Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Mikael70
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 03 mar 2015 14:55
Mit fyr: pellux 100
Areal: 260 m2
Brændsel: 6 mm 4,9 kw piller
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Årligt forbrug: Forventet ca 12 tons
Geografisk sted: 4500-Nordvestsjælland

Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af Mikael70 » 22 mar 2016 18:11

Ja, så er den gal igen, med mit lortefyr, denne gang kom der fejl på "brænder overophedet" og den fejl, der så ligger i alarm, kan jeg ikke slette, så nå jeg prøver at tænde fyret, efter at det har været hel slukket og holder den røde knap nede, for at få det til at skifte til on, står der stop oppe i venstre hjørne og det kan jeg ikke få væk,den skal siges at der jeg kom derud, var der lidt piller med ild i, nede i brænderskålen, kan den være det der fotosernsor der er sodet til og hvis ja, hvor præcis sidder den ? nogen gode forslag, det sker jo altid, der er lukket, der hvor man har købt det


Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af bobzinen » 22 mar 2016 20:44

Hej
For at komme ind til lux måler skal man tage skærmen på brænderen af (4 torx skruer løsnes) lux måleren sidder øverst til venstre-
Normalt vil den dog ikke sode til da den sidder rimelig godt beskyttet.
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

Mikael70
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 03 mar 2015 14:55
Mit fyr: pellux 100
Areal: 260 m2
Brændsel: 6 mm 4,9 kw piller
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Årligt forbrug: Forventet ca 12 tons
Geografisk sted: 4500-Nordvestsjælland

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af Mikael70 » 23 mar 2016 08:56

Jamen jeg prøver at se om det skulle være det, der er problemet, jeg takker for hjælpen

moblu
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20 dec 2012 17:56
Mit fyr: Vølund Pellux 100 Ilt-Styring
Areal: 150
Brændsel: Træpiller 6 m.m.
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: Dec. 2014 18 -22 Kg.
Årligt forbrug: 3,6 ton
Geografisk sted: Egebjerg Horsens

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af moblu » 23 mar 2016 11:29

Hej

Grundet klasse 5 krav er pakningen kraftig og der skal virkelig spændes de første par gange. Hvis dette ikke er gjort går kedlen på alarm kode 03, brænder overophedning. ( 3 ting kan slå denne alarm, lågekontakt, kontakt mellem låge - brænder og en reel brænder overophedning hvor bi-metal sensoren lige ud for knækrøret, er slået fra grundet en tilbagebrænding. (90 grader celsius)

Mikael70
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 03 mar 2015 14:55
Mit fyr: pellux 100
Areal: 260 m2
Brændsel: 6 mm 4,9 kw piller
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Årligt forbrug: Forventet ca 12 tons
Geografisk sted: 4500-Nordvestsjælland

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af Mikael70 » 23 mar 2016 12:59

Det var en brænder overophedning og jeg skulle slå sikringen til igen og så virkede det hele igen, havde dem der har sat det op derude og de fjernede 2 retarder rør , da skueglasset var meget varmt, så der var ikke træk nok i fyret , så nu håber jeg at det skulle køre, det næste lange tid


Rasmus_
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 apr 2016 18:44
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 177
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af Rasmus_ » 03 apr 2016 07:48

Hej Mikael, jeg tror jeg har samme problem som dig med min Pellux 100. Kan du forklare mere præcis hvad der skal til for at fyret kommer i gang igen? For når jeg slår sikringen til, slå den fra efter 20 minutter og pillerøret er meget varmt.

dannidines

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af dannidines » 03 apr 2016 08:15

Har du kontrolleret, at der er træk i kedlen?! Trådstarter her, har måtte fjerne to retarderrør før det virkede (som jeg læser det)

Her på matriklen renser jeg selv røgrør 1 x år ifm. aske ligger sig og nedsætter gennemgang til skorstenen (hat altid renset det forebyggende)

Mit er et "fuldautomatisk selvrensende" pillefyr, men det forhindre ikke man skal ind og grave lidt aske ud med interval, da aske kan stoppe kedel til = lave problemer a la det du beskriver i den anden tråd

Håber du får fyret op og køre stabilt :)

Rasmus_
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 apr 2016 18:44
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 177
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af Rasmus_ » 03 apr 2016 09:27

Tak for input. MEN, jeg er helt grøn og kender intet til pillefyr. Vi har boet her i 6 måneder og nu gør det vrøvl på en ny måde jeg ikke har oplevet før.

Hvordan kontrollere jeg træk i kedlen? Hvor er de retarder rør placeret? Og hvordan ser de i det hele taget ud?
Vi renser fyret jævnligt og børster/blæser aske ud for at holde det nogenlunde rent. Men derfor kan der jo sagtens være et sted vi har overset

Fyret er omkring 6-8 år gammel og den manual vi har er kun på halvt polsk, halvt dansk. Så den får jeg ikke meget ud af.

Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af Stoklund » 03 apr 2016 12:43

Hej Rasmus

Se denne video fra Vølund, der får du mange information om dit fyr (så ved du også hvad retader er) :)
https://www.youtube.com/watch?v=HvRO9gUAlVE

Trækket kontroleres ved at du skruer skueglasset af (kikhullet på fronten af fyret), når fyret er i drift. Der må ikke komme varm luft ud af hullet. Gør der det, er der for lidt træk og så skal du trække det midterst sæt retader ud af fyret permanent.

Husk at slukke fyret helt når du trækker dem ud, så er du sikker på at den ikke laver en retader rens mens du har fingerne der nede :great:

/René

Rasmus_
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 apr 2016 18:44
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 177
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan ikke fjerne fejl i alarm, skriver stop i display ??

Indlæg af Rasmus_ » 03 apr 2016 19:48

Stoklund skrev:Hej Rasmus

Se denne video fra Vølund, der får du mange information om dit fyr (så ved du også hvad retader er) :)
https://www.youtube.com/watch?v=HvRO9gUAlVE

Trækket kontroleres ved at du skruer skueglasset af (kikhullet på fronten af fyret), når fyret er i drift. Der må ikke komme varm luft ud af hullet. Gør der det, er der for lidt træk og så skal du trække det midterst sæt retader ud af fyret permanent.

Husk at slukke fyret helt når du trækker dem ud, så er du sikker på at den ikke laver en retader rens mens du har fingerne der nede :great:

/René
Jeg takker for svaret. Den video fik jeg rigtig meget ud af. Kan se at jeg bestemt ikke har renset fyret så meget som jeg egentlig skulle. Det må lige en ordentlig omgang inden jeg begynder at pille retarder ud.

Vi bor kun til leje på den ejendom hvor fyret er på og ved at tidligere lejere har misvedligeholdt fyret de par år de boede her. Det må jeg forsøge at rette op på, så det forhåbentlig kan komme til at køre optimalt igen.


Besvar