Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

valg af nyt fyr efter brand

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Phjgaard » 04 apr 2016 07:39

Så er den store dag sq kommet :D i dag skal den store beslutning tages - nu sad jeg egentlig her med morgenkaffen og tænkte at jeg havde besluttet mig omkring at jeg skulle ha mig et 16kW scotte.
Her på falderebet syntes jeg jo så det er en skide svær beslutning alligevel, for et Metrocompact RTB er jo også lækkert :D
Men er der nogen der kan fortælle mig hvorfor at Scotten (i produktforklaring) melder om et output på 1.50-13.36 kW når det er et 16kW fyr? er det bare et "nominel output" ? skal jeg slet ikke hæfte mig ved dette?

Og så lige her inden skorstensfejeren kommer, er det rigtig forstået at fordelen ved et RTB (MetroC) ville være at man reelt set kun skal tømme en askeskuffe og huske at fylde piller på? Scotten ville indebære det samme, dog også med lidt rens af kedlen en gang imellem?

Modulerende ville (i grove træk) betyde at jeg nærmest havde mit eget lille fjernvarme anlæg i fyrrummet der justerer dens output efter varmetab/hvad radiatorer osv står på, og et ikke modulerende ville betyde en konstant kedeltemperatur?

Sidst og nok mindst - fordele ved at investere i en buffertank?

Jeg vågnede kl 4 i nat og det eneste jeg kunne tænke var : Scotte kontra Metro :D jeg er vist blevet bidt af en sur pillehøne :D
:shock:
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af pille bruger » 04 apr 2016 08:02

Phjgaard skrev:Så er den store dag sq kommet :D i dag skal den store beslutning tages - nu sad jeg egentlig her med morgenkaffen og tænkte at jeg havde besluttet mig omkring at jeg skulle ha mig et 16kW scotte.
Her på falderebet syntes jeg jo så det er en skide svær beslutning alligevel, for et Metrocompact RTB er jo også lækkert :D
Men er der nogen der kan fortælle mig hvorfor at Scotten (i produktforklaring) melder om et output på 1.50-13.36 kW når det er et 16kW fyr? er det bare et "nominel output" ? skal jeg slet ikke hæfte mig ved dette?

Det er ved denne effekt at produktet er testet.
En 16 kW kan give 16 kW

Og så lige her inden skorstensfejeren kommer, er det rigtig forstået at fordelen ved et RTB (MetroC) ville være at man reelt set kun skal tømme en askeskuffe og huske at fylde piller på? Ja, når den er indstillet rigtigt efter opstarten.
Den skal kigges efter en gang om året.
Scotten ville indebære det samme, dog også med lidt rens af kedlen en gang imellem? Ja.

Modulerende ville (i grove træk) betyde at jeg nærmest havde mit eget lille fjernvarme anlæg i fyrrummet der justerer dens output efter varmetab/hvad radiatorer osv står på, og et ikke modulerende ville betyde en konstant kedeltemperatur?
Det betyder at styringen fastholder den ønskede temperatur i kedlen.
Er der et lille varmeaftag, reduceres effekten. stort varmeaftag så øges effekten, sådan at ønsket temperatur opnås.


Sidst og nok mindst - fordele ved at investere i en buffertank?
Den har du ikke brug for når fyret modulere.

Jeg vågnede kl 4 i nat og det eneste jeg kunne tænke var : Scotte kontra Metro :D jeg er vist blevet bidt af en sur pillehøne :D
:shock:
:great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Phjgaard » 04 apr 2016 08:11

pille bruger skrev::great:
genialt :) tusinde tak. det er sq til at forstå :) skorstensfejer om 20 min.. nu må han godt lige springe kaffepausen over og kigge ind :D
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Hjemme teori » 04 apr 2016 09:35

Jeg kender ikke metro compact, så den udtaler jeg mig ikke om.
Scotte kender jeg den gamle model uden semirens, men de er som sådan ens i måden de betjenes. Scotten er jeg meget glad for, men jo bedre jeg har lært den at kende, jo gladere er jeg også blevet. Så en opbygning af en vis viden og kompetence i justering af den, giver den fulde udnyttelse, uden dog at sige at de ikke også kan fungere fint uden. Her vil jo dog også anbefale kompressorens, da nogle piller kan gøre at man jævnligt (læs dagligt) skal rense herden manuelt (kan dog gøres mens fyret kører).
RTB'en tror jeg er et rigtigt godt fyr, hvor brugeren ikke skal gøre så meget, men det er også lagt an på at skulle monteres af en autoriseret RTB montør. Herefter skal det bare køre til næste service, dog med tømning af aske og måske kalibrering af iltsonde. Jeg har dog her og i andre fora oplevet nogle der har problemer og de er så lidt sværere at få bugt med end på scotten, da man ikke kan justere det ind uden røggastester. Her skal dog også siges at vi jo kun læser de kedelige historier, alle hvor det bare spiller skriver jo ikke herinde, og køber du det med montering af en "proff", bliver problemer jo løst af dem.
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af triumph » 04 apr 2016 09:42

jeg tror du blander metro og rtb sammen
Det her er en metro /vølund:
http://q-pro.dk/pillefyr-stoker/metro-p ... pact20.htm

Og det her er en RTB
http://q-pro.dk/rtb-readytoburn/pillefy ... kw-220.htm

Begge er fine fyr


calle

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af calle » 04 apr 2016 09:45

Forstår godt dit dilemma. Hvis jeg skal give dig et ledespor, så må det være, at hvis ikke du interesserer dig en hujende fis for pillefyr, og blot skal have varme i huset, så gå efter et fuldautomatisk fyr. Hvis du derimod synes at pillefyring er sjovt, som da du første gang tændte en sprittablet i din dampmaskine, så er en Blackstar nok sagen. Tror ikke engang du kan se bålet i en RTB :( Hvis du er handymand, kan du selv reparere den gammeldaws Scotte. Der er masser af hjælp at hente her på Stoker Pro, og hjælpen er der nærmest omgående :great: Kan man selv skrue på en RTB ? Jeg ved det ærlig talt ikke :oops: Du skal også tænke magasinstørrelse med det forbrug du har. Hvis du skal have et magasin, der kan forsyne fyret i 14 dage, så kan du næppe nøjes med et normalt magasin til en RTB. Så skal du formentlig ud i noget pilletransport, hvilket også koster.

Venlig hilsen

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Hjemme teori » 04 apr 2016 10:02

Jeg tror også godt en RTB kan køre med classic silo. Men så har man ikke den nye RTB snegl som efter sigende skulle være meget bedre.
calle skrev:Forstår godt dit dilemma. Hvis jeg skal give dig et ledespor, så må det være, at hvis ikke du interesserer dig en hujende fis for pillefyr, og blot skal have varme i huset, så gå efter et fuldautomatisk fyr. Hvis du derimod synes at pillefyring er sjovt, som da du første gang tændte en sprittablet i din dampmaskine, så er en Blackstar nok sagen. Tror ikke engang du kan se bålet i en RTB :( Hvis du er handymand, kan du selv reparere den gammeldaws Scotte. Der er masser af hjælp at hente her på Stoker Pro, og hjælpen er der nærmest omgående :great: Kan man selv skrue på en RTB ? Jeg ved det ærlig talt ikke :oops: Du skal også tænke magasinstørrelse med det forbrug du har. Hvis du skal have et magasin, der kan forsyne fyret i 14 dage, så kan du næppe nøjes med et normalt magasin til en RTB. Så skal du formentlig ud i noget pilletransport, hvilket også koster.

Venlig hilsen
Mvh. Sophus

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af paw » 04 apr 2016 10:12

jeps, kan køre med begge slags magasiner, meen, der kan da fåes en 320 kg original tank til RTBeren http://www.readytoburn.dk/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Hjemme teori » 04 apr 2016 10:23

Nu har jeg læst tråden igen og da du selv vil montere ville jeg gå efter den BS1016 med 16kW brænder V7 styring. Stor silo (din overdahl var det et pillefyr og har den en silo, den kunne måske genbruges?)
Så 3 vejs ventil til til VVB, med en bypass til vinterdrift.
Har du varmetab undervejs, rør i jord/uopvarmede skunke/over loft, ville overveje vejrkompensering.
Mvh. Sophus

calle

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af calle » 04 apr 2016 10:27

paw skrev:jeps, kan køre med begge slags magasiner, meen, der kan da fåes en 320 kg original tank til RTBeren http://www.readytoburn.dk/
Jow. Men så skal forbruget trimmes ned til ca. 22 kg om dagen, hvis der skal være til 14 dage. 320 kg. er godt nok en ordentlig fætter. Mon man skal op på en stige, når der skal påfyldes piller icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen


Besvar