Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af DBS »

Jeg vil gerne forslå, hvis du ikke har det i forvejen, at monterer en forskruening på retur med afspæring, så kan du altid lukke af for radiatoren :great:

calle

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af calle »

DBS skrev:Jeg vil gerne forslå, hvis du ikke har det i forvejen, at monterer en forskruening på retur med afspæring, så kan du altid lukke af for radiatoren :great:
Det lyder som en rigtig god ide :great:

Venlig hilsen
calle

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af calle »

Når vi nu er ved den her radiatorsnak. Er der forskel på kvaliteten af de hersens radiatorer. Radiatorerne i huset er af mærket Hudevad. De fejler tilsyneladende intet. Den eneste radiator, der er af andet fabrikat er den gennemtærede Rio. Den sidder lige inden for en dør, der åbner op mod den, og panelradiatoren fylder jo mindre. Derfor har man formentlig valgt at udskifte den oprindelige Hudevad. Kan man drage den slutning, at Rio er dårligere end Hudevad ?

Venlig hilsen
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af JFinderup »

Jeg troede egentligt ikke radiatorer kunne blive utætte, men du er nu den anden jeg hører om det. Jeg har en kollega der oplevede det samme med en rimelig ny radiator. I følge VVS'er skyldes det tærring. Det var en af de øverste og der ofte kom luft i anlægget (åben ekspansion), og de fyldte ofte op. De oplevede det, da de gik over til trykekpsansion, og der kom lidt mere tryk på anlægget. De nye radiatorer er åbenbart med mindre gods og kan også være fejlkonstrueret. Dem jeg har er den gamle støbte fra 70'erne. Tror ikke de tærer op i dette århundrede.
For dig er det nok konstruktionen du skal se på også - kan der være kommet luft i?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
calle

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af calle »

JFinderup skrev:Jeg troede egentligt ikke radiatorer kunne blive utætte, men du er nu den anden jeg hører om det. Jeg har en kollega der oplevede det samme med en rimelig ny radiator. I følge VVS'er skyldes det tærring. Det var en af de øverste og der ofte kom luft i anlægget (åben ekspansion), og de fyldte ofte op. De oplevede det, da de gik over til trykekpsansion, og der kom lidt mere tryk på anlægget. De nye radiatorer er åbenbart med mindre gods og kan også være fejlkonstrueret. Dem jeg har er den gamle støbte fra 70'erne. Tror ikke de tærer op i dette århundrede.
For dig er det nok konstruktionen du skal se på også - kan der være kommet luft i?
Det kan der sagtens, da jeg har har haft vandet tappet af 5 gange siden 2008. Lufter naturligvis ud bagefter. Hullet sad imidlertid i bunden på bagsiden af radiatoren. Umiddelbart over samlingen. Det var et pænt stort hul, så vandet hvæsede i en kraftig stråle ud over stuegulvet.

Venlig hilsen

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af JFinderup »

Nok bare det svageste sted - Har du kobber i anlægget? Der er vist noget med jern efter kobber :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
calle

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af calle »

JFinderup skrev:Nok bare det svageste sted - Har du kobber i anlægget? Der er vist noget med jern efter kobber :o)
Det burde ikke betyde noget i en centralvarmeinstallation, medmindre der er luft i systemet, så vidt jeg er orienteret.

Venlig hilsen
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af JFinderup »

Det er rigtigt, men da du har haft vandet af anlægget flere gange, har du også fået iltet vand ind flere gange .... måske er det kun teoritisk, men hul fik du ....
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
calle

Re: Sprunget radiator - gode råd efterlyses straks

Indlæg af calle »

JFinderup skrev:Det er rigtigt, men da du har haft vandet af anlægget flere gange, har du også fået iltet vand ind flere gange .... måske er det kun teoritisk, men hul fik du ....
Ja det er ikke godt. Håber de andre radiatorer holder.

Venlig hilsen

Besvar