammeret
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: fra salemander til ?

Indlæg af HR LUCCA »

Med så lille et hus og hvis der er lidt isolering i væggene og loft smed jeg alt det gamle ud icon_cheesygrin.gif
og købte et lille billigt pillefyr , vil tror du vil bruge for under 8000 kr om året på piller og bruge måske 20 timer om året på rengøring mm.
Hvis du vil fyre med pind kunne det klares i en brændeovn :wink:
Og du vil helt sikker kunne hente et ok tilskud .
Du vil kun få et problem ved og skifte til pillefyr , og det er hvad du skal bruge alt den fritid til icon_cheesygrin.gif
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: fra salemander til ?

Indlæg af triumph »

Helt enig. Det ville være fuldstændigt galt at montere en cpi 12 til 110 m2
For det første virker fyr der kan tænde og slukke selv, bare bedre ved små ydelser.
For det andet, så skal der være en gevinst ved at fyre med korn, eller alt muligt andet gak.
Og det kan der ikke blive, hvis det kun er 110 m2 der skal varmes op. Da huset er så lille vil der være så meget pausefyrring, at du vil få et ekstraforbrug af korn, der vil ende op med nærmest ingen besparelse.
Og hvorfor så betale 70 kilo for en stoker, hvis med kan få et pillefyr til 18 kilo, der løser opgaven bedre.
Hvis jeg var dig, så købte jeg et 10 kw pillefyr, det kunne være en scotte (10 kw) til 17 kilo, en Metro (12 kw) til 25 kilo, mgm junior til 30 kilo, RTB (10 kw) til ca. 30 kilo
salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: fra salemander til ?

Indlæg af salemander »

jeg er ikke interesseret i de små pillefyr som feks scotte-metro men måske man skulle tage et kig på mgm og RTB de minder lidt om bioheaten
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: fra salemander til ?

Indlæg af triumph »

Når man bor i et lille hus, så får man mest nytte ud at at købe et lille pillefyr.
Passaten er et fint fyr, lidt for stort til dit hus, og dermed et lidt for stort energiforbrug. det skal nok komme til at fungere. det er slet ikke det.
Men er det 30.000 bedre end de andre (Og hvorfor kan man pludseligt købe dem til 36.000, og måneden efter koster de 60.000 ?)

Som jeg ser det giver du ca. 20.000 for varme i dag. (+ 2000 kr el til forvarmning af olie ?)
Hvis du klappede et pillefyr op, så ville du bruge 8.000 kr på træpiller (hvis pillefyret vel og mærke passede kw mæssigt med dit forbrug)
I dag bruger du anslået det der svare til 2000 l olie (brænde + bioolie) = 20.000 kwh/år, og så bruger du vel 1000 kwh el til forvarmning af olie ?
En salemander har vel en virkningsgrad på 65-70% med fyringsolie, lavere med bioolie. Jeg vil tro at man ville anslå at du ville få en energibesparelse på ca. 7-8000 kwh/år. hvilket snilt kunne give 3500 i energitilskud.
Altså en besparelse på 2000 ? til el, og 12.000 på brænde = 14.000 + 3500 i energitilskud. Og vupti, så var der penge til en scotte.

Du skriver selv at du bruger 150-200 timer om året på at skrue på oliebrænderen, og der går vel også 100 timer med at lave brænde?
i så tilfælde, vil det være fuldstændigt ligemeget hvilken pillefyr du køber, ligemeget hvad vil det være så meget nemmere.
salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: fra salemander til ?

Indlæg af salemander »

regnestykket passer ikke helt time antallet passer.oliebrænder sidder på en fer oliekedel med en virkningsgrad på ca 85-90%
træet er gratis og olien koster ca 2,5 kr liter inkl el 2000*2,5=5000 om året inkl el for olie .årsforbrug kun i olie vil det være ca 2500*2,5=6250 inkl el til opvarmning om året
2000 liter olie svare til cirka 4 tons træpiller af 2 kr dvs 4000*2=8000 om året
hvordan kan passaten blive for stor? den tænder og slukker da selv efter forbruget og kan da gå ned til 3 kw inden nedlukning
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
8
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 22 gange

Re: fra salemander til ?

Indlæg af PellX21 »

Cpi 12 er kun godkendt til flis og træpiller - og man kan ikke fyre med træ i den.

Det kan man tilgengæld med KSM og dem kan man få med autotænding - den mindste model er på 10-12kw hvis jeg husker ret. Men der skal en mindre akku-tank til ifølge producenten.

Men en brændeovn og et lille fuldautomatisk pillefyr - var det ikke vejen at gå her? Jeg er ihvertfald meget glad for den kombination.

Ellers - brændeovn med gris og luft-luft varmepumpe? Pilleovn med gris?

Besvar