Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sund mad eller bakteriebombe...

Gourmet retter, grill opskrifter, øl, vin og alt andet der handler om mad og drikke
Lær at "pille" kartofler og "fyre" op under sovsen
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Lintz » 16 apr 2016 08:29

Følgende er "Copy-pastet" fra Horesta.dk:

Sådan kan man undgå spredning af bakterier:
•Svinekød, fjerkræ, oksekød, fisk, æg og grønsager skal tilberedes og behandles hver for sig, så der ikke overføres bakterier mellem råvarerne.
•Råt kød og rå grønsager skal altid holdes adskilt fra færdigvarer som fx pålæg og færdiglavede retter.
•Knive, maskiner og skærebræt skal altid være rene og skal rengøres grundigt efter brug. Redskaber, der har været brugt til råt kød, fjerkræ, fisk, æg og grønsager, skal derfor rengøres straks efter brug.
•Karklude, viskestykker, håndklæder, forklæder, m.m. kan også sprede bakterier. Det er derfor vigtigt, at disse renholdes og skiftes ofte.


Så er det ufattelig at man kan købe en "færdigret" af rå svinekotelet som er smasket ovenpå en gang rå grønsager. Tilsæt lidt fløde og ind i ovnen - Velbekomme.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Bigfoot » 16 apr 2016 09:46

Alt det der omhandler håndtering, det vil sige stuetemperatur eller på køl. Det har intet med tilberedning at gøre.

Når du taler om en færdigret, så får den 200 grader i en halv times tid eller sådan, og så er der INTET levende organisme tilbage i den pakke.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Lintz » 16 apr 2016 09:53

Bigfoot skrev:Alt det der omhandler håndtering, det vil sige stuetemperatur eller på køl. Det har intet med tilberedning at gøre.

Når du taler om en færdigret, så får den 200 grader i en halv times tid eller sådan, og så er der INTET levende organisme tilbage i den pakke.
Nemlig. Bla. Andet Føtex sælger disse bakker med f.eks rå svinekoteletter på rå grønsager som ligger på køl. Altså er der en risiko for at bakterierne kan sprede sig i bakken.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Bigfoot » 16 apr 2016 09:56

Lintz skrev:Nemlig. Bla. Andet Føtex sælger disse bakker med f.eks rå svinekoteletter på rå grønsager som ligger på køl. Altså er der en risiko for at bakterierne kan sprede sig i bakken.
og når det er tilberedt, så dør de....

Men er det håndteret korrekt inden, så er der ingen bakterier tilstede i bakken.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Lintz » 16 apr 2016 10:04

Bigfoot skrev:og når det er tilberedt, så dør de....

Men er det håndteret korrekt inden, så er der ingen bakterier tilstede i bakken.
Jeg har bare lidt svært ved at se at det er korrekt håndtering at man kan lægge en svinekotelet ovenpå rå grønsager og derefter lade den ligge på køl i xxx tid. (kan desværre ikke huske hvor lang tid der står på bakkerne)
Det skal siges at når man har set bakker med kylling/grønsager så er kyllingen tilberedt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Knaldperlen » 16 apr 2016 11:35

Pointen er netop at alt indholdet bliver varmet op.

Grunden til at du normalt holder kød og grønt adskilt er hvis ikke grøntet bliver varmebehandlet. Da vil,du overføre bakterier fra kødet over til grønt, som du spiser råt

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Hjemme teori » 16 apr 2016 13:16

Ja der må jeg give et par af indlæggende helt ret. Det er ikke det at bakterierne sidder på grøntsagerne der er farligt (bakterier fra kød, kan lide grøntsager lige så lidt som rigtige mænd). Men risikoen for at grøntsagerene/salat spises rå, efter at bakterierne er overført, der er problemet.

Hælder man hele lortet i en trykkoger, er rækkefølgen på spækbrættet lidt ligegyldigt. Men da man ikke varmer alting er det nogle gode huskeregler ikke at blande, ligå så vel som man helst heller ikke vil have jord fra kartoflerne i gryderetten, fordi man skærer kødet efterfølgende.
Mvh. Sophus

calle

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af calle » 16 apr 2016 18:34

Skal man også passe på, selv om man har købt en salmonellafri kylling ? I Japan spiser de rå kylling. Jeg har dog ikke prøvet det. Er kun lige begyndt på sushi :)

Venlig hilsen

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af Knaldperlen » 16 apr 2016 19:06

Det kan godt være at kyllingen er fri for samonella, men der kan sagtens være mange andre fæle bakterier.

Så jeg vil under ingen omstændigheder spise den rå.... Når det er sagt, så spiser jeg dog heller ikke sushi. Sushi købt på restaurant/butikker har dog det krav at fisken skal,have været frosset X antal timer for at slå orm i fisken ihjel. Jeg har før set lange orm trukket ud af fiskekødet - det er IKKE lækkert!

calle

Re: Sund mad eller bakteriebombe...

Indlæg af calle » 16 apr 2016 19:41

Knaldperlen skrev:Det kan godt være at kyllingen er fri for samonella, men der kan sagtens være mange andre fæle bakterier.

Så jeg vil under ingen omstændigheder spise den rå.... Når det er sagt, så spiser jeg dog heller ikke sushi. Sushi købt på restaurant/butikker har dog det krav at fisken skal,have været frosset X antal timer for at slå orm i fisken ihjel. Jeg har før set lange orm trukket ud af fiskekødet - det er IKKE lækkert!
Det er vi fuldstændig enige om. Netop af samme grund, har jeg først haft min debut med rå fisk for nylig. Det smagte nogenlunde og havde en OK konsistent, men at blæse det op på det niveau, som nogen gør, det er efter min mening vildt overdrevet. Jeg synes faktisk ikke rigtig, at det smager af en skid :shock:

Venlig hilsen


Besvar