Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

systemet mangler tryk/udluftning

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af Knaldperlen » 17 apr 2016 22:02

Husk at sluk pumpen når du udlufter.

Husk også at automat udluftere placeret de forkerte steder faktisk kan trække luft ind i systemet


chris1987
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 09 apr 2016 19:08
Mit fyr: scotte 16kw Blackstar kedel
Areal: 180m2 2 plans murer
Brændsel: Stampemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 34,8kg
Modtaget likes: 1 gang

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af chris1987 » 17 apr 2016 22:11

Pumpen har kørt :/ men noget andet noget jeg har tænkt på, hvis min ekspantionsbeholder er fortrykt på 0.5 bar f eks så gør den vel at der bliver bibeholdt 0.5 bar i mit anlæg, vil det så sige at hvis jeg pumper op på 2 bar at den så er for meget tryk på og derfor skal pumpe mit ekspantionsbeholder op til det tilsvarende?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af John Skov Jensen » 18 apr 2016 19:34

chris1987 skrev:Pumpen har kørt :/ men noget andet noget jeg har tænkt på, hvis min ekspantionsbeholder er fortrykt på 0.5 bar f eks så gør den vel at der bliver bibeholdt 0.5 bar i mit anlæg, vil det så sige at hvis jeg pumper op på 2 bar at den så er for meget tryk på og derfor skal pumpe mit ekspantionsbeholder op til det tilsvarende?
Ang. Fortryk og anlægstryk
Fortrykket i ekspansionsbeholderen skal være 0,1 bar over anlæggets statiske tryk, som er det samme som den fysiske højde forskel (top til fysisk placering af ekspansionsbeholden) på anlægget. Eks ved 5m højde forskel skal fortrykket være 0,6 bar, ved 8,5m højde forskel skal fortrykket være 0,95 bar.
Det statiske tryk i anlægget må ikke kunne klemme ballonen sammen inden i beholderen, da man så mister ekspansionsvolume.
Ved at have 0,1 bar højere fortryk end højdeforskellen sikre man at trykekspansionsbeholderen uden problemer kan overvinde det statiske tryk som højden af den hvilende vandsøjle over ekspansionsbeholderen som presser nedad i anlægget.

Hvis du øger dit anlægstryk til 2 bar som du skriver og fortrykket i ekspansionsbeholderen kun er f.eks 0,5 bar, vil beholderens evne til at ekspandere være lig nul. Derfor vil en ganske lille temperatur øgning gøre at vandet udvider sig, og at din sikkerhedsventil måske åbner pga den trykstigning dette vil medføre. Når så vandet køles igen vil trykket falde drastisk da du er uden for ekspansionsbeholderens arbejdsområde. Derfor er det vigtigt at dit fortryk og anlægstryk stilles korrekt.
En for lille størrelse ekspansionsbeholder i forhold til anlæggets størrelse vil give samme symptomer

xkfc

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af xkfc » 18 apr 2016 21:00

Jeg deler ikke helt Johns holdning her, ellers misforstår jeg måske indlægget.

Ekspantions beholderen skal have det minimums tryk du gerne vil have i anlægget. Hvis 0,5bar er nok til drift af anlægget så får man bedre ekspation ved at holde trykket lavt, så kan der jo være mere vand i beholderen som så skubbes ud i takt med at det enten forsvinder, eller der sker temperatur ændringer. beholderens størrelse skal være tilpasset anlæggets volumen
Fidusen er netop at ballonen klemmes sammen, og at den giver plads til udvidelser og sammentrækning. Hvis du har højere tryk i beholderen end i anlægget har den ingen effekt, eller man kan sige at den ikke kan yde mere.

Vi bruger helt samme fremgangsmåde i hydraulik systemer, så slipper vi for at hydraulik pumperne kører for at opretholde trykket.
Vores tommelfingerregel er ca 85% men det er fordi vi ved at ventilerne begynder at lukke ved 400bar i 600bar systemet.

Vi bruger "ballon" systemet et hav af steder, vi har 100, 300 & 600 bars hydraulik. På hotellet har vi ekspantionsbeholdere i blå, da de er til brugsvand.

Vi har også et system der kan sammenlignes med varmeanlægget i et hus, vi bruger det dog kun til køling og da ekspantionstanken er 13m3 er det ikke smart med ballon systemet så der er ballonen erstattet af et nitrogen tryk på 2,5bar og så er tanken placeret i toppen af anlægget akkurat som hvis man havde åben ekspantion.

Jeg er ikke tilhænger at teorien om at der kan trækkes luft ind igennem udluftningerne, for mig at se så trodser det naturlovene. I de gamle fysik lokaler havde vi vandhaner der lavede vakuum på faldtrykket, men de virker jo kun mens vandet ræser af sted. I min filosofi kan det ikke lade sig gøre at suge luft ind i anlægget hvis det er det mindste tryk på. En anden side af sagen er at en cirkulationspumpe slet ikke laver nævneværdig tryk hvis du lukker af så der ikke er cirkulation så ville trykket jo stige, men har du muligheden for at lukke af for en hane og samtidig betragte trykket skal du have et meget fintfølende manometer for at se trykstigning, men den er der, det er nemlig det de smarte A-pumper føler på.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af John Skov Jensen » 18 apr 2016 21:28

xkfc skrev:Jeg deler ikke helt Johns holdning her, ellers misforstår jeg måske indlægget.

Ekspantions beholderen skal have det minimums tryk du gerne vil have i anlægget. Hvis 0,5bar er nok til drift af anlægget så får man bedre ekspation ved at holde trykket lavt, så kan der jo være mere vand i beholderen som så skubbes ud i takt med at det enten forsvinder, eller der sker temperatur ændringer. beholderens størrelse skal være tilpasset anlæggets volumen
Fidusen er netop at ballonen klemmes sammen, og at den giver plads til udvidelser og sammentrækning. Hvis du har højere tryk i beholderen end i anlægget har den ingen effekt, eller man kan sige at den ikke kan yde mere.

Vi bruger helt samme fremgangsmåde i hydraulik systemer, så slipper vi for at hydraulik pumperne kører for at opretholde trykket.
Vores tommelfingerregel er ca 85% men det er fordi vi ved at ventilerne begynder at lukke ved 400bar i 600bar systemet.

Vi bruger "ballon" systemet et hav af steder, vi har 100, 300 & 600 bars hydraulik. På hotellet har vi ekspantionsbeholdere i blå, da de er til brugsvand.

Vi har også et system der kan sammenlignes med varmeanlægget i et hus, vi bruger det dog kun til køling og da ekspantionstanken er 13m3 er det ikke smart med ballon systemet så der er ballonen erstattet af et nitrogen tryk på 2,5bar og så er tanken placeret i toppen af anlægget akkurat som hvis man havde åben ekspantion.

Jeg er ikke tilhænger at teorien om at der kan trækkes luft ind igennem udluftningerne, for mig at se så trodser det naturlovene. I de gamle fysik lokaler havde vi vandhaner der lavede vakuum på faldtrykket, men de virker jo kun mens vandet ræser af sted. I min filosofi kan det ikke lade sig gøre at suge luft ind i anlægget hvis det er det mindste tryk på. En anden side af sagen er at en cirkulationspumpe slet ikke laver nævneværdig tryk hvis du lukker af så der ikke er cirkulation så ville trykket jo stige, men har du muligheden for at lukke af for en hane og samtidig betragte trykket skal du have et meget fintfølende manometer for at se trykstigning, men den er der, det er nemlig det de smarte A-pumper føler på.
Fortrykket er bestemt af anlægshøjden. Er der højere statisk hvilende vandsøjle end fortryk vil beholderens kapacitet nedsættes.
Så i udgangspunktet bestemmer man ikke selv sit (minimums) fortryk og anlægstryk, det gør de fysiske forhold i anlægget. Med mindre man af en eller anden grund ønsker et anlægstryk der er højere end det der som minimum er givet af anlæggets højde.
Ønsker man 1,5 bar, ja så er det helt fint, blot fortrykket justeres korrekt som tidligere skrevet.
Men stiller man fortrykket til det samme som anlægstrykket, vil en lille temperatursænkning i anlægget gøre at trykket falder da ekspansionsbeholderen i så fald er sat ud af spil. Derfor er det en god ide at stille fortrykket ca 0,1 bar over det statiske tryk, vægten af vandsøjlen. Anlægstrykket stilles så det er lige over fortrykket


xkfc

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af xkfc » 18 apr 2016 23:32

Der er godt nok ingen tvivl om at alle de anlæg jeg kommer ved, er fortrykket mindre end anlægstrykket.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af John Skov Jensen » 19 apr 2016 05:48

Så er vi også enige :great:
Et tænkt anlæg
5 meter vandsøjle over ekspansionsbeholderen
Derfor stilles fortrykket til 0,6 bar (vandsøjle+0,1 bar)
Anlægstryk stilles til 0,7-0,8 bar ved koldt og afkølet anlæg

chris1987
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 09 apr 2016 19:08
Mit fyr: scotte 16kw Blackstar kedel
Areal: 180m2 2 plans murer
Brændsel: Stampemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 34,8kg
Modtaget likes: 1 gang

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af chris1987 » 21 apr 2016 18:14

Lille update.

Synes ikke jeg kan finde nogle utætheder, dog tjekkede jeg trykket i eks beholderen og den var på 1,5 bar så den blev sænket til 0,75bar også kikkede jeg på monteringsvejledningen på selve monteringssættet (http://www.hedestoker.dk/4268_montering ... _pumpe.jpg )

og for mig at se så er frem den øverste T-stykke 3/4 over shuntventilen ikk og retur den i bunden?

Og sådan som det er monteret nu så pumper cirkulationspumpen ned af ( hvilket ikke er særlig godt da den jo så er svær at udlufte)

Fik at vide at min vvser at det var sådan det skulle monteres, eller er jeg helt galt på den?

xkfc

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af xkfc » 21 apr 2016 23:59

Jeg vil nu mene at det udlufter sig selv når den vender som på billedet du linker til, og den er nød til at pumpe nedad, ellers skal den flyttes helt ned på returen.

chris1987
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 09 apr 2016 19:08
Mit fyr: scotte 16kw Blackstar kedel
Areal: 180m2 2 plans murer
Brændsel: Stampemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 34,8kg
Modtaget likes: 1 gang

Re: systemet mangler tryk/udluftning

Indlæg af chris1987 » 24 apr 2016 18:25

Det kan ikke kun være luft, nu har jeg igen fyldt vand på lortet da der ingen varme var i radiatoerne og trykket var faldet fra 2 bar til ca 0,5bar :(

Men hvordan delen finder jeg bedst en måde at tjekke læk på, synes det virker overkill at proppe de 2 gulvvarme kredse af for at tjekke dem, dog er den ene af pex rør og den af metal er der 2 ballofix på, men om de virker er svært at bedømme, har drejet på dem og røerne forbliver efter min mening kolde, dog burde det da snart være at se på loftet hvis det er utætte rør nogle stede :/


Besvar