Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer solvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
dannidines

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af dannidines » 19 mar 2016 16:03

PellX21 skrev:er der ikke noget med, at hvis man øger sit solcelleanlæg, så ryger man af den gamle 2012 ordning? Jeg overvejede nemlig 4 ekstra paneler for nylig men min revisor sagde, at dette ville ændre den oprindelige aftale.

Jeg har dog ikke selv undersøgt det.
Lidt off topic, men korrekt! Er man på den gamle nettomålerordning må man ikke ændre på sit anlæg!

For lige at hoppe tilbage til trådstarter, så slog det mig, at vvs-eksperten af og til holder tilbud (de har lige haft 16%) så hold øje med deres hjemmeside - så koster 30 rør + pumpe/styring ikke mange basse øre..


kooggris
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Modtaget likes: 2 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af kooggris » 20 mar 2016 06:51

Det det er meningen at anlægget skal op på et etanittag med 20 grader hældning næsten stik syd. Det med og lave mere strøm og bruge til varme, kender mig selv godt nok til at, så så går jeg alligevellet ud og tænder fyret.

Det kunne være man skulle vende forbi vvs-eksperten og få en pris, eller give hede stoker et opkald.

dannidines

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af dannidines » 20 mar 2016 07:44

Hmm, 20 grader taghældning... Mener det anbefales med min. 25-30 grader hældning til vacuumsolfanger ifm. den varmeledning "teknologi" der er i den type fanger.

En god side at læse om solfanger er www.varmtvandfrasolen.dk

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af JFinderup » 21 mar 2016 07:44

Det går an med rør på 20 grader - det er ikke optimalt, og kan du løfte bagkanten lidt kan det let optimeres. Jeg har selv 25 grader og med 80 rør fik jeg sparet knap 500 l olie sidste år. Jeg har så ikke løftet bagkanten men det var længe overvejet.
Prøv i øvrigt at se denne graf omkring hældninger - der kan vindes på stejlere vinkel, men det er ikke så voldsomt som mange tror:
[album]1896[/album]
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

kooggris
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Modtaget likes: 2 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af kooggris » 24 mar 2016 22:26

Her fået et tilbud hjem, med 72 rør, pumpe, trykeksp-beholder, kobberrør, isolering, 15 liter solfanger, og en varmeveksler som er på 90KW. Det virker som en meget stor veksler, er det nødvendigt. Prisen for hele herligheden er 25000 kr.

Her også set at Q-pro har et godt tilbud, 15 rør til 1948 kr. Måske man skulle købe 4 eller 6 af disse og så høre hvad den lokale smed skal ha for at komme med resten?
God påske der ude.


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af H.S » 24 mar 2016 23:24

Mail eller ring så finder vi resten ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

dannidines

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af dannidines » 25 mar 2016 09:31

kooggris skrev:Her fået et tilbud hjem, med 72 rør, pumpe, trykeksp-beholder, kobberrør, isolering, 15 liter solfanger, og en varmeveksler som er på 90KW. Det virker som en meget stor veksler, er det nødvendigt. Prisen for hele herligheden er 25000 kr.

Her også set at Q-pro har et godt tilbud, 15 rør til 1948 kr. Måske man skulle købe 4 eller 6 af disse og så høre hvad den lokale smed skal ha for at komme med resten?
God påske der ude.
Hejsa,

Jeg kan se på JFinderup's indlæg, at 20 graders vinkel er OK mht. Vacuumsolfanger - jeg er tidligere blevet fejloplyst kan jeg se :)

Mht. dit tilbud, så nap et tilbud mere til sammenligning.. brug evt. Henrik fra q-pro.dk (det er H.S. som skriver i denne tråd) og så et par kommentarer fra min side også :)

Antal rør:
Mht. dit tilbud, så tror jeg altså jeg ville gå lidt ned i antal rør, 3 x 15 rør- det bør være rigeligt til 300L VVB. Faktisk bør 2 x 15 rør være nok (ca 10L VVB pr. rør)
min far varmer en 300L op med 30 rør UDEN problemer - jeg har 90 rør til 500L som er ALT for mange, den smule det forlænger "solsæsonen" med de ekstra rør forrenter sig ikke, men det giver da noget - men primært lune gulve med varmen fra kælderen i 4-5mdr, da radiatoren agere kølekreds :)

Pladeveksler / mulighed for køling:
Pladeveksleren virker UHENSIGTSMÆSSIGT stor (det er en fejl), og hvis du spørger mig og ganske overflødig.. hvis din VVB har 2 Spiraler en i top og ri bund (top = centralvarme, bund = solfanger) så kan du benytte topspiralen som kølekreds og til at trække overskudsvarme ud af beholderen og ud i radiator/gulvvarme - på samme måde som Pladeveksleren, her er topspiralen bare veksler og dit setup vil blive mere simpelt = billigere i indkøb og lige så effektivt! ( i min optik)

Jeg benytter topspiralen som kølekreds uden problemer og fyrets cirkulationspumpe til at trække overskudsvarme ud af VVB. Så spørger du mig, så spar det veksler halløj, 3-ventiler m.v. og benyt topspiralen - du benytter i forvejen topspiralen til at lave varmt vand nu... den virker også den anden vej rundt :)

Styring + pumpe blok + ekspansion:
"Keep it simple" - jeg har en NBE Suncomfort som kan ALT muligt... som jeg ikke bruger :) idag kan pillefyret faktisk styre solfangeren, men jeg har ikke fået bygger det over, for det "kører jo bare.." men mit råd er, billigst mulig styring som der dog minimum kan styre en kølekreds, evt. aktivere en backup varmekilde (elstav / pillefyr) til en overskuet periode - alt muligt ekstra "gejl" får du ikke tilsluttet / bruger kun i starten...

Et solfanger setup skal købes billigt mulig, med tilpas kapacitet til at kunne varme beholderen op, hold installtionen simpel. Jeg købte mit semistore anlæg i foråret 2010 og priserne var billigere dengang - min erfaring idag er, at solfanger er en komfort ting - man installerer det for at slippe for at tænde brænde fyr op, spare på olien eller slippe for fylde piller på m.v. så tiden kan bruges på andre ting mens vejret er godt.. jeg er LYKKELIG for mit setup og ville ikke undvære det - men skulle jeg gøre noget om, så færre rør og evt. 300L VVB i stedet for 500L :)

Snak med H.S., jeg er sikker på han kan give dig et godt bud?

kooggris
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Modtaget likes: 2 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af kooggris » 24 apr 2016 07:34

Status på vores solvarmeanlæg er, at vi ende med og købe et brugt anlæg med 60 rør, pumpe, styring og en varmeveksler, prisen var 9000 kr, så vi venter på at smeden kommer i næste uge og kobler rørene til. Også kan solen bare skinne og Atmosen kan holde sommerferie.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 24 apr 2016 07:37

Spændene. Hvilken styring fulgte der med?

kooggris
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Modtaget likes: 2 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af kooggris » 24 apr 2016 08:07

Der var en anlæg fra vvs eksperten, så det er en pannex solvarmestyring med 3 føler.


Besvar