Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af PellX21 » 22 apr 2016 14:36

Halløj på forum

Min gamle far har lige fået et tilbud på skift til 16kw rtb, 320kg silo fra en gammel støbejernsoliekedel (tasso fra 60erne)

jeg måtte godt nok lige sætte mig ned, da jeg hørte prisen 106.340 dkr!!

Opgaven består af etablering af fyr i skur ved siden af huset, nedgravning af rør til kælder (5 meter) , hvor der skal tilsluttes til vvb og gulvvarme (der er allerede en helt ny 110l metro vvb installeret). Endvidere skal der opføres en stål skorsten. Dertil diverse stumper og selvfølgelig arbejdsløn. De skal godt nok også fjerne det gamle fyr fra skuret, og self. igennem sokkel eller væg ind til kælder. Men der er ikke noget voldsomt arbejdstungt i den her opgave - min far stiller endda gravemaskine til rådighed.

Tilbuddet skulle inkludere energitilskuddet - men jeg kan ikke se at det figurerer nogen steder. Jeg ved at stykprisen på den type RTB 16kw med 320kg silo er lige knap 40.000dkr.

Det er mig ubegribeligt, at det kan kommer op på den pris - og da især når det er iberegnet energitilskuddet. Jeg kender desværre ikke tilskuddets størrelse, men måske er der nogen herinde der kan hjælpe med det - han brugte 3200l olie sidste år på den gamle Tasso og 4 rm blandet træ (i en ny brændeovn).

Kan den her pris virkelig passe?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af Lintz » 22 apr 2016 15:59

Kan sådan en pris passe ? - Tja, du kan jo starte med at trække de 40,000 til fyret ud. Så er der ca 66,000 tilbage. Træk momsen derfra og du ligger reelt på en pris på arbejdsløn samt materialer på ca 53,000 kroner. En stålskorsten koster - så vidt jeg husker i omegnen af 1000 pr meter, og det absolut mindste må være 4 meter skorsten. Så er du på 49.
De rør der skal ligges i jorden er vel nogle isoleret nogle. F.eks Løgstørrør e.l. Aner ikke hvad det koster men lur mig hvis ikke de også ligger på omkring 1000 pr meter. du skal bruge 10 m til 5 meter rende. Så er du nede på 39.
Dertil kommer at de skal bruge en eller anden form for maskineri (Bormaskine) for at komme igennem væg / sokkel til kælder plus de forskellige stumper og til sidst arbejdslønnen som nok udgør halvdelen af rådighedsbeløbet. Det er ikke helt unormalt at se en pris på 600 kr på en mand med arbejdsbil og måske det halve for en mand mere. Så to mand i to dage er måske 15,000 kr. - Så er du nede på 24.

Jeg aner ikke om det er for dyrt, og det kan jo også være svært at udregne når man ikke kender matrialeforbrug og har du/I heller ikke helt tjek på hvor mange og hvilken matrialer der skal bruges kan det være svært at gennemskue. Men står der i tilbuddet hvad der specifikt skal bruges til projektet er det jo bare på nettet og kontrollere priser.

Men få da din far til at tage et tilbud eller to mere hjem for at se forskellen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af pendec » 22 apr 2016 16:17

Mit tilbud var 60k uden 3vejs styring, og 70k med, der var en skorsten som blev brugt, og nok de første 8 meter rør i fyrrum som skulle væk og nye op, det var aftalen, og så en lukket ekspansion beholder over fyret.. der var også nedtagning af gammelt og så et par dages pause(ville male rummet) og så opsætning af nyt.

Som Lintz siger, få 2 andre tilbud, jeg kunne da se 10-15k i forskel på tilbuddene imellem, så mon ikke du også ser nogle andre tilbud som er bedre og måske et dyrere? Så ved du lidt mere..

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af PellX21 » 22 apr 2016 18:21

Vi skal helt sikkert have hentet flere tilbud hjem - ikke mindst fordi det ikke er til at se hvordan eller om energitilskuddet er regnet med her. Tror nu også hurtigt vi kan finde ud af selv at grave, fjerne gammelt fyr m.m. for at få prisen ned i et leje, hvor en pensionist kan være med.

dannidines

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af dannidines » 22 apr 2016 18:28

Hvis I selv kan grave løgstørrør ned og tilslutte det til den eksisterende centralvarme i huset samt fjerne det gamle fyr, så vil prisen reduceres betragteligt!

Hvis du/I selv kan tilslutte kedlen, med shunt osv, så kunne fyret jo købes som selvmontage med indregulering af forhandler.. Det er en måde at mase prisen i bund uden selv at skulle regulerer fyret ind
PellX21 skrev:Vi skal helt sikkert have hentet flere tilbud hjem - ikke mindst fordi det ikke er til at se hvordan eller om energitilskuddet er regnet med her. Tror nu også hurtigt vi kan finde ud af selv at grave, fjerne gammelt fyr m.m. for at få prisen ned i et leje, hvor en pensionist kan være med.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af PellX21 » 22 apr 2016 20:06

Tak for tip, det ender jo nok med den løsning, hvis vi skal ned på en pris, som en 76årig vil være med til at give.

Er der i øvrigt nogen der har et bud på energitilskuddets størrelse?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af Hjemme teori » 22 apr 2016 20:20

Ved at både Q-pro og Hedestoker vil hjælpe med at regne den ud, hvis du vil have et tilbud på stumper
Mvh. Sophus

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af newpas » 22 apr 2016 21:37

Pellx21. Ved godt at du ik kan bruge det til noget men jeg har lige hjulpet min genbo til installering af gasfyr som erstatning for olie/fastbrændsel. 23000kr incl ny vvb installeret, klar til at tænde!

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af PellX21 » 22 apr 2016 22:53

Jeg vil få ham til at henvende sig ved dem

@newpas - ja nu er det ikke et gasfyr han leder efter, men det var godt nok billigt - men gassen koster vel lidt mere end træpiller.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: RTB 16kw + installation - hvad skal det koste?

Indlæg af newpas » 22 apr 2016 23:27

Ja men der er jo også 80000kr i forskel. Det varer jo så nogle år at udligne! :)


Besvar