Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

New bie spørgsmål om VVB tilkobling væk fra fyrrum

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
galva
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06 apr 2016 18:38
Mit fyr: Blackstar 10/16
Areal: 160
Brændsel: Brænde og lidt piller
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 1
Geografisk sted: Nordjylland

New bie spørgsmål om VVB tilkobling væk fra fyrrum

Indlæg af galva » 06 apr 2016 18:49

Hej.

Er helt ny, så tilgiv mig hvis jeg er helt tabt.

Har lige købt hus for nyligt, med oliefyr og combi VVB. Oliefyret skal ud, og har indkøbt black star woody 10 kw.

Mit varme vand tager over 1 minut for at blive varmt pga den lange afstand fra fyrrum til køkken/bad, derfor ønsker jeg at flytte min Combi VVB (køber evt en ny metro 60l combi), i øjeblikket er der trukket kold/varm rør på loftet til denne, dem ønsker jeg væk, hvis det kan lade sig at gøre. Om sommeren vil jeg ikke fyre med piller, men blot anvende el.

Nu kommer spørgsmålet. På den sidste radiator, længst ude i huset (3/8" rør) på mit 2-strengende system (efter 8 radiatorer og 6 gulvarme), i dette rum ønsker jeg VVB placeret. Kan jeg koble den på radiatorens fremløb/retur der ("sidst i systemet")? Med en 2-vejs ventil på fremløbet? Jeg har søgt og søgt på nettet, men ingen har tilsvarende spørgsmål. Men "læser" jeg diagrammerne fra NBE, synes jeg det skulle se ud til at lade sig at gøre, hvis ja, er det så ligegyldigt at rørerne til VVB fødning fra sidste radiator kun er 3/8"

MVH Christian


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: New bie spørgsmål om VVB tilkobling væk fra fyrrum

Indlæg af Brandsen » 06 apr 2016 20:08

Halløj i forum,

Nu ved jeg ikke hvor meget plads du har til fyrrum, men vil lige nævne det nærmest
er en tvangstanke, at udskifte oliefyr med pillefyr, som mange nok burde diskutere
med deres psykriater 8)

Har du plads nok, så lad dog oliestokeren blive stående, den kan jo altid være
back-up hvis pillefyret af én eller anden grund strejker, og den kunne jo også
fint lave varmt vand om sommeren, sikkert billigere end en el-patron.

Olestoker og pillefyr kan jo nemt stå i serie, bare sætte termostaten på oliefyret
lidt lavere end på pillefyret, så starter olie-fætteren jo ikke, før den opdager pillegnaskeren
ikke gider laver varme.

Bare lige tænke tanken 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: New bie spørgsmål om VVB tilkobling væk fra fyrrum

Indlæg af pille bruger » 06 apr 2016 20:25

galva skrev:Hej.

Er helt ny, så tilgiv mig hvis jeg er helt tabt.

Har lige købt hus for nyligt, med oliefyr og combi VVB. Oliefyret skal ud, og har indkøbt black star woody 10 kw.

Mit varme vand tager over 1 minut for at blive varmt pga den lange afstand fra fyrrum til køkken/bad, derfor ønsker jeg at flytte min Combi VVB (køber evt en ny metro 60l combi), i øjeblikket er der trukket kold/varm rør på loftet til denne, dem ønsker jeg væk, hvis det kan lade sig at gøre. Om sommeren vil jeg ikke fyre med piller, men blot anvende el.

Nu kommer spørgsmålet. På den sidste radiator, længst ude i huset (3/8" rør) på mit 2-strengende system (efter 8 radiatorer og 6 gulvarme), i dette rum ønsker jeg VVB placeret. Kan jeg koble den på radiatorens fremløb/retur der ("sidst i systemet")? Med en 2-vejs ventil på fremløbet? Jeg har søgt og søgt på nettet, men ingen har tilsvarende spørgsmål. Men "læser" jeg diagrammerne fra NBE, synes jeg det skulle se ud til at lade sig at gøre, hvis ja, er det så ligegyldigt at rørerne til VVB fødning fra sidste radiator kun er 3/8"

MVH Christian
Du kan fint sætte en varmt vands beholder på efter sidste radiator på et tostrenget system icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

galva
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06 apr 2016 18:38
Mit fyr: Blackstar 10/16
Areal: 160
Brændsel: Brænde og lidt piller
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 1
Geografisk sted: Nordjylland

Re: New bie spørgsmål om VVB tilkobling væk fra fyrrum

Indlæg af galva » 06 apr 2016 20:36

Også når rørdimension er 3/8" (udvendig 17mm) er der tryk nok på sådan et tyndt rør til at lave varme i en helt ny Metro 60liters combi VVB? Og så vil jeg høre, jeg er ikke helt sikker på at det er 2 strenget. Løb tør for olie i dag, så ingen tests kan udføres med varme på anlægget. Men i 2 af rummene er det 2 strengs, da jeg kan se to vandrør, og en sløjfe-retur i sidste rum. Er der nogen der har lavet kombination af 1-og 2 strengsanlæg (måske et tossedumt spørgsmål. Ved at gulvarmen blev lavet i huset i 1984, og dermed nok også resten af installationen, så formoder det er et 2 strengs... Cool hvis det kan gi sig.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: New bie spørgsmål om VVB tilkobling væk fra fyrrum

Indlæg af pille bruger » 06 apr 2016 21:26

galva skrev:Også når rørdimension er 3/8" (udvendig 17mm) er der tryk nok på sådan et tyndt rør til at lave varme i en helt ny Metro 60liters combi VVB? Og så vil jeg høre, jeg er ikke helt sikker på at det er 2 strenget. Løb tør for olie i dag, så ingen tests kan udføres med varme på anlægget. Men i 2 af rummene er det 2 strengs, da jeg kan se to vandrør, og en sløjfe-retur i sidste rum. Er der nogen der har lavet kombination af 1-og 2 strengsanlæg (måske et tossedumt spørgsmål. Ved at gulvarmen blev lavet i huset i 1984, og dermed nok også resten af installationen, så formoder det er et 2 strengs... Cool hvis det kan gi sig.
Vil du have livrem og seler icon_cheesygrin.gif
så få en fagmand ud og kig på det.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar