Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr Woddy/scotte?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Skoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 30 sep 2012 00:20
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 185m2
Brændsel: 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 8751
Geografisk sted: Horsens

Pillefyr Woddy/scotte?

Indlæg af Skoulsen » 26 mar 2016 01:56

Godaften - Er endelig nået dertil hvor mit gamle TB Mini skal udskiftes med noget mere driftsikkert og forhåbentligt mere økonomisk :)

Har så kig på Woddy/scotte med Blackstar kedel.
Mit hus er 190kvm - Så går ud fra det et 10kW jeg skal have?

Hvad er fordele/ulemper ved og vælge dem med indbygget silo, kontra hvor siloen står ved siden af med en snegl over?

Lige nu køre jeg på åben ekspansion - Skal man ikke over på lukket med sådan et fyr?

Skortsten - Skal man have en mindre indsats ind i den?

Og er det bare sådan et sæt jeg skal købe: http://hedestoker.dk/4268_monteringssae ... pumpe.html
Og så er det kørende?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr Woddy/scotte?

Indlæg af Lintz » 26 mar 2016 06:31

Hej Skoulsen - Jeg har et 16 kw til 160 m2 og ville ikke ønske at jeg havde et 10 kw, men det beror jo også meget på huset og dens isoleringsgrad.
Beliggenhed, antal vinduer, gulvvarme, et eller to plan, osv. osv.
Mener at man anbefaler en Scotte/Woddy op til 220 m2, så teoretisk burde det jo være muligt.

Jeg har en åben stor silo og naboen har en med indbygget silo. Jeg foretrækker den åbne men indrømmer at den med indbygget silo er pænere - Hvis det har nogen betydning. Det har det ikke for mig da mit står i separat fyrrum. Naboens står i et bryggers.
Den sammenbyggede er også klart mere kompakt og kræver dermed også mindre plads. Jeg syntes så at det er mere bøvlede at få brænderen ud for rengøring.

Der er ingen grund til at have åben ekspansion ved pillefyr - Men om der forlanges at det er lukket er jeg i tvivl om.

Skorstens lysningen skal vist være på 130 mm så vidt jeg husker - Men hæng mig ikke lige op på det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pillefyr Woddy/scotte?

Indlæg af pille bruger » 26 mar 2016 08:01

Man skal ikke over på tryk ekspansion, men det er en fordel hvis du kan. icon_cheesygrin.gif
Skorstenen, den skal du tage med din fejer.
Der kan være lokale forhold der skal tages højde for :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

dannidines

Re: Pillefyr Woddy/scotte?

Indlæg af dannidines » 26 mar 2016 09:38

Hej Skoulsen,

Scotte/Woody er rigtig fine fyr og i et meget fornuftigt prisleje - et meget udviklet fyr ift. andre fyr i den prisklasse - som jeg plejer at sige "Man får bang for the buck."

Jeg fyrer 240 m2 op med et 10kw RTB (Scotte/Woody's storebror - samme brænder/andeN kedel) og det går fint her på matriklen. Tidligere havde jeg en Woody 16kw brænder på en gammel støbejernskedel, og den kørte sjældent mere en 40% og oftest mellem 20-30% = jeg skiftede til 10kw da RTB flyttede ind!

Vores hus er i 2 plan, 130 m2 stue og 110 m2 kælder, begge etaager opvarmes til mellem 20-22 grader. Vi har dog nye vinduer i overslt og masser af stenuld på loftet..

Jeg mener NBE anviser 10kw til at kunne dække op til 180-200m2 og en 16kw op til 300 m2.. alt efter husets varmebehov selvfølgelig :)

En 10kw kan i princippet brænde 2 kg piller/timen = 48kg i døgnet... jeg ved ikke hvad dit daglige forbrug lå på med TB?!

Skoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 30 sep 2012 00:20
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 185m2
Brændsel: 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 8751
Geografisk sted: Horsens

Re: Pillefyr Woddy/scotte?

Indlæg af Skoulsen » 26 mar 2016 12:08

Mit nuværende bruger 48kg i døgnet - det har ikke kørt optimalt i lang tid - derfor det høje forbrug.

Udsende er ligemeget, da det står i et fyrrum i en tilbygning.

En VVSer der var ude, sagde det ville være en fordel og køre med lukket ekspansion - og vil gerne have alt er 100% i orden når der skal skiftes - da jeg med det gamle har døjet meget med det, og der var lavet mange hovsa løsninger :)


Besvar