Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af EKP »

Hej sp.

Jeg har haft et problem med varm skakt tre gange de sidste par dage. I dag lavede jeg en total rensning af fyret og fik åbnet op for de to bypass skruer. Jeg fandt en mængde sorte piller i askeskuffen som ikke var brændt ordentligt af. Jeg har prøvet at justere blæseren og det går fint ved 100% og 50% drift. Når jeg tvinger den ned på 30% eller lavere bliver flammen imidlertid så lille at den har problemer med at se Lux. Jeg undrer mig egentlig over dette da jeg rent visuelt vurderer at der burde være nok flamme til at den kan se Lux. Lyser man på den med lygte viser den øjeblikkeligt 99 i Lux så mit spørgsmål er om en fotosensor kan gå delvist i stykker eller om der kan sidde noget sod/aske i vejen inde i herden hvor den skal måle? Lige nu har jeg sat den på 30 % som minimum så den laver en nogenlunde forbrænding og ikke mangler lys eller opbygger en masse aske der giver varm skakt. Har I nogle gode råd - skal jeg f.eks. Fjerne rensemekanikken helt selvom jeg plejer at køre med det over sommeren - jeg har godt nok skiftet piller.

Gode råd modtages :-)

M.v.h. Emil

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af pille bruger »

EKP skrev:Hej sp.

Jeg har haft et problem med varm skakt tre gange de sidste par dage. I dag lavede jeg en total rensning af fyret og fik åbnet op for de to bypass skruer. Jeg fandt en mængde sorte piller i askeskuffen som ikke var brændt ordentligt af. Jeg har prøvet at justere blæseren og det går fint ved 100% og 50% drift. Når jeg tvinger den ned på 30% eller lavere bliver flammen imidlertid så lille at den har problemer med at se Lux. Jeg undrer mig egentlig over dette da jeg rent visuelt vurderer at der burde være nok flamme til at den kan se Lux. Lyser man på den med lygte viser den øjeblikkeligt 99 i Lux så mit spørgsmål er om en fotosensor kan gå delvist i stykker eller om der kan sidde noget sod/aske i vejen inde i herden hvor den skal måle? Lige nu har jeg sat den på 30 % som minimum så den laver en nogenlunde forbrænding og ikke mangler lys eller opbygger en masse aske der giver varm skakt. Har I nogle gode råd - skal jeg f.eks. Fjerne rensemekanikken helt selvom jeg plejer at køre med det over sommeren - jeg har godt nok skiftet piller.

Gode råd modtages :-)

M.v.h. Emil

Foto føler kan drejes og justeres passende længde ind i brænderen. ( den bør ikke længere ind end at den er beskyttet af flappen over føleren )
Når bålet et tilpasset og er tilstrækkeligt ved 10% drift, kan foto føler drejes / justeres til max visning.
Man kan dog ikke forvente at den viser max værdi konstant ved 10% drift.
Se at "glasset" er klart og ikke misfarvet.
Når den viser 100lux når du lyser på den med en lygte, så er den sikket ok.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af EKP »

Det er stadig noget rod. Selv ved 25% drift har den stadig svært ved at se lys. Har ellers renset hele fyret igennem og fejen har også renset skorsten. Når jeg åbner lågen er der så meget ild at fotosensoren ikke burde have problemer med at se bålet. Jeg har ellers justeret retningen så sensoren peger skråt ned og kigger lige ind mod bålet. Er I sikre på at fotosensoren ikke kan gå "delvist istykker"?

Mvh Emil
calle

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af calle »

Får den nok piller. Hvis ikke den gør det, bliver bålet naturligvis lille. Har du mulighed for at skrue lidt ned for luften, eller lidt op for pilletilførslen. Kig ned på flammen og få en rolig pæn stor gul flamme uden gnister - på kanten til at ryge.

Venlig hilsen
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af pille bruger »

EKP skrev:Det er stadig noget rod. Selv ved 25% drift har den stadig svært ved at se lys. Har ellers renset hele fyret igennem og fejen har også renset skorsten. Når jeg åbner lågen er der så meget ild at fotosensoren ikke burde have problemer med at se bålet. Jeg har ellers justeret retningen så sensoren peger skråt ned og kigger lige ind mod bålet. Er I sikre på at fotosensoren ikke kan gå "delvist istykker"?

Mvh Emil
Prøv med en ny fotoføler.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af EKP »

Det er et godt forslag calle. Jeg var jo skruet rigtig meget op for blæser lav fordi der hobede sig uforbrændte piller op. Muligvis har jeg skruet for meget op så den nu blæser flammen for langt ud i herden så sensoren ikke kan se den. Nu har jeg prøvet at skrue lidt ned. Har også prøvet at ændre på hvor langt inde i skakten sensoren sidder - men det ændrede ikke ved noget.

Mvh. Emil
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af EKP »

pille bruger skrev:Prøv med en ny fotoføler.
Ja det kan godt være jeg ender med den løsning.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af Zarge »

Min begyndte også pludselig at svinge i lux ved lav last...Det endte med at være den Kina motor nbe har valgt at bruge til intern snegl der var færdig... Eller rettere det var gearkassen der takkede over... Min teori er at sneglen derfor blev overfyldt med piller fra tid til anden og derfor blokerede for lyset...
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyr kan ikke se lys ved lav dr

Indlæg af EKP »

Det ser ud til at have haft en positiv effekt at få skruet ned for blæseren. Nu har jeg skruet blæser lav ned til 30 og den stod på 40 tidligere. Det betyder at den kører problemfrit ved 25% last og nu kan skrues ned til 18% last før den begynder at blive ustabil i Lux. Jeg tænker at lade den køre med disse indstillinger et stykke tid for ikke at ændre for voldsomt med flere ting på en gang. Flammen er stadig lidt for hidsig ved blæser lav på 30 - det kommer lidt gnister og flammespidserne er ikke mørke nok - men jeg håber det ender med at kunne justeres så det hele kommer i orden.

Jeg tror det hele gik galt fordi mine bypass-skruer ved røgvenderne var lukket for meget samtidig med at at vejret er blevet varmere. Det har givet dårlig forbrændig, en kedel der soder til og derfor endnu dårligere træk. Både skorsten og røgrør var fuld at sådan noget "mudder-aske". Efter det blev renset igennem tror jeg mine vanskeligheder med af få en ordentlig forbrændig og luxmåling skyldes en kold og fugtig skorsten uden nok træk. Det fik mig til at skrue helt op for blæserindstillingerne der så lavede ged i det øjeblik hvor skorstenen blev tør og trækket kom tilbage. Her bevirkede skorstenstrækket og den høje blæserindstilling at luxmålingen blev ustabil fordi bålet blev blæst for langt ud på herden. Vi må se om teorien holder stik :-)

Besvar