Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kontrol af trådløs router.

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
pendec

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af pendec » 05 maj 2016 19:20

JFinderup skrev:Den ser fin ud og har mange gode muligheder f.eks. USB udgang til NAS eller printer.
Jeg valgte en model med udvendige antenner. Den ene antenne bliver så udskiftet med et forlængerkabel og en større antenne, så jeg kan få god dækning både i kælder, stue og i haven - men det er så mit behov.
FYI,
Husk, det forbedrede signal er kun så godt som protokollen, og er det kun 1 antenne som forlænges,
- Hvor langt er kabel? Kabel kan afgøre signal kvaliteten (Nu længere kabel , nu dårligere signal/forbindelse)
- protokollen, da du kun forbedrer 1 antenne, så er det kun B eller G protokol som kan forbedres. Afhængig af antenne du forlænger.

Det kræver at alle 3 antenner på en N router forlænges hvis man også vil opnå 802.11n forbindelsen forbedret. Flere når det er MIMO teknik som bruges.

Det er en individuel oplevelse hvad man synes er godt, jeg vil gerne køre 150Mb på wifi hvor muligt, eller 40Mbit på min 4G forbindelse og der kræver 2 eksterne antenner for at virke optimalt.

Reference til mit argument kan du læse her: http://blog.mojonetworks.com/number-of- ... eneration/

Nok tekno babble, det er kun for at hjælpe / oplyse. ;) Du får jo lidt ud af det afhængig af opsætning.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af JFinderup » 05 maj 2016 19:25

Tak for godt input :O)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

xkfc

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af xkfc » 05 maj 2016 20:01

AC750 er godt nok noget forældet noget, men igen i har jo ikke det store behov.
Jeg er meget mere til at købe en bedre router med bedre dækning, hvis man piller en antenne af og forlænger med kabel, ændrer man impedansen på antenneindgangen, og selv med det bedste Lowloss kabel bliver det sjældent godt, men igen gælder samme regler, at har man ikke stort behov for meget og hurtigt net, kan det måske klare opgaven.

Der er desværre leveringstid på skift af udbyder.. det er jo TDC der sætter dagsorden da de er operatører på kobbernettet. Kæmpe fadæse at kobberet ikke blev hos staten, det er skidt for forbrugerne men også TDC.

Du kan ikke lige bruge fullrates router uden deres abbonement, det bliver aldrig stabilt. Da hele vores område skiftede til fiber var der en del routere de ikke ville have retur, vores incl. Jeg prøvede at resætte et par stykker og lave dem til wifi router ved at føde dem med internet baglæns ind gennem port1, det virkede, men ustabilt.

Der har altid været alle services til rådighed, og vis nummer virker også.

Det er alligevel 2200kr om året ekstra for den løsning du har valgt. Vi bruger aldrig fastnet længere, vi har den kun fordi den er gratis, jeg betalte ikke en 5øre ekstra for den, så var det bare farvel.

Det bedste er at ringe til dem og snakke, det kan jo godt være jeg ikke er helt opdateret længere.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af kovas » 05 maj 2016 21:00

Hej xkfc.
Jeg takker, vil ringe til dem i morgen. Så må jeg høre på leveringstid. Om jeg vil nøjes med net kun på kabel eller om jeg køber en router.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af kovas » 06 maj 2016 08:23

God Morgen alle.
Angående den her flytning. Dengang da vi fik adsl kom der en teknikker og satte det op og der kom en dåse oppe ved loftet som har et alm telefonstik og et rj45 hedder det vist. Fra den rj45 er der en ledning til en lille boks med 3 udtag, line, phone, adsl.Adsl er forbundet med internettet.
Samtidig er hele det gamle telefonnet som det altid har været. Og der er min fastnet koblet på. Hvis jeg gå over til IP-telefoni så er der vel ikke længere noget signal i den analoge linie? og hvordan kommer jeg så fra stikket på loftet og hen til der hvor jeg gerne vil ha min fastnet?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af kivi » 06 maj 2016 08:44

Hvis du skal have IP telefoni i dine gamle stik, skal du have en router der understøtter det.

Så har den også en udgang der hedder phone, hvor du kobler din tlf. linie til og så har du (analog) IP telefoni i alle dine gamle stik.

Sådan fungere det her hos os med fiber.

Ellers skal du have en speciel IP telefon koblet til netværket tror jeg.
Mvh. Ole

xkfc

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af xkfc » 06 maj 2016 16:28

Jeg kan igen anbefale at ringe til en udbyder, det kunne måske også være TDC igen og fortælle at du kan få det meget billigere andre steder, og høre dem om de kan få din rengning ned i et fornuftigt leje. Der er også andre end Fullrate, det var bare dem som jeg var ualmindelig godt tilfreds med.

Du kan måske også fedte dig til at få TDC til at lave dine to linier om til en "bondet pair" så du kan få hastigheden skruet op til en tidstilpasset (2016) icon_cheesygrin.gif leje

Det er ingen sag at bruge de gamle telefonstik, slet ikke når det er lavet helt korrekt som dit. Internet linien er det eneste der tages i brug, den gamle fastnet linie lukkes. Den nye router har en telefon udgang og fra den putter man et kabel i den gamle telefon udgang, og så er der telefon i alle dine telefon stik.
Dog kan det være smart at afbryde det gamle telefon par (ledninger) der går ud af huset, ellers har du din telefon linie ud af huset og til centralen, ikke fordi det gør så meget, for det har du jo også nu, men jeg klipper dem som regel.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af Zarge » 07 maj 2016 09:14

Det stik du har på loftet er højest sandsynligt det de kalder et telekap stik.
Et tre polet stik for oven, og et Rj11 stik neden under (ligner et Rj45 men mindre, og med 4 ben i stedet for 8...)
Virkemåde er at linjen ude fra vejen kommer ind på de to midterste ben (2+3) og benene ved siden af (1+4) går over i det tre polede stik (og sikkert videre rundt i huset)
Hvis der ikke er proppet et stik i, kobler stikket selv det midterste par og det yderste par sammen, så signalet løber lige igennem stikket og videre ind i installationen.
Men når du så kobler et kabel med Rj11 stik (og 4 ledere) i denne, og over i dit skillefilter, så afbrydes den direkte forbindelse gennem stikket, og signalet futter over i filtreret, bliver delt op i adsl og tele, de har så hver deres udgang i filtreret, men tele bliver OGSÅ ført baglæns gennem de to sidste ledere i kablet og ud i resten af installationen...
Det var en lidt lang forklaring, men det var for at fortælle hvad dette faktisk lidt geniale stik egentlig gør...
Det vil så også sige, du hvis du nu får lukket din analog linje og skifter over til iptelefoni, så skifter du kablet fra stikket og over i skillefilteret til et to leders kabel i stedet, så kan signalet ikke løbe tilbage i stikket, og så finder du et kabel med Rj11 i den ene ende og et tre polet hanstik i den anden og forbinder fra "phone" ( iptele udgang) på din nye ip modem og den anden ende i det tre polede stik på væggen...
Nu løber iptelefon signalet rundt i stikkene, og ikke baglæns ned til centralen, uden du har klippet i noget...
Håber det gir mening

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af kovas » 07 maj 2016 14:45

Hej
Og tak til xkfc og zarge. Altså når jeg læser Jeres to sidste indlæg så står jeg der hvor jeg har gjort hver gang, Jeg er simpelt hen ikke med, og vælger derfor sandsynligvis at glemme det hele og lade alt være som før. Og gå ud og købe en router.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

xkfc

Re: Kontrol af trådløs router.

Indlæg af xkfc » 07 maj 2016 17:14

Der er 3 muligheder..
1. Fortsætte som du plejer, blot med ny router.. Fint for TDC, de er meget presset så mit gæt er at prisen kravler yderligere op, mens resten af markedet falder i pris.

2. Skifte og vælge en "gør det selv" Desværre henter du hjælp i et forum hvor tingene bliver forklaret på flere måder, hvilket kan forvirre.. igen igen.. udbyderne ved bedst, og jeg ved at der til Fullrate "GDS" er en ualmindelig nem vejledning med.

3. Skifte og få den nye udbyder til at klare det hele, installation og hele pivmøjet. Det er lidt dyrere, men tjener sig alligevel hjem på få måneder.

På et tidspunkt er du jo også sprunget fra det ultra nemme og stabile oliefyr og til pillefyr.. Skift af teleudbyder ser jeg som 100 gange nemmere end at udskifte olie med træpiller.


Besvar