Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Beregning af effekt og forbrug

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Gravand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 mar 2016 11:42
Modtaget likes: 2 gange

Re: Beregning af effekt og forbrug

Indlæg af Gravand » 12 apr 2016 12:39

En lille opfølgning fra den oprindelige poster...

Efter at have brugt en hel silo med 240 kg havde fyret rapporteret en forbrug (nedskrevet siloen) med 360 kg. Altså har den brugt 1/3 mindre end den har beregnet.

Så jeg prøvede at rette afvejningen fra 1500 til 1000 g, som så skulle matche den forskel som jeg har observeret.

Det ser også ud til at beregningen af forbruget bliver mere korrekt, men nu får jeg et problem med at jeg ryger ned på/under 10% beregnet ydelse og efter fyret når kedeltemperaturen + max slukker fyret. I går oplevede jeg en gentagelse af forløbet med en cyclus på knap 1 time.

Er det et problem at fyret slukkes flere gange i løbet af dagen?

Jeg har nu rettet min afvejning tilbage til 1500 g samt rettet intervallet for start/stop til -10/+10 i forhold til den ønskede kedeltemperatur på 70.

Det ser ud til at give en bedre profil uden de mange stop. Effekten har været næsten nede på 10%, hvor den ville være gået under med afvejningen på 1000g.

Jeg er meget ny inden for dette område. Er jeg helt i skoven? Hvordan håndterer jeg dette bedst?

/Bjørn


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Beregning af effekt og forbrug

Indlæg af PellX21 » 12 apr 2016 13:15

der er vist noget med at man bruger ekstra piller ved en opstart + slid på eltænder. Måske du skulle bruge ur/timer styring - det må være mulighed i en scottestyring. Der er også nogen der bruger rumtermostater kan jeg læse, hvor temp.følere sætter fyret til at køre efter en bestemt temp i rummene, der er sikkert noget at spare på den måde her i foråret. Jeg kan ikke lige finde tråden, hvor jeg læste det - men der er flere om emnet herinde.

jeg bruger selv vejrkompensering over en 500l buffertank, men det passer nok bedre til mit varmefordelingssystem og pillebrændertype.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Beregning af effekt og forbrug

Indlæg af pille bruger » 12 apr 2016 14:16

Gravand skrev:En lille opfølgning fra den oprindelige poster...

Efter at have brugt en hel silo med 240 kg havde fyret rapporteret en forbrug (nedskrevet siloen) med 360 kg. Altså har den brugt 1/3 mindre end den har beregnet.

Så jeg prøvede at rette afvejningen fra 1500 til 1000 g, som så skulle matche den forskel som jeg har observeret.

Det ser også ud til at beregningen af forbruget bliver mere korrekt, men nu får jeg et problem med at jeg ryger ned på/under 10% beregnet ydelse og efter fyret når kedeltemperaturen + max slukker fyret. I går oplevede jeg en gentagelse af forløbet med en cyclus på knap 1 time.

Er det et problem at fyret slukkes flere gange i løbet af dagen?

Jeg har nu rettet min afvejning tilbage til 1500 g samt rettet intervallet for start/stop til -10/+10 i forhold til den ønskede kedeltemperatur på 70.

Det ser ud til at give en bedre profil uden de mange stop. Effekten har været næsten nede på 10%, hvor den ville være gået under med afvejningen på 1000g.

Jeg er meget ny inden for dette område. Er jeg helt i skoven? Hvordan håndterer jeg dette bedst?

/Bjørn
I din log kan jeg se at du har bruget mange forskellige tal i afvejningen.
Hvor mange gram vejer du af, når du laver en alm pilleafvejning 6 min ?
Det er ikke et problem at fyret stopper / starter mange gange, det er bare ikke altid det mest økonomiske.
Hvis du vil optimere, så sæt den korrekte pilleafvejning ind, og find ud af hvorfor din temperatur kurve svinger.
Har du noget gulvvarme der står højt i indgangstemperatur ?
eller er stor radiator ?
Sæt gerne dit link ind i din signatur :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Re: Beregning af effekt og forbrug

Indlæg af xkfc » 12 apr 2016 14:52

Du er helt på rette vej

Men det er vigtigt at grundjustere luften igen, eller brænder det af H..... til.

Jeg har lige lavet et excel regneark, jeg hæfter det ved hvis jeg kan ellers giv mig din mail så kan jeg sende den.
Senest rettet af xkfc 12 apr 2016 15:15, rettet i alt 3 gange.

xkfc

Re: Beregning af effekt og forbrug

Indlæg af xkfc » 12 apr 2016 14:54

Jeg er ikke verdensmester i excel så hvis der er feji så sig til, så kan jeg rette den op.

Nå, så checkede jeg den lige selv, der er en fejl i ydelses beregningen :oops:

Det gik lidt for hurtigt :oops: :oops: :oops: der skal rettes en del...


Besvar