Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af newpas » 18 apr 2016 22:43

Hensan: Prøv at søge på batteribyen.dk. Der køber jeg batterier til scooter og plænerobot. Det er rimelige priser.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 987
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af Dunas » 19 apr 2016 15:36

hensan skrev:Jeg har en Robomow der nu er begyndt på sin 3. sæson. Grunden til det i sin tid blev en Robomow var til dels at den blev udråbt til testvinder af Tænk i en test af 11 robotplæneklippere. Min plæne er ca 700 kvm.

Det er en ren fornøjelse at have plænerobot og jeg glæder mig konstant over en pæn nyklippet plæne i modsætning til før hvor man godt kunne have dårlig samvittighed over når men ikke nåede at klippe græs fordi man havde andre gøremål.

Selve opsætningen består i af en grænseledning bliver udlagt ca 20 cm inde fra kanten på plænen. Denne ledning lægges oven på græsset og fastgøres med pløkker dvs der er ingen gravning. Efter et par mdr er græsset vokset over ledningen således den ikke mere kan ses. Den er faktisk så meget væk at jeg ved omlægning af plænen sidste år måtte opgive at finde den oprindelige ledning men måtte ligge en ny. Der er efter min mening ikke grund til at betale for en opsætning hvis man er bare nogenlunde GDS person.

Der har været fejl på ladehoved som er ombyttet på garantien - Efterfølgende skiftede jeg skruer på det gamle hoved og har nu 2 hoveder.

Efter en sæson har jeg måtte skifte knive. Det koster ca 600 kr for et nyt robomow sæt. Den primære årsag til skaderne på knivene er nok at robotten en gang imellem forsøger at klippe trampolin stellet men en grim metallisk lyd til følge. Havde klipperen ikke forsøgt at klippe metal kunne et knivsæt nok holde 2-3 år.

Af rigtige problemer har jeg et par gange haft fejl på grænsekablet hvor kablet er blevet beskadiget. Grunden til dette har i de fleste tilfælde været en spade der har været for tæt på kablet. Du bruger en billig AM radio til at søge efter brud på kablet hvis ikke du lægger mærke til at du når du laver skaden.

Et andet problem er grunden hvor klipperen arbejder er kuperet. Dette er ikke et problem i tørvejr men i fugtigt vejr hvor græsset er vådt kan klipperen ikke altid stoppe i et sving ned af bakke - Der har derfor måtte laves mindre ændringer af græsplænen og blomsterbede for at give plads til at stoppe.

Oprindeligt kørte klipperen ca 45 min på en opladning men i øjeblikket kan den kun klippe 25 min før den skal genoplade. Om det er pga kulden eller batteriet skal skiftes næste år vides endnu ikke. Et nyt batteri koster ca 1600 kr.

Klipperen har tyverisikring i form af en PIN kode. Derudover har jeg selv graveret ejeroplysninger ind tværs over klipperen. En stjæler/hæler ville dermed få svært overfor sine naboer at påstå god tro om ejerforholdet.

Robomow burde kunne kommunikere via en app/bluetooth men i praksis virker det ikke særlig godt. App virker fint første gang men derefter virker den ikke før geninstalleret men i praksis kan app ikke bruges til noget som du ikke kan gøre nemmere direkte på klipperens display så der er ikke behov for app.

Efter reklame kan Robomow manuelt betjenes hvis du vil klippe områder uden kanttråd - I reklamer virker det sikkert fint men i praksis er det kun for at vise sig for naboerne at man skulle bruge dette. Hvis du har behov for at klippe små arealer som ikke kan sættes op til autoklip så køb en gammel håndskubber.

Skulle jeg vælge om i dag ville jeg vælge en plænerobot igen og sandsynligvis samme model.
Fint indlæg, tak for det :great:. Overvejer stadigvæk hvilken model jeg skal vælge...

skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 19 apr 2016 16:40

Det er altid godt når der kommer noget feedback på folks erfaringer , så glæder mig til at høre dine, hanefar76 .skal nok skrive et fyldestgørende indlæg når vores husqarna har kørt lidt her på matriklen :great:

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af Hanefar76 » 19 apr 2016 19:32

skrot1 skrev:Det er altid godt når der kommer noget feedback på folks erfaringer , så glæder mig til at høre dine, hanefar76 .skal nok skrive et fyldestgørende indlæg når vores husqarna har kørt lidt her på matriklen :great:
Allerede i dag da jeg kom hjem fra arbejde, så tingene lidt anderledes ud. Hele græsplænen er klippet pænt, minus nogle kanter hist og pist. Montøren kommer om 14 dage, og retter den ind, så de manglende områder også bliver klippet. Men det er virkelig et flot stykke arbejde den har lavet. :great: :great: :wink:

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af kivi » 19 apr 2016 19:57

Har haft en Husqvarna til at køre siden 2009 og må sige det er dejligt at sidde på terrassen og se græsset blive slået.

Det har dog ikke været helt omkostningsfrit, foreløbig er der skiftet to hjulmotorer, et skjold, 3xbatterier samt utallige knivsæt (som heldigvis ikke er så dyre).

Det skal så også siges min plæne er på ca. 3500 m2

Hvis man lader den køre om aftenen også, så hjælper den også lidt med dræbersnegle bekæmpelse :-)

I år vil den så ingenting, men jeg må lige prøve at skifte batterierne for at se om det ikke bare er dem der er slidt igen.
Mvh. Ole


skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 19 apr 2016 20:29

er det skiftet på garanti? Og er nysgerrig på hvordan du har ødelagt skjoldet? icon_cheesygrin.gif

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af kivi » 19 apr 2016 20:41

Jeg mener den ene hjulmotor var under garanti, resten er selvbetalt.

Det med skjoldet kan jeg ikke huske, hvad der forårsagede det, men den får altså lidt tæsk når den kører ind i en forhindring.

Det er alligevel nogle kraftfulde motorer der sidder i :-)

Det er derfor også en god ide som tidligere skrevet, at sikre sig at der kan fåes reservedele også om flere år.
Mvh. Ole

skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 19 apr 2016 20:43

Det koster jo lidt at være doven icon_cheesygrin.gif

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af kivi » 19 apr 2016 21:48

Heldigvis kommer den store søn hjem fra efterskole til sommer, så kan han agere automower på havetraktoren icon_cheesygrin.gif
Mvh. Ole

skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 13 jun 2016 20:53

Her kører husqarna 310 som den skal, er meget tilfreds med den, god kvalitet der bare kører. Den bliver rost af flere jeg kender der også har robot plæneklipper, som synes den er lydløs. Den kan køre mens man sidder på terrassen uden vi generes af den. Mvh. Carsten.


Besvar