Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor tit rengør i jeres fyr?

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af EJB » 28 mar 2016 13:52

I tråden "Fyr går ud" skriver kovas at han rengør fyret to gange pr. palle træpiller.

Det kunne være sjovt at høre I andre om hvor tit i tømmer askeskuffe og renser fyret (herd med omgivelser).

Selv rengør jeg en gang pr. palle og ved samme lejlighed tømmer jeg askeskuffen.

Det skal siges at jeg valgte Ekoheat netop på grund af at fyret ikke skulle renses (så tit).

Mit forrige fyr var et TB-Mini som jeg i grunden var meget glad for,
men det skulle renses en gang om måneden = mit forbrug af træpiller - en palle.

Kan I se komikken? Dog skulle jeg tømme askeskuffen oftere, fordi den ikke var så stor som i Ekoheaten.


dannidines

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af dannidines » 28 mar 2016 14:36

Hejsa,

Jeg har et RTB og jeg renser fyret 1 x år = når fyret lukkes ned efter fyringssæsonen (omkring april).

Jeg tømmer askeskuffen efter ca 2-2.5 tons, hvilket betyder 1 gang i slutningen af fyringssæsonen samt igen når fyret rengøres efter fyringssæsonen så fyret er klar til næste sæson.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af JFinderup » 28 mar 2016 17:39

På Atmos'en tømmer jeg skuffen hver 2-4 uger efter temperament. Kedlen skrabes ren ved samme lejlighed. Det tager 5 min. og så støvsuger jeg de 3 røgvender rør. Samlet tid ca. 15 min. og så falder røgsgastemperaturen omkring 40-50 grader.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af MartinLau » 29 mar 2016 08:03

Jeg renser ca. efter 1 fyret palle (832 kg.)
Skiller jeg brænderen ad og renser samt giver herden en tur med en stålbørste på boremaskinen.
Smører spindel
Børster sod af inde i kedlen
Tømmer askeskuffen

2 gange om året renser jeg også oppe ved røgsugeren. 1 gang her i foråret og 1 gang omkring september.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

dannidines

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af dannidines » 29 mar 2016 08:53

MartinLau skrev:Jeg renser ca. efter 1 fyret palle (832 kg.)
Skiller jeg brænderen ad og renser samt giver herden en tur med en stålbørste på boremaskinen.
Smører spindel
Børster sod af inde i kedlen
Tømmer askeskuffen

2 gange om året renser jeg også oppe ved røgsugeren. 1 gang her i foråret og 1 gang omkring september.
Hej Martin,

Hvor lang tid tager een seance / hvor besværligt er det?!

Jeg husker Ekoheat blev markedsført som selvrensende fyr. Er det nødvendigt, eller er det fordi du er omhyggelig?!

God dag


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af timkenneth » 29 mar 2016 08:57

renser en gang om ugen. mit flis er pænt dårlig lige pt.

men hey, det gode ved at skulle rense kedel er, at det udløser en obligatorisk øl.

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af Nybegynderen » 29 mar 2016 10:37

Selvrensende eksisterer ikke :) - Man skal altid tømme askeskuffen og støvsuge det værste. Jeg gør det gerne en gang om måneden (EkoHeat), men man kan godt gå længere imellem tror jeg. Ellers går fyret ud med meldingen "udbrændt" hvis bålet ikke kan komme ud eller lysmåleren ikke kan se bålet for skidt.

Men ret selvrensende er den derude over... Det tager mig ikke så langt tid. Engang imellem smørrer jeg spindelen til askeskuffen og tager brænderen ud og renser lufthullerne. Når det rigtigt går løs får kassen med røgsugeren sig også en lidt støvsugning.

dannidines

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af dannidines » 29 mar 2016 10:53

Nybegynderen skrev:Selvrensende eksisterer ikke :) - Man skal altid tømme askeskuffen og støvsuge det værste. Jeg gør det gerne en gang om måneden (EkoHeat), men man kan godt gå længere imellem tror jeg. Ellers går fyret ud med meldingen "udbrændt" hvis bålet ikke kan komme ud eller lysmåleren ikke kan se bålet for skidt.

Men ret selvrensende er den derude over... Det tager mig ikke så langt tid. Engang imellem smørrer jeg spindelen til askeskuffen og tager brænderen ud og renser lufthullerne. Når det rigtigt går løs får kassen med røgsugeren sig også en lidt støvsugning.
Haha, nej 100% "selvrensende" findes selvfølgelig ikke.. men jeg syntes bare det lød af "hyppigt" ift. den skulle klarer meget af det selv... men tænkte nok du var grundig udover det nødvendige :)

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af Nybegynderen » 29 mar 2016 11:29

Min "fyrmand" siger at han renser hans sjældnere. Man kan også få en komprimeringsdims til askeskuffen så der kan være mere deri.
Men som så meget andet, så nu mere man nuser om tingene nu bedre og længere virker de. Jeg er bestemt ikke en ørn til den slags mekanik i det daglige, men har ikke meget bøvl med mit EkoHeat nu bare jeg renser det en gang i måneden eller lidt oftere om vinteren.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Hvor tit rengør i jeres fyr?

Indlæg af Oldgaard » 29 mar 2016 12:36

Når røgtemp rammer 120 grader, eller asken når op til brænderen, alt efter hvad der kommer først :wink:
men det går vel 1 1/2 til 2 måneder i mellem jeg gider rense
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Besvar