Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 24 apr 2016 16:55

Jeg står over for at skulle tømme væsken fra et par solfangere, hvordan klarer man mon lige det?
Solfangere.jpg
De skal tømmes fordi de skal tages ned, nye tagplader lagt under dem og så genopsættes. Der bliver meget at finde ud af, såsom hvordan de skal ‘glides’ ned og igen skubbes op og hvordan kan man komme ind og montere rørerne i toppen af fangerne i midten, uden at lave skade på glasset. Bør man udskifte fittings til nyt osv. Men lige nu vil jeg bare forholde mig til den første opgave, altså den at få væsken ud. For ikke at forvirre sagen, så kan jeg oprette tråde om de andre ting når problemerne opstår.

Jeg mega brug for hjælp med dette. Mit kendskab er blot fra Mr Google.

Jeg kan se at begge solfangere har udgang i henholdsvis venstre og højre hjørne. De skal givetvis åbnes og skal der så mon ikke åbnes tilsvarende hjørner i toppen for at frigøre væsken? Men er det nok? Skal jeg desuden tømme noget fra rørene ned til VVB?

Så hvis jeg slukker for solar systemboksen og systemets cirkulationspumpe, burde resten af frostvæsken så ikke godt bare kunne forblive i rørerne ned til og i varmvandsbeholderen?

Jeg tænker at jeg kan opsamle væsken og genbruge den frostvæske, vil det være OK?

Det hele lyder vel ret simpelt og logisk, men jeg ville meget gerne høre fra nogen af jer, som har været igennem lidt af dette.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 24 apr 2016 17:45

Torpet skrev:Jeg står over for at skulle tømme væsken fra et par solfangere, hvordan klarer man mon lige det?
Solfangere.jpg
De skal tømmes fordi de skal tages ned, nye tagplader lagt under dem og så genopsættes. Der bliver meget at finde ud af, såsom hvordan de skal ‘glides’ ned og igen skubbes op og hvordan kan man komme ind og montere rørerne i toppen af fangerne i midten, uden at lave skade på glasset. Bør man udskifte fittings til nyt osv. Men lige nu vil jeg bare forholde mig til den første opgave, altså den at få væsken ud. For ikke at forvirre sagen, så kan jeg oprette tråde om de andre ting når problemerne opstår.

Jeg mega brug for hjælp med dette. Mit kendskab er blot fra Mr Google.

Jeg kan se at begge solfangere har udgang i henholdsvis venstre og højre hjørne. De skal givetvis åbnes og skal der så mon ikke åbnes tilsvarende hjørner i toppen for at frigøre væsken? Men er det nok? Skal jeg desuden tømme noget fra rørene ned til VVB?

Så hvis jeg slukker for solar systemboksen og systemets cirkulationspumpe, burde resten af frostvæsken så ikke godt bare kunne forblive i rørerne ned til og i varmvandsbeholderen?

Jeg tænker at jeg kan opsamle væsken og genbruge den frostvæske, vil det være OK?

Det hele lyder vel ret simpelt og logisk, men jeg ville meget gerne høre fra nogen af jer, som har været igennem lidt af dette.
Nede ved ekspansions beholder eller overkog sikring burde der være en påfyldnings studs.
Tøm fangerne lige før de skal tages ned.
Og start med nedtagningen en tidlig morgen.
Ellers risikere du at brænde fingrene på de rør der skal afmonteres mellem fangerne :sol:
Du skal ikke genbruge frostvæsken.
Den kan være gammel eller kogt, og så er levetiden begrænset.
Surt hvis det fryser til næste vinter.
Eksisterende rør + fittings kan sikkert fint genbruge.
Kig efter unioner oppe ved fangerne
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 24 apr 2016 18:06

Dejligt svar, Michael, tak.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 28 apr 2016 20:59

Så nu mener jeg at jeg har fundet den stud du nævner for aftapning af væsken, men for at være helt sikker, er der lige et billede af den her, det er den, ikke?
Frostvæske outlet.jpg
Jeg har så købt en boremaskinepumpe hos Jem&fix og påtænker at bruge dem til opfyldningen igen og så evt bruge det alm vand pres til at opnå de ønske bar i systemet. Jeg kan se på barmåleren ved akspansionsbeholderen til solar systemet, at ved 25° er der 1.75 bar tryk, så mon ikke det er det jeg skal gå efter? Når jeg fylder på, skal der så åbnes noget sted for at få luft ud, eller vil systemet selv klare det?

Du har ret i at der er unioner ved samlingerne på solfangerelementerne, så den part blive nok ikke så vanskelig. Dog er de gamle plader så dårlige, så flere går helt i stykker ved nedtagning. De skal ellers helst bruges som templates for huller i de nye plader for tilslutningen igen. Så vi må være varsomme.

Solar systemet har før min tid kørt sammen med et Viga brændefyr, som jeg har slået fra, jeg påtænker at udskifte det med et 16kW Scotte pillefyr, hvor jeg så skal finde ud af at tilslutte det hele sammen igen, så det varme vand udnyttes begge veje.

Bare for helhedens skyld viser jeg lige nogle billeder af solfangernes samlinger og rørerne i fyrrummer til det gamle Vigas fyr. På eet af billederne man man tydeligt se forskellen på hvor dårlige de gamle taggplader er sammenlignet med en ny plade. Den ene plade var helt i stykker og blev skiftet, men nu ryger alle de gamle plader.
solar union 3, ny plade.jpg
Solar unioner 1.jpg
Solar unioner 2.jpg
Solar unioner 4.jpg
Brændefyr rør 2.jpg
Brændefyr rør.jpg
Solar ekspansionsbeholder.jpg
For sjovt er her også til sidst nogle billeder der viser at det går fremad med at udskifte tagpladerne. Vi bruger en slags slidske til at tage pladerne ned og op og så skubber vi dem op med en stang vi kalder for en pizza-stand (som til en ovn :). Helt nyt patenteret system :). Dermed undgår vi helt at bære rund på pladerne. Så vi nærmer os nu den afdeling med solfangerne.
Åbent tag.jpg
Nyt tag.jpg
Selve den lange stige er helt sat fast sammen med bolte, så den er nem at flytte rundt på og ikke bevæger sig.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 28 apr 2016 21:30

Jo, jeg tror du her fundet aftapnings studsen icon_cheesygrin.gif
Sikke et projekt.
God ide med at erstatte fyret med en Scotte.
De nye 7 - 10 eller 13 styringer kan også styre solfangeren. :great:
Så bliver det hele lidt nemmere.
Så har du jo fuld kontrol over systemet hjemmefra.

Når du samler solfangeren igen, kunne du jo sætte en udluftning på toppen
Så kunne du bruge den studs til at hælde solfanger frost væske på systemet, og så sætte tryk på det nede fra aftapnings studsen,
og lufte det ud på toppen. :sol:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 28 apr 2016 23:37

Ja, det lyder gørlig. Nu bruger du ordet ‘hælde på’, men uanset om det bliver pumpet ind nedefra eller oppefra, så skal det vist fyldes på med tryk? Jeg tænker her lidt på det praktiske, hvor det ligesom ville falde nemmere at pumpe ind i den studs i fyrrummet? Udluftningen fra et punkt i toppen kan jeg godt lide, men ville jo nok foretrække at lave det inde på loftsiden, hvilket er et sikre sted at kravle rundt end oppe på taget. Men hvis bare det er oppe nær det højeste punkt, så betyder det vel ikke så meget?

Hvilken form for udluftningsventil ville du foreslå?

Det er alt i alt vel samme arbejdsrytme, som når vi fylder vand på det almindelige radiator system? Det tager jo også en god omgang udluftning på trods af jeg har to automatiske udluftningsdåser bygget ind i systemet helt oppe på loftet. Jeg benytter udluftning i den øverste radiator i soveværelse, for ligesom at speed udluftningen op. Luft syntes at kunne klemme sig ind flere steder (lommer), indtil man får det hele presset ud.

Jeg forestiller mig at jeg skal fylde væske på indtil det begynder at komme ud igennem den top udluftning, så kan jeg sætte lidt vand pres på fra bunden med en vand tilslutning fra den almindelige vandforsyning indtil bar 1.75 er opnået. Så skal cirkulationspumpen startes, den ville sikkert tage skade ved at køre uden væske. Så falder trykket antagelig, fordi alt bliver bedre fyldt op (evt luftlommer). Så lidt mere vand tilsat for at genskabe trykket, derefter mere udluftning i toppen osv osv — alt gentaget indtil trykket holder og der ikke mere kommer luft ud i toppen.

Lyder den scenario korrekt?

Jeg ville værdsætte meget et forslag fra dig til hvilken udluftningsventil du mener er velegnet til dette.

Jeg har planlagt en nedtagningsmetode for solfangerne, noget lignende den form for slidske vi bruger til tagpladerne. (Igen kan en ‘pizza-stang’ holde solfangerne i ro, men de glider ned/op). Af hensyn til glaspladerne skal det jo helst gå stille og roligt, så vi undgår noget drama.

Afmonteringen af solfangerne i midten i toppen, vil jeg nok klare ved at skære igennem den tagplade der sidder umiddelbart derover, fordi jeg tror der er en stor risiko for at de gamle plader vil gå itu, hvis jeg forsøger at støtte mig til dem fra siden. Den plade skal jo alligevel udskiftes, så det betyder intet at den ødelægges. Opsætningen er anderledes, for selvom det stadigvæk vil være lidt svært at komme ind til midten i toppen og spænde samlingen effektivt, så vil der være nye holdbare plader at støtte sig til. Jeg kan dog nok lade en stige køre hen over solfangeren, hvis stigen er løftet ved hjælp af klodser (over og under solfangeren) og så samtidig måske lægge en skummadrass over glasfladen for ekstra sikkerhed. En tagrygkrog, vil holde stigen på plads for sikkerhed. Taget er for stejlt for mig til at vandre rundt på.

Well, det er bare mine tanker indtil nu.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 29 apr 2016 07:33

Som udlufter kan man bruge en kuglehane.
Autoudluftere har det med at smelte sammen hvis ikke de er af en god kvalitet der kan tåle varmen.
Det lyder som om at du har en god plan.
Men inden du fylder frostvæske på, skal du skylle og trykprøve systemet.
Hvis du kan komme til at sætte en kuglehane på før ekspansions beholderen,
så kan du spare at tømme anlægget hvis den en dag går kaput.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 29 apr 2016 09:55

Kuglehane som udlufter kan jeg godt lide, det er til at tage og føle på. Det at skylle systemet og trykprøve det kan jeg helt godt følge vil være en rigtig god ide, så evt problemer bliver arbejdet med, imens der bare er vand på systemet.

Kuglehanen ved ekspansionsbeholderen vil jeg også følge, det er helt klart en fin fin ide. Ekspansionsbeholdere holder jo ikke evigt, det erfarede jeg tidligere, da jeg monterede mit Blackstar 10kW setup i Sakskøbing (hvor jeg også fik stor hjælp af dig). Burde måske overveje ganske enkelt også at udskiftye den gamle ekspansionsbeholder, nu jeg er igang, for de koster jo faktisk ikke ret meget og jeg aner ikke hvor gammel den der sidder der egentlig er. Men stadigvæk med en kuglehane på plads.

Du skal have en stor tak her fra mig for dine flotte indslag, som er en stor hjælp. Mr Google og YouTube er selvfølgelig et godt sted at løse visse problemer, så jeg er en flittig bruger der, men tanker som dine kan en computer aldrig selv finde ud af at komme med :). En computer og dermed Mr Google vil for det meste holde sig til at svare på lige præcist hvad man spørger om og altså ikke vurdere hvad man ellers skal sikre sig.

Jeg hygger mig med denne ret store omgang, specielt når solen kigger frem, men det er selvsagt en stor udfordring for en ivrig amatør som mig, men vel netop derfor noget der holder ens interesse og kreative tanker igang. Sikkert god hjernegymnastik og vel også lidt fysisk godt for en ikke helt ung fyr som mig. Så jeg kæmper videre og vil give dig en resultat rapport, når jeg har solfangerne kørende effektivt igen (det vil tage nogen tid). Jeg har en god nabo-ven, som hjælper meget.

Du må have en god weekend.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 29 apr 2016 10:49

Hvis du nu er ved at adskille det hele, så kan kuglehaner før og efter pumpen også være fint icon_cheesygrin.gif
Husk i den forbindelse at fjerne alle håndtag på hanerne.
De må ikke ved en fejl kunne lukke for cirkulationen, heller ikke til ekspansions beholderen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 29 apr 2016 15:10

Gode punkter, de vil blive fulgt til punkt og prikke :). Kan fint se ideen med pumpen. Det er jo ikke en helt ny pumpe, men da den jo kun køre efter behovet, så udskifter jeg den ikke lige med det samme til en Alpha2, men på sigt, ja.


Besvar