Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsstyring = lunkent vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Zarge » 27 apr 2016 22:51

Ja det vil kræve at trykket ikke kan komme ud på andre måder, så sandsynligt er det ikke, men HVIS termostaten ikke slår fra, og overtryk ventilen er blokeret, så er der altså et ret så habil bang i sådan en tønde...


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af J-B » 28 apr 2016 00:14

Det med sikkerhed må der ikke på nogen måder omgåes.
For godt 10 år siden, der var der et par der var ved at renovere et hus, svigerfar og svigersøn makkede i bryggerset, der stod en god gammel salamander kedel der havde været brugt til fastbrændsel, rør til den var pillet ned og intet proppet af, så de tændte op i den som en brændeovn for at få varme på.
Det lidt vand der var tilbage i bunden af den, blev pludselig til damp med sådan en kraft, at kedelen eksploderede med sådan en kraft at den gik igennem ydermuren og landede i gårdspladsen, desværre var svigerfaderen i mellem, død på stedet.
For at vende tilbage til emnet, er du det mindste i tvivl om hvordan det skal laves, så få en med viden om det til at hjælpe, det kan mange gange klares med en øl eller en kop kaffe eller to :great:

skrot1

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af skrot1 » 28 apr 2016 06:30

Ring efter en vvs'er , det er nok det bedste for trådstarter, så kan han få svar på alle sine mange spørgsmål på en gang :P mvh.

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 28 apr 2016 09:34

Tråden er såmænd slet ikke så kompliceret, men der er fra start givet mange indput fra folk der ikke læser tråden.. Sådan er der med forums.. her er man desværre selv nød til at skille skidt fra kanel.

Det drejer sig om hvilke muligheder man fysisk har, og hvad man vil ofre. Der er i alt 4 muligheder.

1. Få retur termostaten repareret.. (det var det tråden startede med)

Så er der 3 muligheder for ændring af systemet så der kan spares penge.

2. Træk en ledning mellem styring og VVB og monter en elektrisk føler til styringen (den billige løsning)

3. Lav punkt 2, og træk en 230V ledning, udskift returtermostaten med en elektrisk ventil (rimelig i pris)

4. Lav punkt 2, monter en 3 vejs ventil ved fyret og træk et ekstra varmerør op til VVB ( den dyre løsning)

Og nej, VVB eksploderer ikke blot fordi man lister en ekstra føler op i følerlommen, for det første er den originale VVB føler der stadig, desuden er der en overkogssikring og sidst men ikke fra mindst så er der sikkerhedsventilen..

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 28 apr 2016 20:27

He, he noget jeg ved noget om, som professionel soldat gennem over 30 år, er at sprænge noget i luften. Og jeg er ikke bekymret mht. at fjerne en føler.
16Kw Scotte med 6.35 styring


skrot1

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af skrot1 » 28 apr 2016 20:42

Man fornemmer ikke rigtigt der er noget konstruktivt feedback på de svar og evt. Forskellige løsninger der bliver forslået trådstarter. Men man vælger jo selv hvor meget man vil ta til sig. Mvh.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 29 apr 2016 10:54

skrot1 skrev:Man fornemmer ikke rigtigt der er noget konstruktivt feedback på de svar og evt. Forskellige løsninger der bliver forslået trådstarter. Men man vælger jo selv hvor meget man vil ta til sig. Mvh.

Det kan sagtens være en korrekt fornemmelse, men på den anden siden kan man også have den fornemmelse at svarene ikke følges til dørs (sammenholdt med enkelte modstridende svar). Så hvis man giver et svar, som ender med at give 3 nye spørgsmål og disse ikke svares, så er det umuligt for spørgeren at komme ret meget videre.

xkfc skriver fx. meget flot og fint:
1. Få retur termostaten repareret.. (det var det tråden startede med)

Så er der 3 muligheder for ændring af systemet så der kan spares penge.

2. Træk en ledning mellem styring og VVB og monter en elektrisk føler til styringen (den billige løsning)[/b'

3. Lav punkt 2, og træk en 230V ledning, udskift returtermostaten med en elektrisk ventil (rimelig i pris)

4. Lav punkt 2, monter en 3 vejs ventil ved fyret og træk et ekstra varmerør op til VVB ( den dyre løsning)


Men de enkelte punkter (2-4) frembringer jo nye spørgsmål (sammenholdt med jeg stadig ikke har fået svar på L5 i forhold til fx. L6, eller "hvad er det så min vand temp i VVB skal være?")

Det er muligt man som "ekspert" bare mener det hele er logisk, men det hjælper ikke den der spørger. Eksempel:


2. Træk en ledning mellem styring og VVB og monter en elektrisk føler til styringen (den billige løsning)

Fint så en 14 m ledning får INGEN effekt på aflæsning af føleren (det har jeg så spurgt om flere gange, men uden svar). Og sekundært: "Fint så denne løsningen kan varmt anbefales og alt om ventilpumper er ikke nødvendig, selv om manualen nævner det. Underforstået "Hvordan virker det så (L5, L6 etc.) uden ventilpumper?

3. Lav punkt 2, og træk en 230V ledning, udskift returtermostaten med en elektrisk ventil (rimelig i pris)

Ok og hvad pokker er en elektrisk ventil og hvad pokker er det så man opnår i modsætning til løsning 2? Hvorfor er en elektrisk ventil en bedre løsning end blot en føler med 14 m ledning?

Ak ja måske er det svært at forstå, men jeg VIL vide hvad pokker det er jeg opnår i forhold til andre forslag. Hvorfor er det bedre? Altså i et simpelt svar som: "Med løsning 2 pumper du stadig vand ud til dine radiatorer. Med løsning 3 pumper du kun vand til din VVB!"

4. Lav punkt 2, monter en 3 vejs ventil ved fyret og træk et ekstra varmerør op til VVB ( den dyre løsning)[/quote]

Super fint, det lyder genialt og jeg er næsten ved at forstå, at så undgår jeg helt at sende varme ud i radiatorer, men jeg er stadig ikke 100-meter mester, så jeg ved det jo i princippet ikke.

Og skal lige understrege at xkfc har været yderst tålmodig og har givet utrolig mange fantastiske svar, så ovenstående er blot et eksempel, på den forvirring nogle svar kan afstedkomme. Uden xkfc vedholdenhed og store ekspertise var jeg fuldstændig tabt. Jeg mangler blot svar, der er uddybet, så almindelige dødelig også kan være med, samt svar på de ting jeg har spurgt om gentagne gange ("L5 i forhold til L6" og "vandtemp i VVB") :)

God weekend
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 29 apr 2016 12:22

Ingen problemer i en ledning på 14m.. en lampeledning er fint, netværkskabel og hvad du ellers kan finde er også fint..

Med den billige løsning (2.) kan fyret lave varmt vand om sommeren, du sørger bare for at alle termostater i huset er lukket, så skal det varme vand nok finde din VVB, hvis du som jeg har et badeværelsesgulv det kunne være rart at varme lidt op, tænder du bare for det, der er masser af overskudsvarme når fyret alligevel kører.
På den billige måde virker alt som det plejer om vinteren når fyret kører konstant.

Udbygges anlægget med (3.) kan styringen bestemme din temperatur i VVB i stedet for din retur termostat. Jeg gætter på at hovedet kan skrues af ventilen og erstattes af en 230V ventil til gulvvarme, alt i alt også er rimelig billig operation, man skal bare huske at der også skal trækkes et 230V kabel til ventilen.

Ved løsning (4.) får man mulighed for at have forskellige temperaturer i anlægget, en temperatur til gulvvarme og en anden til VVB. Det kræver som tidligere skrevet at anlægget bygges om. Der er dog en ulempe at huset ikke får varme mens vandet varmes op, en ulempe som har fået flere til at bygge anlægget om til (3.) igen.

Med hensyn til temperaturen i VVB prøver jeg da lige at belyse det igen icon_cheesygrin.gif
Der er to ting at tage højde for.

1. Tilkalkning

2. Legionella bakterier.

Der er lige så mange holdninger som der er folk, jeg kan anbefale dig at google emnet, læse en masse forskellige holdninger, du vil erfare at hverken staten, vandværker eller andre er helt enige, men ved at læse en masse sider kan man måske finde sin egen holdning.

Jet er personligt kommet frem til at jeg vil have 57-58° i mine VVB'er ud fra teorien om at legionella problemet er væk omkring 55° og at kalk udfældning for alvor sætter ind ved 60°
Husk, ovenstående er min konklusion, jeg kan sikkert finde nogen der er enige, andre har helt sikker andre meninger.

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 29 apr 2016 15:22

L5 og L6 er blot et valg af udgange. Hvis cirkulationspumperne bruger den ene udgang vælger man den anden til VVB ventilen. Desværre er der kun to udgange på din styring, så hvis du har kompressorrens kan du komme til at mangle en udgang.

Altså:
Styringen har 2 udgange... L5 og L6
Men der er 3 ting man bruger dem til... Cirkulationspumpe, Kompressorrens og VVB prioritering.

Den manglende udgang kan man nogengange omgå ved at udskifte overkogssikringen med en kombi overkog/termostat og så bruge termostatdelen til cirkulationspumperne. det er dog ikke den aller bedste løsning, da styringen så ikke kan bestemme hvornår pumpen skal køre.
Lad nu venligst være at stille spørgsmål til den sidste information, inden du har fortalt hvilke udgange du har brugt til hvad icon_cheesygrin.gif

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 29 apr 2016 16:27

xkfc skrev:Ingen problemer i en ledning på 14m.. en lampeledning er fint, netværkskabel og hvad du ellers kan finde er også fint..

Med den billige løsning (2.) kan fyret lave varmt vand om sommeren, du sørger bare for at alle termostater i huset er lukket, så skal det varme vand nok finde din VVB, hvis du som jeg har et badeværelsesgulv det kunne være rart at varme lidt op, tænder du bare for det, der er masser af overskudsvarme når fyret alligevel kører.
På den billige måde virker alt som det plejer om vinteren når fyret kører konstant
Tusind tak for uddybningen. Det begynder at give mening. Og her gik jeg og troede at L5 fx. betød at VVB vands temp ville være fx. 50-55 og L6 55-60 grader. Med andre ord jeg troede disse "L5/L6" var temp indstillinger, som skulle fortælle mit fyr, hvornår det skulle varme min VVB op.

Jeg åbner min VVB, kikker efter om jeg kan finde en Tom dyklomme, eller en, hvor der er plads til en føler mere. Hvis det ser ud til at være muligt, køre jeg i VVS-eksperten og køber føler inkl. kabel.

Når kablet så er trukket til styringen, vender jeg retur og spørger pænt om hjælp (ved godt hvor det skal forbindes, det er jo nævnt flere gange og det fremgår af manualen). :) Jeg tænker udelukkende på opsætningen. Min styring skal vel have besked på hvornår jeg ønsker den skal levere varme til VVB.

Først har jeg dog lige en BMW (MC) starterkobling jeg skal have fikset (men det er jo et helt andet forum) :)
xkfc skrev: Lad nu venligst være at stille spørgsmål til den sidste information, inden du har fortalt hvilke udgange du har brugt til hvad icon_cheesygrin.gif
Bwahahahaha In your dreams 8) 8)

Nå spøg til side. Også mange tak for dine sidste informationer. Kompressorrens tror jeg ikke jeg har???
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar