Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til valg :)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Hjælp til valg :)

Indlæg af Jens1973 » 04 maj 2016 13:44

Hej derude.

Konen og jeg er ikke 100% enige om hvilket pillefyr vi skal have. Skal også siges at vi er så godt som amatører angående dette :)
Men ét er sikkert. Oliefyret skal erstattes henover sommeren.

Valget står mellem RTB 10Kw og Passat 15. Bla DanniDines har været stor hjælp ang størrelsen. Han roser RTB´en. Men konen har altså også set Passaten. Og happy wife er happy life.
Vores hus er på 178 kvm. I alt på 1½ plan. Det har energimærke E. Det er fra 1973 og middelisoleret. Det skal stå på værkstedet hvor oliefyret er, og som er 7 meter fra huset og VVB. Men rørene bliver isoleret. Det er de eksisterende allerede nu :)
Der er kun mulighed for en almindelig kompakt enhed. Der er ikke plads til fjernlager.

Tidligere ejere siger de har brugt 2000 liter olie, men energimærket siger der skal bruges cirka 3200 liter. (plejer det at passe). De har nok ikke haft 21 grader om vinteren. Så er blevet rådet til en RTB 10 Kw. 16 vil nok være for stor. Børnene skal IKKE fryse. Men gider heller ikke et fyr der står og sjatvarmer.

Passaten kan fås fra fabrikken til 34.000.- inkl moms. Hvad mere skal der bruges for at køre optimalt? Kan det køre på temperatur til vvb som RTB kan? Eller på ur så den varmer brugsvandet? Skal der tilkøbes ekstra? Har det shunt indbygget, 3-vejsventil, pumpe iltstyring mm. Hvis det bliver Passaten køber vi den ekstra beholder til piller. Nogen der har en idé om hvad det cirka vil koste på Sydsjælland for en fuld montering af det med ALT?

Vi har fået tilbud på en RTB på 55.800.- Inkl ny 110 liters combi-vvb. Med vv-prioritering, trækstabilisator, pumpe, 3-vejsventil, iltstyring/udvidelsesprint mm.

Konen vil have det mest driftsikre (ja ja biowin er for dyrt) men til omkring de 50-55.000.- Og det er KUN mellem de to fyr tvisten handler om :)
Jeg vil gerne have RTB, men konen vil overbevises for hun er lun på Passaten.

Vi ved der er solgt mange flere RTB´er end Passater, men på steder som stokerpro står der ikke meget om Passaten. Det kunne jo være der var meget færre problemer med det. :)
Der er større netværk omkring RTB med hjælp, og det er ikke livsnødvendigt for hende om hun kan se fyret på nettet :)

Jeg har skrevet med DanniDines omkring vores oliefyr og at beholde det som back-up. Konen har bestemt at det skal blive for en sikkerheds skyld :)
Jeg takker mange gange, også til dem jeg allerede har forstyrret :)

Håber på gode råd og god dag derude :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af triumph » 04 maj 2016 14:38

Jeg antager at du taler om en Passat Bioheat 15 ?

Da vi købte vores hus 1½ plan på 135 m2 + 65 m2 i en anden bygning, oplyste sælger at de brugte 2000 l olie + 1½ m2 brænde. Energimærkningen sagde 3000 l olie. Jeg er sikker på at det var energimærkningen der var mest korrekt, men skiftede fyret ud med en pillegnasker efter 4 md. Herefter brugte jeg 7½ tons piller/år. Hvilket burde svare til 3700 l olie

Jeg kan ikke klare mig med 10 kw. På et tidspunkt kunne mit (daværende) pillefyr ikke følge med og fremløbstemperaturen lå på ca. 50 c, ved en ude temp. på -15 C. Der regnede jeg ud at fyret ydede 14 kw, og det var altså ikke nok. Jeg har dog efterfølgede ikke været ude for at 16 kw ikke har været nok.

Jeg er sikker på du nok skal blive glad, ligegyldigt hvilket et af de 2 fyr du får.
Efter min mening har passaten nogle fordele med et mere gedint rensesystem, og en solid konstuktion. Den har dog et meget lille magasin.
RTB,en har en smart styring

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af Jens1973 » 04 maj 2016 14:51

Hej Triumph.
Tusind tak. Jo det er bioheaten. :) Vi ville købe den kasse så der kan være flere piller.
Hvilket pillefyr havde du dengang? koster 16 kw ekstra på piller eller slid på fyret?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af triumph » 04 maj 2016 15:49

Først havde jeg en benekov R15.
Det er helt sikkert at det koster ekstra piller hvis fyret køre med lav last. Man kan kompensere ved at montere rumtermostat/termostat i vvb, så køre fyret ikke lavlast mere. Det giver selvfølig flere starter / mere slid på eltænder. Men sådan en koster jo heldigvis ikke alverden

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af HR LUCCA » 04 maj 2016 19:21

Jens1973 skrev:Hej Triumph.
Tusind tak. Jo det er bioheaten. :) Vi ville købe den kasse så der kan være flere piller.
Hvilket pillefyr havde du dengang? koster 16 kw ekstra på piller eller slid på fyret?
Hvis det skal være et RTB vil jeg nok vælge et 16 Kw tvivler på der er forskel i forbruget på et 10 og et 16 , og prisforskellen er 2500 kr
Så er der en ting jeg syndes i skal tage med i jeres overvejelser og det er det er den hjælp der er få her på forum af bla Michael der arbejder feo NBE der laver RTB fyr , han er ikke bleg for og hjælpe med gode råd og indstillinger og det koster ikke en bøjet 5 øre icon_cheesygrin.gif
Ja han har faktisk mulighed for og se jeres indstillinger på fyret hvis i ønsker det og det er tilsluttet nettet som også er gratis :wink:


Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af Jens1973 » 04 maj 2016 22:36

Tusind tak. :)
Det SKAL ikke være RTB'en. Konen vil have det bedste af de to :)
Det er ikke de 2500kr det koster ekstra der skal afgøre det. Vi vil bare have den rigtige størrelse fra start, for jeg tvivler man bare kan lave det om efter fyret er sat op.:)
Det er så fedt at se den gode tone der er herinde og den hjælp man kan få.
I tilbuddet vi har fået er der føler i Vvb'en. Men kan man ikke bare køre på ur-drift om sommeren så den ikke skal stå og starte og slukke flere gange om dagen?
En 10kw kan gå ned til 3 kW og en 16 5,5, hvad betyder det I daglig drift?
Er der nogen på Sydsjælland der har en Passat man må se?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af triumph » 05 maj 2016 10:09

Lad mig starte med at sige, at jeg ikke ved om du har behov for et 10, eller et 16 kw fyr. Det ved jeg ikke, men jeg siger bare at ud af 2 onder, så ville jeg hellere ville lægge energimærkningen til grund for valget af størrelse fyr. End den tidligere ejers oplysninger.

En 16 kw rtb kan brænde ned til 1,6 kw, det er bare ikke der den er testet, fordi virkningsgraden ikke er særlig god.
Ved så lav last er de måske 10% af hærden der er dækket af piller, hvilket medføre at 90% af luften løber uden om bålet, og dermed ikke deltager i forbrændingen. Derfor bliver man nød til at tilføre meget mere luft, en der teroretisk er nødvendigt for at opnå en fuldstændig forbrænding. Og derfor får man et meget større røggastab ved lav last.
Du vil opleve at i marts, april, maj, og, september, okt, nov. Vil der være lange perioder hvor dit forbrug vil være under 5,5 KW. Derfor vil dit fyr køre uøkonomisk i lange perioder.
Der er også et ret stort varmetab fra ens installation. Varmetabet er naturligtvis afhængigt af installationen. Jeg bergenede min fars varmetab til at være 1½ kw/t. Noget af varmetabet vil blive nyttiggjort, hvis der var behov for varmen. Men i de omtalte peioder er der ikke nødvendigtvis behov for varmen.
Derfor er der rigtigt god økonomie i at slukke for fyret, når der ikke er behov for varme (Det giver i øvrigt også langt bedre komfort, ikke at skulle ud at tænde for fyret, fordi det var blevet koldt)
Derfor er det også en rigtig god ide at opsætte en rumtermostat/termostat i vvb.
Og når fyret så starter op, så køre det ved høj last, indtil der er varmt i huset,l dvs at fyret ikke ikke kommer til at køre hvor der er en dårlig virkningsgrad. Og når fyret stopper, har du ingen varmetab fra installationen.
Og hvis du foretrækker en RTB frem for en Bioheat, så er det her at du kan finde argumenterne.
RTBén har en langt bedre styring. Udover at du kan tænde og slukke for fyret via mobilen. Så har det en færdig styring der kan netop det.
Jeg lavede mit system selv (da NBE ikke havde lavet deres endnu) jeg sparede ca. 20% af mit forbrug. Jeg siger ikke at du vil spare det samme, da installationerne ikke er ens.

Og jo, du kan godt bruge urstyring, men det vil betyde at fyret vil få en hel del drifttimer, hvor der ikke er behov for varme.
Ofte er det sådan at fyret starter op inden man står op, og så køre det ikke mere hele dagen. Men hvis det er overskyet, så skal det køre langt oftere.

Her er link til trådløs termostat
http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/8234923/

http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/8234942/

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af HR LUCCA » 05 maj 2016 12:37

Her er nogle af mulighederne styringen på et RTB kan https://www.youtube.com/watch?v=3ZNtWADGMc8 :wink: :wink:

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hjælp til valg :)

Indlæg af Jens1973 » 06 maj 2016 13:33

Tusind tak endnu engang :)


Besvar