Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny buskrydder

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Ny buskrydder

Indlæg af EKP » 16 apr 2016 19:34

Hej sp.

Jeg vil investere i en buskrydder her i foråret. Har et lille hobbylandbrug så bruger den primært til trimning af græskanter langs hus og træer hvor havetraktoren ikke når ind, holde brændenælder nede i nærheden af huset samt fjernelse af brombærkrat og mindre buske. Der bliver selvfølgelig også slået under elhegnet i ny og næ. Vil gætte på jeg går med den et par timer hver weekend - pt. Låner jeg min fars stihl.

Hvad vil I anbefale. Tænker ikke så meget på "jeg har Echo og den er jeg glad for..." men mere viden omkring forskelle på de forskellige mærker. Forestiller mig det bliver Stihl, Jonsered, Husqvarna eller Echo - hvor jeg så efterfølgende må finde en passende størrelse. Når jeg har dem i hånden vil jeg naturligvis vurdere dem på ergonomi, byggekvalitet, balance, vægt osv. Jeg har bare svært ved at vurdere de skjulte ting som motorkvalitet, opbygning af kraftoverførsel, konstruktionsmæssige fordele osv. Håber nogle af jer har lidt viden om dette.

Mvh Emil


calle

Re: Ny buskrydder

Indlæg af calle » 16 apr 2016 20:03

Jeg har en Bandit - ja det hedder den sgu - fra Bilka. Den har faktisk været OK rent motormæssigt, men skulderremmen til den er noget skrald. Har brugt den en del til at holde ukrudt nede med i nogen majsbælter rundt om nogen vildtremisser, hvor der ikke måtte sprøjtes, og det klarede den fint med den klinge der følger med. Til gengæld holder det der snøre til at piske med ikke til en skid. Heller ikke det dyre. Derfor bliver min den næste buskrydder en, der har sådan nogen ståltrådsfætre til at piske med. Kan se, at Vej og Park bruger dem her i området, og det er Stihl de sidder på.

Venlig hilsen

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Ny buskrydder

Indlæg af Knaldperlen » 16 apr 2016 20:12

Jeg havde tidligere sådan en "billig" MYD buskrydder. Byggekvaliteten var sådan set ok, men jeg blev træt af den øredøvende larm og kvælende benzin os sådan en maskine udleder.

Jeg gik over til en 48v trimmer fra black/decker. Faktisk bruger jeg også den til brændnælder osv under hestenes hegn. Her er den ikke lige så kraftig som benzinvarianten, men den lettere vægt samt lavere støj gør, at det ikke betyder alverden at man bruger lidt ekstra tid.

Jeg har to batterier - så passer det med at den ene lader op mens den anden bliver brugt

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ny buskrydder

Indlæg af EKP » 16 apr 2016 20:51

Jeg er nu helt sikker på at det skal være benzin og ikke el. Men kunne godt tænke mig en der kan bruge noget ståltråd i stedet for plastiksnor - det bliver hurtigt dyrt. Det et dog ikke rigtig noget jeg har erfaring med.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Ny buskrydder

Indlæg af Landlyst » 16 apr 2016 22:16

Snor er ikke dyrt, hvis man køber det rigtige gode.... Og så et godt hovede med "semi automatisk fremføring" Det der med kæder eller stål ville jeg være ked af at skulle gå med, det slår altså hårdere end plastik når det flyver af.....


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ny buskrydder

Indlæg af EKP » 16 apr 2016 22:25

Landlyst skrev:Snor er ikke dyrt, hvis man køber det rigtige gode.... Og så et godt hovede med "semi automatisk fremføring" Det der med kæder eller stål ville jeg være ked af at skulle gå med, det slår altså hårdere end plastik når det flyver af.....
Det kan du have ret i...jeg har som sagt heller ingen erfaring med det...

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Ny buskrydder

Indlæg af coctail » 16 apr 2016 23:38

alle de mærker som du nævner er gode.

Mine erfaringer er at man ikke skal vælge den mindste motorstørrelse, men gå et nummer op, for hvis man på et tidspunkt skal slå tidsler eller brandnælder med klinge, er den ekstra motorkraft næsten et must.

Der er vanvittig stor forskel på de forskellige trimmersnørere, så vælg en firkantet eller stjerneformet - de meget mere holdbare.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny buskrydder

Indlæg af triumph » 17 apr 2016 09:58

Jeg har en 2 taks johnsreed. den koster det samme som de billige 4 takt, men yder son de dyre 4 takt. Jeg har haft den i 4 år. den er bare super

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Ny buskrydder

Indlæg af kivi » 17 apr 2016 10:00

Prøv at kigge på Honda, den har 4 takts motor med et behageligt støjniveau til følge.

Du kan som på mange andre skifte mellem klinge eller snor afhængig af, hvad du skal slå.
Mvh. Ole

xkfc

Re: Ny buskrydder

Indlæg af xkfc » 18 apr 2016 16:02

Jeg har en Honda, det er en rigtig god hobby maskine. Den blev valgt ud fra at jeg ville have en kvalitets maskine så man ikke fik ondt i armen af at rive i snoren.. en gang med choker.. en gang uden og tøftøftøf. (og snoren går så let at man tvivler på den har ved motoren :great: )
4takt er kun til hobby brug, der er meget mere power i 2 takt og de accelerer meget bedre. men 4 takt lyden er meget roligere og man slipper for at have olie i benzinen. Selv med 4 takt Hondaen vil jeg dog anbefale at købe alkylat benzin, det er lidt dyrere men man slipper for aflejringer og gammel benzin.
Stihl har en 4mix, 4takt med olieblandet benzin, det bedste fra 2 verdner påståes.
Inden jeg købte Hondaen købte jeg en 4 takt "Super Power" med udskiftelig hoveder i Bilka, for satan da noget juks, heldigvis fik jeg pengene igen og det var udslagsgivende i valget af Hondaen.

Jeg købte den lille 425'er det er lige sagen til hobby brug,den kan tage snor og græsklinge men skal der køres med savklinge skal man have 435. Jeg kørte græs klingen igennem ca. 2cm tykke små træer og selv om der var mange og de stod rimelig tæt så fældede den det på split sekunder.
Last edited by 1 on xkfc; edited 18 times in total


Besvar