Overvejer solvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
kooggris
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Blevet takket: 2 gange

Overvejer solvarme

Indlæg af kooggris »

Solen skinner. Også kommer man jo til og tænke på solvarme igen. Vi er 5 i husstanden, har godt 150 km2 middelgodt isoleret hus. Har planer om og ligge 90 rør på taget, der er ikke plads til flere pga mine solceller. Føre varmen ind i varmtvandsbeholderen, Som står på lofter og er forberedt til solvarme (200l) og montere en 3 vejsventil på anlægget sådan så at jeg leder det overskydende varme ind i centralvarmeanlægget og videre ud i akku tanken.

Skulle der være nogen problemer i der?
Skulle der være nogen der kender en god forhandler/smed, Hvor pris og kvalitet hænger sammen, Gerne i det vestjyske?
Er det noget som selv kan montere?
Hvad er prisen på sådan et anlæg Ca?

På forhånd tak og god påske derude.

dannidines

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af dannidines »

90 rør og 200L VVB, jamen så får du brug for at lede overskudsvarmen ud i centralvarmeanlægget/akkutanken.. med 200L er 30, evt. 60 rør passende (man siger vist ca 10L VVB pr. Rør)

Jeg har 90 rør i ca 35 graders vinkel, mod SØ og når solen skinner i disse dage har jeg 500L varmet op til 56-62 grader..
I sommer månederne lukker den overskudsvarme ud i centralvarmeanlægget allerede omkring kl 11-12 stykker og indtil 16-17 tiden..

1. Man kan nemt selv montere solfangeranlæg, såfremt man kan arbejde med rør samt har teknisk forståelse for kølekreds/overskudsvarme.. jeg bruger topspiralen (centralvarmekredsen) til at trække overskudsvarmen ud af beholderen og det virker perfekt.

2. Kender desværre ikke en smed i dit område, men hvis jeg skulle handle, så give Henrik Schack fra q-pro.dk eller Allan fra hedestoker.dk et ring - de har gode priser og har smede landet over som de arbejder sammen med.

Når du handler så vær OBS på prisen for fanger, pumpe, væske UDEN VVB kontra et komplet sæt - mit bud er prisforskellen er meget lille, så måske der skal en 200L mere op og stå ved siden af i serie forbindelse
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvilken type tag skal det monteres på?
Da jeg forberedte mig til montagen af mit eget anlæg fandt jeg det påfaldende hvor lidt de forskellige solfanger forhandlere ved om den tekniske del af selve montagen på taget. Jeg fik f.eks løsningsforeslag såsom patentbånd fastgjort under tagskruerne og lign. Og det var fra dem som man vil betegne som "gode proffesionelle" forhandlere.
Selv gik jeg efter en alu skinne løsning der var beregnet til solceller, men som er fleksibel og "tagteknisk" en tæt og god løsning.
Delene til disse skinner blev købt ved en dansk solcelle leverandør.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af triumph »

kooggris skrev:Solen skinner. Også kommer man jo til og tænke på solvarme igen. Vi er 5 i husstanden, har godt 150 km2 middelgodt isoleret hus. Har planer om og ligge 90 rør på taget, der er ikke plads til flere pga mine solceller. Føre varmen ind i varmtvandsbeholderen, Som står på lofter og er forberedt til solvarme (200l) og montere en 3 vejsventil på anlægget sådan så at jeg leder det overskydende varme ind i centralvarmeanlægget og videre ud i akku tanken.

Skulle der være nogen problemer i der?
Skulle der være nogen der kender en god forhandler/smed, Hvor pris og kvalitet hænger sammen, Gerne i det vestjyske?
Er det noget som selv kan montere?
Hvad er prisen på sådan et anlæg Ca?

På forhånd tak og god påske derude.
Ikke for at være en lyseslukker, men tilbagebetalingstiden på sådan et anlæg er ca. 20 år (nok mere hvis anlæg er så stort at ikke alt varmen kan nyttiggøres) Fra et rent økonomisk synspunkt vil man som oftest få mere ud af pengende ved at købe isolering.
(Så vidt jeg ved, giver 1 m2 plan solfanger ca. en besparelse på 570 KWh/år. og rør ca. 600 KWh/år (Hvis den er optimalt placeret, og varmen kan nyttiggøres)
F.eks Valiant´s solvarme "store" solvarme systemer 4 m2 fangerflade (24 rør), fordi det der ud fra en økonomisk kalkyle, ikke kan betale sig at lave dem større. Fordi man ved større anlæg ikke kan nyttiggøre varmen, i en for stor del af tiden.

PS gives der energitilskud til solvarmeanlæg ? 15m2 solfange x 500 kwh x 35 øre/KWh = 2625 kr
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af John Skov Jensen »

Rigtigt at investeringsprisen er vigtig.
Kik på dba osv, efter gode tilbud
Jeg fandt et spritnyt og ikke udpakket komplet nbe anlæg med 120 rør på dba. Skilsmisse var årsagen til at han ikke kom videre med projektet og skulle sælge.
Så for mit vedkommende var det halv pris i forhold til Hedestokers priser

dannidines

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af dannidines »

En ting er naturligvis tilbagebetalingstiden.. men hvad der er lige så vigtigt (i min optik) er komfort..

Hvis man fyrer med fastbrændselsfyr og skal lave varmt vand hele året via det, så vil solfanger tage over fra ca. 1 april til tidligst 1 september = min. 6 mdr., hvor tiden kan gå med andre ting :)

De gamle gik fra fastbrændselsfyr til pillefyr + solfanger, ikke fordi det kommer til at forrente sig, men ene og alene af komfort (samt alderen....)

Jeg ser det lidt som med biler, at nogen køber f.eks. en Hyundai i10 for at pendle, nogen vælger at betale 20% oveni for et automatgear og andre giver 2-3 x i10erens pris for en Audi som skal køre samme tur... af komfort hensyn, det forrenter sig bestemt heller ikke...

Om det isoleret set kan betale sig i kr/øre at sætte solfanger op - slet ikke! Jeg har det, og har pillefyr.. ville jeg undvære det?! Næ, men ville nok have nøjes med 30, måske 60 rør i stedet for de 90 og så smidt ekstremt 4-6 solcelle paneler op i stedet :)

Om solfanger kan betale sig kommer helt an på den enkelte og dennes "luksus" behov... men en ting er sikkert, os som fyrer med fastbrændsel (piller, koks eller brænde) vil opnå mindre arbejde hvis man har solfanger
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af triumph »

dannidines skrev:En ting er naturligvis tilbagebetalingstiden.. men hvad der er lige så vigtigt (i min optik) er komfort..

Hvis man fyrer med fastbrændselsfyr og skal lave varmt vand hele året via det, så vil solfanger tage over fra ca. 1 april til tidligst 1 september = min. 6 mdr., hvor tiden kan gå med andre ting :)

De gamle gik fra fastbrændselsfyr til pillefyr + solfanger, ikke fordi det kommer til at forrente sig, men ene og alene af komfort (samt alderen....)

Jeg ser det lidt som med biler, at nogen køber f.eks. en Hyundai i10 for at pendle, nogen vælger at betale 20% oveni for et automatgear og andre giver 2-3 x i10erens pris for en Audi som skal køre samme tur... af komfort hensyn, det forrenter sig bestemt heller ikke...

Om det isoleret set kan betale sig i kr/øre at sætte solfanger op - slet ikke! Jeg har det, og har pillefyr.. ville jeg undvære det?! Næ, men ville nok have nøjes med 30, måske 60 rør i stedet for de 90 og så smidt ekstremt 4-6 solcelle paneler op i stedet :)

Om solfanger kan betale sig kommer helt an på den enkelte og dennes "luksus" behov... men en ting er sikkert, os som fyrer med fastbrændsel (piller, koks eller brænde) vil opnå mindre arbejde hvis man har solfanger
Helt enig, men nogen forvendter bare at det er en guldrandet forretning. Det er det ikke. Men det kan være en god foretning, hvis det f.eks erstatter en elpatron i vvb
kooggris
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Blevet takket: 2 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af kooggris »

Det er helt rigtigt at det kan nok ikke gå rent økonomisk, det er jeg godt klar over, men komforte i det. Ikke skulle fyre om sommeren og dermed også slippe af med "lidt" røglugt fra fyret og dermed kunne tørre tøj ude om sommeren ( konens store ønske og dermed husfred)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af Lintz »

Har du regnet på pris på solfanger inklusiv montering kontra flere solceller til samme pris og så lade strømmen gå til elpatron i vvb.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
8
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 22 gange

Re: Overvejer solvarme

Indlæg af PellX21 »

er der ikke noget med, at hvis man øger sit solcelleanlæg, så ryger man af den gamle 2012 ordning? Jeg overvejede nemlig 4 ekstra paneler for nylig men min revisor sagde, at dette ville ændre den oprindelige aftale.

Jeg har dog ikke selv undersøgt det.

Besvar