Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
staniolhat
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2016 21:19

Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af staniolhat »

Hejsa Stokerpro

Først og fremmest er jeg glad for at være på forummet :)
Jeg er blevet lejer af et lejemål der besidder et Passat Compact C2 - model 2225 pillefyr på 23kw.
Lejemålet er 250kvm i 2 plans med radiatorsystem der kører 1 rør indvendigt i huset.

Jeg har dog rimelig begrænset erfaring med pillefyr og udlejeren ved heller ikke alverden omkring det.
Mit mål er jo at nedbringe forbruget på dette fyr, da jeg har hørt fra tidligere lejere/udlejere at det nok vil koste over 24000 at fyre op.
Han har dog indvilget i at betale halvdelen af varmeforbruget.
I øjeblikket kører indskubbet på en forkert excentrik og glødende piller ender derfor i askeskuffen.

Nogle hurtige spørgsmål.
- kan jeg drosle fyret ned på nogen måde og dermed opnå en besparelse, fx. til 15kw?
- kan jeg pille ved styringen, så den ikke skubber piller ind i fyret så ofte?
- kan jeg sætte temperaturen længere ned end fyrets setpunkt på 60c uden at ødelægge kedlen?

Har i andre forslag eller spørgsmål til mig modtager jeg det gerne med kyshånd.
Også gerne til småinvesteringer, termostater mm. der kan opnå en besparelse :)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af newpas »

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af newpas »

HFR
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Blevet takket: 3 gange

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af HFR »

Hej og velkommen til.

Først de 24000 du nævner til varmeudgift. Hvor mange ton træpiller er der brugt? Det er jo ikke helt lige meget hvilken pris de er købt til. Derfor vil det give et mere retvisende billede hvis du opgiver forbruget i kilo er ton.

Efter min erfaring er et passat fyr et robust og driftsikkert fyr men ikke det mest økonomiske fyr der findes.

For at kunne hjælpe dig bedst muligt er det vigtigt at du finder ud af hvilken type styring der er på fyret. KK, KAP eller den helt gamle styring. Hvid du har mulighed for at oploade et billede kan jeg hjælpe dig.

Kører det med eller uden iltstyring?

Du kan godt få et neddroslingssæt men så ryger du ned i 11 kw og det tror jeg er for lidt til så stort et hus.

At du får uforbrændte piller i askeskuffen kan godt tyde på at du skal have renset lufthuller i herden. Dvs du skal have lukket fyret ned, rense herden for aske og i bunden af herden er der en række aflange huller. Du kan bruge en lille skruetrækker til at rense dem med. Ligeledes kan du rense sekundær lufthuller - dem der sidder lige over bålet.

Du må ikke sætte kedeltemperaturen lavere end 60.
staniolhat
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2016 21:19

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af staniolhat »

Newpas: det er nr2 og mange tak for det :wink: jeg har kun kunnet finde den første du linkede. Jeg har stadig den originale manual på fyret, men jeg tror de har lavet styringen om på fyret, da det ser helt anderledes ud.

HFR: Tak for den varme velkomst grin.gif jeg har ikke helt tal på det præcise antal kilo af piller, men siloen er på 2,9 tons og den skulle eftersigende blive fyldt op 3-4 gange om året. Men det var før der blev installeret elektrisk vandvarmer.

Jeg har dette billede af type pladen, ved ikke om det kan sige noget om styringen?

Der er nemlig kun 6 knapper på styringen.. reset, stop og 4 pile.. kan godt få et billede af fronten hvis det er.

Jeg vil tro det kører med iltstyring, da der sidder iltsonde oppe ved røgafgangen.

Jeg har ikke helt styr på hvad du mener med herden :( kan du evt. give mig et nummer på denne oversigtstegning? (Hvis det er nr 19, har jeg renset dem for aske) og skal fyret køle af før jeg kan gøre dette?


Kedeltemperaturen er låst på 60, men ligger oftest på 65-70 i gennemsnit.

HFR
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Blevet takket: 3 gange

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af HFR »

Et forbrug på 10-12 ton årligt til 250 kvm er vel ikke helt vanvittigt - måske i den høje ende men synes ikke det lyder helt vanvittigt. Det kommer jo også an på husets isoleringsgrad, hvilken rumtemperatur I har, hvor mange personer der er i husstanden, kører fyret hele året osv.

Ud fra den manual newpas har linket til og det du beskriver har du KAP-styring.

Du kan se nederst i displayet om du kører med iltstyring. Her vil der stå "modulerende" hvis iltstyringen er slået til.

På oversigtstegningen er det nr 2 og nr 3 - primær og sekundær luftdyser du skal prøve at rense. Primær luftdyser befinder sig under bålet i brændkammeret og sekundær over bålet. Du skal lukke fyret ned og rage gløder og aske ud af herden/brændehovedet. Det kan godt lade sig gøre at rense mens kedlen stadig er varm - tag handsker på der er varmt derinde, men ellers lader du den bare køle lidt af.
I samme ombæring kan du passende kontrollere om iltsonden virker som den skal. Det gør du ved at åbne det øverste låg på kedlen helt. Herefter skal du gerne aflæse iltprocent 20-21 i displayet. Viser den andet end dette er den defekt.

Når du har gjort som beskrevet lader du fyret køre et døgn eller to og ser om ikke det har hjulpet på de uforbrændte piller. Forudsat iltsonden virker og styringen kører modulerende drift.
Når styringen kører modulerende har du ikke ret mange justeringsmuligheder. Styringen er så "intelligent" at den selv finder ud af det. Derfor tror jeg at fejlen må ligge i enten tilstoppede luftdyser eller en defekt iltsonde.
staniolhat
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2016 21:19

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af staniolhat »

Nåede slet ikke at få tjekket noget som helst, men kan da konkludere at iltsonden er gået i det mindste..
Fyret har bare skubbet så mange piller ind at det hele er gået i ged og jeg kom ud til et fyrrum fyldt med røg...
Der er nu bestilt en servicemand til fyret og så må jeg lige tage den derfra.

Den ene dag så det sådan ud.





Og næste dag så det sådan her ud >_>


Ilt indhold på 1%
HFR
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Blevet takket: 3 gange

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af HFR »

Den er godt nok meget sodet til. Den kører i hvert fald ikke som den skal.

Kan se du kører med 3 trins styring, så en defekt iltsonde kan ikke være skyld i dit problem. Men det kan servicemanden sikkert hjælpe dig med.

Du må gerne give en melding tilbage når han har været der, hvad han finder ud af.
staniolhat
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2016 21:19

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af staniolhat »

Så fik jeg endelig set til fyret og det har kørt nogenlunde i et par dage nu.
Servicemanden skulle eftersigende have skiftet iltsonden, men den vil dog max gå op på 18-19% når låget er åbent.

Syntes også fyrrummet lugter lidt "brændt" eller soddet til hele tiden.

Lige efter servicemanden havde været der lå iltindholdet relativt lavt (8-11%), men ser nu ud til at være fanget på omkring (15-16%)??

Dog en klar forbedring, der kommer en anelse piller i skuffen, asken ser fin ud og den brænder ikke vildt og voldsomt.. han har også installeret en termostat til centralvarmen, men jeg savner dog lidt en til forbrugsvandet, fordi det er f....s varmt :)
Har også fået renset fyret godt efter sodningen.. det trængte vist til det :s

Lidt billeder.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Re: Ældre Passat Compact C2 - 2225 pillefyr - nybegynder

Indlæg af Olaf13 »

For mig at se kører den alt for mange piller frem. Tror ikke den køre rigtig. Ved ikke om det er muligt at stille på noget når der er ilt styring men der må være noget?? På min uden ilt styring stiller jeg brændsels mængden til at pillerne kun lig dækker de inderste luft huller i bunden også når den yder max og det er kun under halvdelen af det du har kørt frem på dit bål. Har du mange piller foran lufthullerne bliver de ikke brændt ordenligt af og ender i askeskuffen. Når dit fyr moduler ned skal den jo give meget mindre piller og bål.
Har du taget alle retardere ud ? Jeg har faktisk de fleste i endnu.

Besvar