Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulv og gulvvarme

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af Brandsen » 08 apr 2016 14:34

Halløj i forum,

Det var for at beskytte klaplaget mod fugt, men ser at lille-smed skriver der er krybekælder,
og der er tørt som Sahara, og så er det jo ikke nødvendigt i praksis.

Men for god ordens skyld, så vil jeg da anbefale det lige kontrolleres om det mon stadig
skulle være nødvendigt i teorien. Det skal jo udføres korrekt i henhold til gældende bygningsreglement,
ellers hænger man på det i op til 20 år efter man har solgt huset, og så er det lige gyldigt om det var
nødvendigt i praksis, eller kun i teorien.

Samme med de 200mm flamingo jeg nævnte, det var hvad jeg støbte ned i mit gulv, men synes faktisk
at huske kravet blev hævet til 230 mm kort tid efter, så igen, muligt 200mm i praksis var fint, men teorien
siger der skal 230mm, så derfor vil en kontrol med bygningsreglementet være en god ide.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


calle

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af calle » 08 apr 2016 15:15

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Det var for at beskytte klaplaget mod fugt, men ser at lille-smed skriver der er krybekælder,
og der er tørt som Sahara, og så er det jo ikke nødvendigt i praksis.

Men for god ordens skyld, så vil jeg da anbefale det lige kontrolleres om det mon stadig
skulle være nødvendigt i teorien. Det skal jo udføres korrekt i henhold til gældende bygningsreglement,
ellers hænger man på det i op til 20 år efter man har solgt huset, og så er det lige gyldigt om det var
nødvendigt i praksis, eller kun i teorien.

Samme med de 200mm flamingo jeg nævnte, det var hvad jeg støbte ned i mit gulv, men synes faktisk
at huske kravet blev hævet til 230 mm kort tid efter, så igen, muligt 200mm i praksis var fint, men teorien
siger der skal 230mm, så derfor vil en kontrol med bygningsreglementet være en god ide.
Ja det er jo nemt at undersøge, med den byggetekniske afdeling på kommunen, hvordan juraen er omkring klaplaget. Det lyder iøvrigt lidt uhyggeligt, at man sådan skal barrikadere sig mod rotter. Som Michael er inde på, så var det nok den ideelle løsning af få fjernet rotterne. Hvor kommer de fra ? Kloakken, staldene, hønsehuset eller hvad ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af MichaelK » 08 apr 2016 15:59

Nu er bygningsreglementet jo en række minimumskrav, der skal være opfyldt. Hvordan
det løses er op til bygherre/entreprenør, så længe at det kan dokumenteres at løsningen
opfylder kravene, så er der normalt ikke noget at komme efter.

BR15 operere med min. 400 mm., hvor der er gulvvarme. Et krav der kan fraviges, hvis
man eksempelvis anvender Super EPS. Link: http://www.jackon.dk/produkter/jackon-e ... s-plader-2



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

calle

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af calle » 08 apr 2016 18:54

MichaelK skrev:Nu er bygningsreglementet jo en række minimumskrav, der skal være opfyldt. Hvordan
det løses er op til bygherre/entreprenør, så længe at det kan dokumenteres at løsningen
opfylder kravene, så er der normalt ikke noget at komme efter.

BR15 operere med min. 400 mm., hvor der er gulvvarme. Et krav der kan fraviges, hvis
man eksempelvis anvender Super EPS. Link: http://www.jackon.dk/produkter/jackon-e ... s-plader-2



Mvh.
Ja da jeg fik lavet badeværelse måtte jeg insistere på at få 300 mm. Entreprenøren mente at 200 var rigeligt, og fortalte at i forbindelse med ombygning var der andre krav end ved nybygning. Jeg fik min vilje og fik 300 i - Dixie Baxie !

Venlig hilsen

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af MichaelK » 08 apr 2016 19:41

Jeg er ikke enig med din entreprenør, da der er forskel på reparation, og så nybygning og renovering.
Ved reperationer behøver man ikke at gøre det bedre, end det oprindeligt er konstrueret. Men er det
hele badeværelset, der bygges om så skal de nye krav overholdes.

Det var derfor helt rigtigt af dig at insisterer på 300 mm., som var kravet i BR10 ( eller var det 08?).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af lille_smed » 09 apr 2016 08:06

Det som er problemet, er at alle mine rør er logget efter. Med kamera. De er som ny.. og har også sat rotte spærre I.. men væk er de ikke

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af MichaelK » 09 apr 2016 08:25

Hmmm.... Har du, eller en af dine naboer hønsehold, eller er der andre steder end kloaken, hvor
rotterne med succes kan søge føde? Er det tilfældet, så kan de være meget svære at slippe af
med? Det hjælper jo ikke at kloaken er 100% i orden, hvis det ikke er nødvendigt for dem at søge
føde der? Så er gift næsten den eneste løsning på det problem.

I den situation ville det nok være en god idé, at sikre gulvkonstruktionen mod indtrængende dyr?
Som jeg tidligere har nævnt, så kunne din løsning sagtens være en god idé? Jeg havde nok selv
forsøgt noget lignende, hvis rotterne ikke kommer fra kloaksystemet?

Så udlæg bare et klaplag under flamingoen :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

calle

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af calle » 09 apr 2016 08:39

lille_smed skrev:Det som er problemet, er at alle mine rør er logget efter. Med kamera. De er som ny.. og har også sat rotte spærre I.. men væk er de ikke
Fint nok at spærre rotterne ude. Den ide kan jeg sagtens følge icon_cheesygrin.gif men du er nødt til at finde ud af, hvor de kommer fra. At have sådan noget stads på sin ejendom er uholdbart på den lange bane. De yngler jo helt vildt. Kan du ikke ringe efter en rottefænger ? Vi så engang et rotte her på vejen. Så ringede vi til kommunen, der straks rykkede ud med mandskab og gift og ting og sager. Rotten blev nedkæmpet, og siden har ingen rotter turdet nærme sig vores vej :skyder:

Venlig hilsen :)

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: gulv og gulvvarme

Indlæg af lille_smed » 09 apr 2016 15:01

De har været her to gange.. de ikke kan finde nogen tegn på dem. Vil se ikke ligge Gift .

Så ingen hjælp at hente der


Besvar