Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsstyring = lunkent vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 21 apr 2016 19:55

lamborg skrev: 3 Undskyld "ur" her menes et termometer ur :-) Altså rund ting til at aflæse temp :-)
He, he ok vi taler altså "bare" om det samme som jeg har på min shunt og mit afgangsrør fra fyret icon_cheesygrin.gif

Men hvad er det så jeg tager ud af dyklommen i min VVB?
lamborg skrev:4 Du misforstår jeg skriver bare at din opsætning er korrekt og puffer lidt til Kenneth og hans elnørd :-)
Her blev jeg tabt igen.

Nå men Any Way jeg har haft regulatoren af VVB og masseret. Rent faktisk sad den fast (ikke helt fast, men den kunne løsnes noget). Det betyder jeg nu har slukket fyret og det starter igen kl. 02:00 og slukker 08:00. Jeg går vel i bad i morgen kl. 09:00 (+- en time :) ) og så ved vi om problemet er fundet. Virker det ikke går jeg på kortere perioder, men oftere. Jeg kan dog IKKE gå på 2 timer, da min styring kun kan klare fire "tænd-tidspunkter", men så bliver det jo 4 x 3 timer.

Mens jeg legede med styringen fandt jeg ud af, at under urstyringer har jeg også 3 x VVB tidspunkter. Jeg kan godt regner ud det betyder jeg kan indstille 3 starttidspunkter til VVB, men hvordan virker det (ALLE detaljer, i lægmandssprog tak 8) ).
16Kw Scotte med 6.35 styring


xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 21 apr 2016 23:55

stokernut skrev: under urstyringer har jeg også 3 x VVB tidspunkter. Jeg kan godt regner ud det betyder jeg kan indstille 3 starttidspunkter til VVB, men hvordan virker det (ALLE detaljer, i lægmandssprog tak 8) ).
det er lige hertil du skal bruge en føler i VVB, den hvor der skal trækkes en ledning mellem VVB og styring.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 22 apr 2016 09:53

xkfc skrev:det er lige hertil du skal bruge en føler i VVB, den hvor der skal trækkes en ledning mellem VVB og styring.
Ja ja fair nok, den har jeg regnet ud, men hvordan pokker virker det? new15 new15

Hvis jeg bruger tænd/sluk på VVB og naturligvis IKKE bruger de fire andre tænd/sluk tidspunkter, hvad forskel gør det så???

Nå nu til det positive :oops: :oops: :oops:
xkfc skrev:Enten køres energien ud af beholderen igen, eller den kommer aldrig derind.

Det er den termostat du har siddende på VVB der bestemmer,
Blinky skrev:Efter beskrivelsen at dømme, kan det være din radiatorventil, der ikke lukker nok op. Den lukker nok op til at varme VVB ved 24 timers drift, men ikke nok til at varme tilstrækkeligt på 6 timers drift. Der skal en del vand igennem og det er spørgsmålet om en radiatorventil har tilstrækkeligt flow, men prøv først om den hænger på den lille stift.
lamborg skrev:Det må være et flow problem
xkfc skrev:Af med den ventil, det ville undre mig meget om det ikke er den der driller.
:great: :great: :great:

En time efter fyret var slukket gik jeg i bad. Kedel temp var 47 grader og vandet var dejlig varmt.

Beklager der gik så lang tid inden jeg fik afprøvet jeres første og mest oplagte råd :cry: :cry: Og tusind tak fordi i gad spille "ping-pong".

Nu skal jeg så bare have en forklaring på hvad forskel der er på de fire almindelige tænd/sluk i min styring og de tre VVB tænd/sluk. Hvis det betyder en forskel (hvilket jeg overhovedet ikke kan se......fyret skal jo køre under alle omstændigheder), så vil jeg forsøge at trække en 14-20 m lang ledning fra VVB til styring.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Hjemme teori » 22 apr 2016 12:14

Hvis du sætter en føler i VVB, starter fyret når denne mangler varme!

Så kan du undlade at bruge ur overhoved (altså til at holde VVB varm). Så kan du herudover bruge ur. Dette til at styre at selv om der mangler varme i VVB, kører den kun i de perioder du angiver.
Mvh. Sophus

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 22 apr 2016 18:40

Hjemme teori skrev:Hvis du sætter en føler i VVB, starter fyret når denne mangler varme!

Så kan du undlade at bruge ur overhoved (altså til at holde VVB varm). Så kan du herudover bruge ur. Dette til at styre at selv om der mangler varme i VVB, kører den kun i de perioder du angiver.
:great: :great: Se nu begynder det hele at give mening, men der er et stykke vej endnu icon_cheesygrin.gif

Er det korrekt opfattet at hvis jeg trækker et kabel (LAAANGT kabel) så kan jeg i min styring "fortælle" fyret at det skal starte når mit vand er for koldt???? Og samtidig at fyret så også vil pumpe varme rundt i huset (med mindre alle radiatorer/gulvvarme er lukket)?

Samtidig kan jeg tvinge fyret til at levere varme (starte) til VVB? Og sekundært: "Det kan jeg vel også ved at bruge den almindelige tidsstyring?"

Jeg forstår ikke forskellen på de fire første almindelige "tænd fyr" muligheder og så de tre "VVB tænd"?

Og hvis jeg sætter en føler, der er forbundet med fyret, op i min VVB, hvad er det så for en føler jeg piller ud????
16Kw Scotte med 6.35 styring


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Hjemme teori » 22 apr 2016 20:13

stokernut skrev::great: :great: Se nu begynder det hele at give mening, men der er et stykke vej endnu icon_cheesygrin.gif

Er det korrekt opfattet at hvis jeg trækker et kabel (LAAANGT kabel) så kan jeg i min styring "fortælle" fyret at det skal starte når mit vand er for koldt???? Og samtidig at fyret så også vil pumpe varme rundt i huset (med mindre alle radiatorer/gulvvarme er lukket)? ]JA[

Samtidig kan jeg tvinge fyret til at levere varme (starte) til VVB? Og sekundært: "Det kan jeg vel også ved at bruge den almindelige tidsstyring?"
kan ikke helt forstå disse spørgsmål og deres sammenhæng, og enkeltvis har de vist været forklaret før.

Jeg forstår ikke forskellen på de fire første almindelige "tænd fyr" muligheder og så de tre "VVB tænd"?
Jeg går ud fra du spørger til tidsstyringen. (så længe du ikke har føler i VVB, behøver du ikke tænke på denne).
hvad tidsstyring angår tror jeg det er bekrevet i manualen, men det er 4 tidspunkter du kan starte fyret på og så kører det i den tid du angiver næstøverst.


Og hvis jeg sætter en føler, der er forbundet med fyret, op i min VVB, hvad er det så for en føler jeg piller ud????
Der er to muligheder, VVB'ens egen eller din thermostats (den der justere hvor meget der hives fra fyret), men hvorfor pille den ud, kan de ikke være der begge 2?
Mvh. Sophus

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 23 apr 2016 09:52

Hjemme teori skrev:]JA[
Super. Det betyder så "bare" at fyret skal starte automatisk, men hvorfor pokker kan jeg indtaste starttidspunkter tre gange under urstyring?
Hjemme teori skrev:kan ikke helt forstå disse spørgsmål og deres sammenhæng, og enkeltvis har de vist været forklaret før.
At tvinge fyret Her mener jeg ganske simpelt kan fyret indstilles til at starte op når vandet i VVB bliver for koldt.

Det kan jeg vel også........" Her spørger jeg bare om ikke VVB styring er det samme som når jeg i styringen fortæller fyret det skal køre 2 x 6 timer i døgnet, for at jeg har varmt vand.

Så simpelt:

1. Kan fyret indstilles til at starte når VVB når en angivet temp.
2. Hvis JA til 1, hvor pokker findes denne indstilling?
3. Hvis svaret på 2 er "under urstyring" så er der jo ikke tale om automatisk start, her skal jeg vel skrive tre klokkeslet jeg selv bestemmer?
Hjemme teori skrev:Jeg går ud fra du spørger til tidsstyringen. (så længe du ikke har føler i VVB, behøver du ikke tænke på denne).
Det er så det jeg desperat forsøger at finde ud af om jeg skal have. :) Hvis en sådan føler betyder jeg kan indstille min føler til at starte VVB, når vandet bliver for koldt, vil det jo være super brilliant. Men hvis det bare betyder jeg selv skal angive tre klokkeslet og et "x - antal" timer fyret skal køre, kan jeg jo lige så godt bruge de øverste fire tænd/sluk muligheder.

Og hvad med at ledningen bliver fx. 14 m lang? Har det nogen betydning?

Hjemme teori skrev:hvad tidsstyring angår tror jeg det er bekrevet i manualen, men det er 4 tidspunkter du kan starte fyret på og så kører det i den tid du angiver næstøverst.
Jep. Det er jo præcis den metode jeg bruger nu :)
Hjemme teori skrev:Der er to muligheder, VVB'ens egen eller din thermostats (den der justere hvor meget der hives fra fyret), men hvorfor pille den ud, kan de ikke være der begge 2?
Ok vi er enige om, at VVB egen, er den jeg bruger i fx. juli måned, hvor mit fyr er slukket helt. Den kan jeg jo ikke undvære.

Min thermostats. Ok tror jeg er med. Altså den der nu styre hvor varmt jeg ønsker mit vand.

Tak for svar :great: :great: :great:


......jeg giver aldrig op!!! new15 new15 new15
16Kw Scotte med 6.35 styring

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Hjemme teori » 23 apr 2016 10:04

Du blander tingene sammen.

VVB prioritet og tidstyring!

Hvis du kører med VVB prioritet, hvor fyret starter når VVB er blevet for kold, behøves ikke tidstyring VVB, det skal bare være slået fra.

Ønsker du at bruge tidstyring VVB er det for at slå VVB prioritet fra og ikke til. Dvs, hvis du bruger begge ting, starter fyret når der mangler Varmt vand, med mindre VVB tidstyring siger "ikke lige nu".

VVB prioritet overruler almindelig tidstyring, dvs selvom du kører med tidstyring på kedel må fyret gerne lave VVB, derfor begge funktioner.

Men grundlæggende har du lidt den udfordring at din analoge termostat til VVB, gør opvarmningen langsom og forhindrer ikke anlægget i at stjæle varmen fra VVB, når fyret er slukket. Derfor vil de fleste være bedst tjent med at få termostat styret af fyret i stedet for den du har i dag. (dog ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre at blive "rimelig" godt).

Men jeg ville trække en føler til VVB , samt en ledning til 230V, så du kan få en 2vejs ventil styret af fyret på i stedet. Det giver dig også mulighed for feks. varme i håndklædetørrer eller gulvvarme i badeværelse de par gange i døgnet fyret kører for at lave Varmt vand.

Jeg har 3-vejs ventil og jeg tømmer bare kedlen efter VVB drift til steder hvor jeg gerne vil have det.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Zarge » 23 apr 2016 12:31

Jep, under tidsstyring gir du fyret TILLADELSE til at køre, hvis de øvrige parametre for start ellers er opfyldt...
For vvb kunne det være at denne skal være under x grader (hvis du har installeret en føler i vvb)
Med andre ord, du behøver ikke bruge tidsstyringen hvis du har føler i vvb, det bruges eks hvis du gerne vil undgå at fyret starter midt nat for at lave varmt vand...

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af lamborg » 23 apr 2016 14:07

Prøv at læse Michaels skriv her den forklare så fremragende så bliver du nok en del klogere på hvad det er folk skriver om.http://mhes.dk/Sommerdrift.pdf
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar