Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsstyring = lunkent vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Aussieboy » 19 apr 2016 19:14

Har du noget ventil der lukker for vandet til VVb når fyret ikke kører.. ? Tænker på naturlig cirkulation..


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Zarge » 19 apr 2016 19:30

Bliver vandet i hanen ordentlig varmt mens fyret kører, og så lunkent igen når fyret er slukket, eller bli'r det aldrig ordentlig varmt?

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 19 apr 2016 20:00

Aussieboy skrev:Har du noget ventil der lukker for vandet til VVb når fyret ikke kører.. ? Tænker på naturlig cirkulation..
Ikke jeg ved, med det ville undre mig. Hvad (og hvor) ville jeg skulle kikke efter?

Zarge skrev:Bliver vandet i hanen ordentlig varmt mens fyret kører, og så lunkent igen når fyret er slukket, eller bli'r det aldrig ordentlig varmt?
Ja badevandet er super brandvarm når fyret køre i døgndrift. Så varmt at man ikke kan skrue helt op for det varme vand. Ved 2 x 6 timer (hvor fyret har kørt i fx. 5 timer og kedel er MINDST 60 grader og har været længe og der stadig er én times drift retur) er badevandet varmt, men ikke i nærheden af, hvad det er ved fuld drift og man kan lukket helt op, og stadig ønske det var varmere.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Zarge » 19 apr 2016 20:05

Ok, jamen så er det jo varme optaget den er gal med... Har du mulighed for at lukke for "huset" for at se om vvb ikke får varme nok (huset kræver måske mere varme hvis det er blevet lidt afkølet, end når det bliver holdt gennemvarm...

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 19 apr 2016 20:42

Zarge skrev:Ok, jamen så er det jo varme optaget den er gal med... Har du mulighed for at lukke for "huset" for at se om vvb ikke får varme nok (huset kræver måske mere varme hvis det er blevet lidt afkølet, end når det bliver holdt gennemvarm...
Du mener:

Luk al varme i huset. Kør på 2 x 6 timer. Se om vandet bliver varmere??

Og tillægsspørgsmål:

Hvis jeg gør ovenstående og jeg så får varmere vand, hvad betyder det så?

Jeg er "lidt" forvirret. Eneste grund til jeg er gået på 2 x 6 timer er at jeg slet ikke forbruger nok varme. Nu når jeg ikke bruger varme nok (fyret går på 70 grader og slukker derfor mange gange i døgnet), burde der så ikke være endnu mere "overskud" til at varme vandet i min VVB???

Lige nu har jeg slukket tidsstyring og gået på fuld drift. Dette for at se om vandet er mere varmt i morgen tidlig.

Jeg må indrømme jeg forstår slet ikke at mindre opvarmning af huset, ikke skulle give mere varmt vand :(

For øvrigt MANGE TAK for alle indlæg.

Hvis jeg ellers kan huske at oploade billeder, så prøver jeg at smide billeder op i morgen af min VVB
16Kw Scotte med 6.35 styring


xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 19 apr 2016 21:51

Jeg varmer 2 varmtvandsbeholdere op på 2 timer, en Metro 160L og en Metro 110L, det fungerer problemfrit selv om huset aftager varme samtidig.
Altså 270l varmt vand + gulvarme på badeværelser med et 16kW Scotte.
Når jeg kun varmer VVB + badeværelsesgulvet er setpunktet 62° mod normal 24H drift hvor setpunkt er 58° det efterlader mig i begge tilfælde med varmt vand på ca 57°

Det der er vigtig at kigge efter er temperaturen i fremløbet og efter shunten, efter shunten skulle der gerne løbe ca 60° videre til VVB, og der skulle også gerne løbe 60° ind i beholderen, det er rimelig nemt at følge, dernæst er det matematik.
Opvarmningen af VVB er afhængig af 3 faktorer, den første er temperaturen og den næste er flowet, flowet er nemlig bestemmende for hvor hurtigt det går, begge faktorer er vigtige men det er naturligvis lige så vigtigt at spiralen i VVB kan overføre energien.
Spiralen kan være for lille eller kalket til, begge tilfælde vil resultere i at returen fra beholderen bliver hurtigt varm.

Hvis nu ventilen på VVB hænger så kommer der ikke meget energi ind til vandet, en lille utæthed i ventilen gør at vandet opvarmes når fyret kører i meget lang tid.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af lamborg » 19 apr 2016 23:29

Har du ikke en føler i VVB så du kan følge med i hvad din VVB temp er ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 20 apr 2016 07:35

I stedet for at lade fyret slukke kl. 20.00 i går og tænde igen kl. 02:00 lod jeg det forblive tændt. Vandet var brandvarmt da jeg gik i bad i morges. Her taler vi så om 12 timers drift frem for "kun" 6 timer.
xkfc skrev:Hvis nu ventilen på VVB hænger så kommer der ikke meget energi ind til vandet, en lille utæthed i ventilen gør at vandet opvarmes når fyret kører i meget lang tid.
Det vil jeg vel kunne undersøge, som ved en alm. radiator? Altsa pille regulatoren af og skubbe lidt og trække lidt i den lille "not"?

Om mit fremløb er 60 grader efter min shunt er jeg i tvivl om. Kedeltemperaturen er sat til 60 og jeg har ingen måling efter min shunt.
lamborg skrev:Har du ikke en føler i VVB så du kan følge med i hvad din VVB temp er ?
Nej. Forsøger at poste billeder senere.
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 20 apr 2016 08:20

Det kan også være manglende udluftning, men når anlægget er lavet af en kompetent vvs mand, burde han have gjort det.

Hvis der holdes cirkulation i vandet selv om pumpen er slukket, så trækker det meget hurtigt energi ud af VVB, 10-15 minutter efter pumpen er slukket skal returen fra VVB være kold, hvis den er lun så siver energien ud af VVB.

Men hvad er det for en VVB? hvor stor er den? og hvordan er den placeret! sidder den køligt? 3 meget væsentlige detaljer..

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Blinky » 20 apr 2016 10:08

Efter beskrivelsen at dømme, kan det være din radiatorventil, der ikke lukker nok op. Den lukker nok op til at varme VVB ved 24 timers drift, men ikke nok til at varme tilstrækkeligt på 6 timers drift. Der skal en del vand igennem og det er spørgsmålet om en radiatorventil har tilstrækkeligt flow, men prøv først om den hænger på den lille stift.
Alternativt er din varmespiral kalket til, og afgiver for lidt varme. Du bør ikke køre med mere end 55 - 58 grader i VVB for at undgå tilkalkning på varmespiralen.
Hvis du kører 24 timers drift, hvor lang tid er VVB så om at komme op på stoptemp., hvis den har været helt nede på vandværks temperatur ? Der bør ikke gå mere end ca. 30 - 40 min. ved en 110 l beholder.
Last edited by 2 on Blinky; edited 20 times in total


Besvar