Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsstyring = lunkent vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 19 apr 2016 09:14

Som alle andre år, begynder min Scotte at nå over de 60 grader og helt op over 70 og fyret slukker, når foråret giver den gas. Jeg aftager simpelthen ikke varme nok. Det betyder jeg er gået over på tidur. Lige p.t. køre jeg 2 x 6 timer i døgnet, hvilket holder huset varmt, Meeeeen :|

Mit vand er ikke så varmt som jeg ønsker det. Er løsningen at jeg hæver varmen på varmevandsbeholderen? Altså skruver på den "radiator-regulator" som sidder på min varmevandsbeholder. Eller er årsagen at selv om mit fyr overopheder, så kan det ikke, med tidsur, nå at varme mit vand op?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af pille bruger » 19 apr 2016 09:33

stokernut skrev:Som alle andre år, begynder min Scotte at nå over de 60 grader og helt op over 70 og fyret slukker, når foråret giver den gas. Jeg aftager simpelthen ikke varme nok. Det betyder jeg er gået over på tidur. Lige p.t. køre jeg 2 x 6 timer i døgnet, hvilket holder huset varmt, Meeeeen :|

Mit vand er ikke så varmt som jeg ønsker det. Er løsningen at jeg hæver varmen på varmevandsbeholderen? Altså skruver på den "radiator-regulator" som sidder på min varmevandsbeholder. Eller er årsagen at selv om mit fyr overopheder, så kan det ikke, med tidsur, nå at varme mit vand op?
Er styringen på StokerCloud ?
Har du pumpe stop temperatur over indstillet temperatur i vvb ?
Hvis pumpen køre videre efter at fyret er stoppet, så afkøles kedel og vvb tømmes for varme.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 19 apr 2016 09:33

Det ville nu være rart med stokerkontrol, så kan man se sig ud af det, nu bliver det gætværk.
De 2 x 6 timer burde være rigeligt til det varme vand, 1 x 2 timer kan gøre det her.
Det kan være VVB er kalket til så energien ikke rigtig aftages, men det kan også være at pumpen kører videre når fyret stopper, og så trækkes energien jo baglæns.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 19 apr 2016 11:28

Pumpen (har to stk) køre IKKE videre. De er termostatstyret. Varmevandsbeholderen er vel 4 år gammel.

Er IKKE på Stokercloud.
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 19 apr 2016 11:44

Der er jo sådan set kun to ting der kan være galt. Enten køres energien ud af beholderen igen, eller den kommer aldrig derind.

Det er den termostat du har siddende på VVB der bestemmer, så det er vigtig det er den rigtige model så der er masser af flow når der kaldes på varme, men igen, uden grafer af VVB og kedel er der ikke andet at gøre end at forsøge sig frem. Til en start er det jo nemt at pille termostaten af VVB, så burde den åbne 100% men det kan jo også være den sidder fast.

Hvad er det for en VVB? selv om den kun er ganske ung, kan den godt være tilkalket.


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 19 apr 2016 12:19

xkfc skrev:Der er jo sådan set kun to ting der kan være galt. Enten køres energien ud af beholderen igen, eller den kommer aldrig derind.

Det er den termostat du har siddende på VVB der bestemmer, så det er vigtig det er den rigtige model så der er masser af flow når der kaldes på varme, men igen, uden grafer af VVB og kedel er der ikke andet at gøre end at forsøge sig frem. Til en start er det jo nemt at pille termostaten af VVB, så burde den åbne 100% men det kan jo også være den sidder fast.

Hvad er det for en VVB? selv om den kun er ganske ung, kan den godt være tilkalket.

Men forklar så lige hvorfor vandet er fint varmt (jeg elsker brandvarme brusebade :wink: ), når fyret køre permanent. Her har VVB jo ingen problemer med at levere varmt vand. Termostat på VVB bør være den rigtige. Det hele er installeret af en meget pålidelig VVS mester.
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 19 apr 2016 12:39

For mig er 6 timers drift noget nær det samme som konstant drift, og da den ikke formår at varme vandet på 6 timer kunne det jo godt tyde på at noget er galt

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 19 apr 2016 13:18

xkfc skrev:For mig er 6 timers drift noget nær det samme som konstant drift, og da den ikke formår at varme vandet på 6 timer kunne det jo godt tyde på at noget er galt
Det er jeg klar over, men det der er galt er så åbenbart kun galt når jeg bruger tidsstyring :)
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 19 apr 2016 18:10

stokernut skrev:Det er jeg klar over, men det der er galt er så åbenbart kun galt når jeg bruger tidsstyring :)
Mener du så at 6 timers tidsstyring ikke er det samme som 6 timers drift?

Så er det jo minimeret til 1 fejl, nemlig at fyret ikke bliver varm under urstyring new11 men det kan jo umiddelbart ikke lade sig gøre. Drifts temperaturen er jo den samme i urstyring og normal drift, i hvert tilfælde i de NBE styringer jeg kender.

Hvis fyret kører 6 timer med 60-70° så burde VVB jo også blive varm. ellers er der noget i anlægget du måske ikke kender til, og i sagens natur ikke har fortalt om.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 19 apr 2016 18:57

xkfc skrev:Mener du så at 6 timers tidsstyring ikke er det samme som 6 timers drift?

Så er det jo minimeret til 1 fejl, nemlig at fyret ikke bliver varm under urstyring new11 men det kan jo umiddelbart ikke lade sig gøre. Drifts temperaturen er jo den samme i urstyring og normal drift, i hvert tilfælde i de NBE styringer jeg kender.

Hvis fyret kører 6 timer med 60-70° så burde VVB jo også blive varm. ellers er der noget i anlægget du måske ikke kender til, og i sagens natur ikke har fortalt om.
Med 6 timer køre fyret som ved alm. døgndrift. Ingen forskel ud over det varme vand er mindre varmt end ved 24 timers drift. Men det troede jeg at jeg havde tydeliggjort :)

Og pumperne køre IKKE når uret er slukket.

Det jeg efterlyser er en teori om, hvorfor der er forskel på temperaturen på vandet når fyret er i 24 timers drift i forhold til 2 x 6 timers drift.

Det kan vel aldrig være regulatoren på VVB da den jo er den samme og indstillet nøjagtig på samme måde uanset om der er tale om 24 timers drift eller 2 x 6 timers drift :wink:
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar