Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af calle »

dannidines skrev:To AT repræsentanter havde set/opdaget/holdt øje med een af svendene og vurderet han ikke overholet reglerne.
Ja men det kan de da se dagligt i hele Danmark. Hvorfor er de lige ude efter denne fejer ? De er oven i købet rejst 2 sager.

Venlig hilsen

dannidines

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af dannidines »

calle skrev:Ja men det kan de da se dagligt i hele Danmark. Hvorfor er de lige ude efter denne fejer ? De er oven i købet rejst 2 sager.

Venlig hilsen
Ser du, det er NETOP det du skriver som undre.. og derfor Arne (skorstensfejeren) ikke lader sig spise af..

Som han siger, vores brancheforeningsanvisning er overholdt....
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af lupo3l »

calle skrev:Tak Litzyboy.

Ja det er jo noget lort mht. min udestue, for der skal jeg så til at stille et stillads op.

Hvorfor er den her sag overhovedet opstået ?

Venlig hilsen
Så husker du lige at tage et stilladskursus hvis det er højere end to meter :(
Mininumsbøden for et stillads er 40000 kr :evil:
Jeg skal selv have taget et kursus :evil:
pendec

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af pendec »

lupo3l skrev:Så husker du lige at tage et stilladskursus hvis det er højere end to meter :(
Mininumsbøden for et stillads er 40000 kr :evil:
Jeg skal selv have taget et kursus :evil:
jeg mener nu at man som privat person må gøre PRÆCIS som man lyster, og så kan du ignorere de regler. Der er dog forsikringer og skader man stadig skal tage højde for hvis man er lidt smart.

Den landmands sag som nævnes blev jo bragt op, fordi landmanden udfører er erhverv, og arbejdsmiljøloven gælder erhvervslivet? Så hvorfor skal manden bruge sit erhverv til private ting og ikke følge loven?
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jo, men iført sort tøj og høj hat, så kan skorstensfejeren jo næppe påberåbe sig at være ude i privat ærinde.

Den problemstilling har vi jo utallige steder, f.eks må en revisor ikke længere revidere regnskabet for den lokale
lilleput fodboldklub som privat person, hvis han er uddannet revisor, så klapper fælden.

Jeg kører lysting rundt i min Ford 8340 traktor, uden nummerplader, som privatperson, men gud trøste mig hvis
jeg bliver nappet med et læs korn fra min nabo. Samme sag, fælden klapper omgående.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Oldgaard »

pendec skrev:jeg mener nu at man som privat person må gøre PRÆCIS som man lyster, og så kan du ignorere de regler. Der er dog forsikringer og skader man stadig skal tage højde for hvis man er lidt smart.

Den landmands sag som nævnes blev jo bragt op, fordi landmanden udfører er erhverv, og arbejdsmiljøloven gælder erhvervslivet? Så hvorfor skal manden bruge sit erhverv til private ting og ikke følge loven?
arbejdsmiljøloven gælder skam også private ;)

F.eks. hvis arbejdstilsynet tilfældigvis kommer forbi mens du skifter et rygningstegl/plade uden den nødvendige sikkerhed, så klapper fælden skam
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Aussieboy »

Det gør den ikke oldgaard. Så længe du går der selv, kan du gøre lige akkurat som du lyster. De må ikke engang gå ind på din grund. Det er i hvert fald hvad arbejdstilsynet har sagt til mig. Men det må kun være en selv, ikke noget med en kammerat lige skal hjælpe, den går ikke.
pendec

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af pendec »

Oldgaard skrev:arbejdsmiljøloven gælder skam også private ;)

F.eks. hvis arbejdstilsynet tilfældigvis kommer forbi mens du skifter et rygningstegl/plade uden den nødvendige sikkerhed, så klapper fælden skam
Jeg forsøgte forgæves at slå det op på nettet, og intet siger private skal forholde sig til arbejdsmiljøloven, den omhandler kun erhverv. Har du link til et kapitel i loven, som dokumenterer din påstand, eller er det en bare sådan du ville gøre selv, som det jo er frit for, da loven ikke gælder ;)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af MichaelK »

Aussieboy skrev:Det gør den ikke oldgaard. Så længe du går der selv, kan du gøre lige akkurat som du lyster. De må ikke engang gå ind på din grund. Det er i hvert fald hvad arbejdstilsynet har sagt til mig. Men det må kun være en selv, ikke noget med en kammerat lige skal hjælpe, den går ikke.
Jeg googlede det lidt i går, og fandt ud af at det bunder i en juridisk spidsfindighed. AT har ingen
lovhjemmel til at gå ind i private haver, med det formål at kontrollere hvad ejeren selv udfører.

Til gengæld kan AT, ved åbenlyse overtrædelser af arbejdsmiljøloven foretage en politianmeldelse,
hvor det så er politiet der standser arbejdet og uddeler en bøde. Men det er altså politiet, der er
inde over, og vurderer om man er til farer for sig selv eller andre.

http://arbejdstilsynet.dk/da/om%20arbej ... vate-bolig

Sakset fra afsnit 4:
"Hvis en borger/ejer ikke ønsker besøg, vil det afhænge af et konkret skøn, om der trods dette skal
gennemføres tilsyn i den pågældendes hjem. Der skal dog være helt særlige grunde til at foretage
et tilsyn i imod en borgers ønske. I vurderingen kan indgå, om du har konstateret grove overtrædelser
eller farlige situationer. I de tilfælde kan Arbejdstilsynet kun få adgang med politiets hjælp.
Bistand fra politiet forudsættes kun at ske, hvor arbejdet vurderes at indebære en helt konkret særlig
risiko, fx risiko for nedstyrtning. Tal dog altid med en tilsynschef først, inden du ringer til politiet."




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pendec

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af pendec »

MichaelK skrev:Jeg googlede det lidt i går, og fandt ud af at det bunder i en juridisk spidsfindighed. AT har ingen
lovhjemmel til at gå ind i private haver, med det formål at kontrollere hvad ejeren selv udfører.

Til gengæld kan AT, ved åbenlyse overtrædelser af arbejdsmiljøloven foretage en politianmeldelse,
hvor det så er politiet der standser arbejdet og uddeler en bøde. Men det er altså politiet, der er
inde over, og vurderer om man er til farer for sig selv eller andre.

http://arbejdstilsynet.dk/da/om%20arbej ... vate-bolig

Sakset fra afsnit 4:
"Hvis en borger/ejer ikke ønsker besøg, vil det afhænge af et konkret skøn, om der trods dette skal
gennemføres tilsyn i den pågældendes hjem. Der skal dog være helt særlige grunde til at foretage
et tilsyn i imod en borgers ønske. I vurderingen kan indgå, om du har konstateret grove overtrædelser
eller farlige situationer. I de tilfælde kan Arbejdstilsynet kun få adgang med politiets hjælp.
Bistand fra politiet forudsættes kun at ske, hvor arbejdet vurderes at indebære en helt konkret særlig
risiko, fx risiko for nedstyrtning. Tal dog altid med en tilsynschef først, inden du ringer til politiet."




Mvh.
haha, så er man forlængst kommet ned af stigen ;)

Besvar