Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulvvarme kreds

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

gulvvarme kreds

Indlæg af stokerbent » 08 jun 2008 16:19

Har været ved at bygge en gulvvarme kreds til 3 strenge gulvvarme køkken bad bryggers

har kørt turen igennem en avtb ventil derefter sidder en pumpe så sidder føleren til avtben så sidder der et termometer der efter kommer fordeler røret og til sidst en udluftning. Udluftningen kommer til at sidde så den bliver det højeste punkt på gulvarme kredsen

men jeg tager jo varmen fra min akkumuleringstank skal udlufteren så sidde højere end det punkt ??

her er et billed af kredsen skal jeg montere en udlufter på returen også
regner med der kommer et termometer på returen også


Billede


har brugt en avtb i stedet for RAVen er der nogen problemer i det
Diadiagram_ændret_21.05.08._til_Bent_Henriksen.doc
(49.5 KiB) Downloadet 194 gange


levi

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af levi » 08 jun 2008 21:46

Shunten ser ganske fornuftig ud (Virkemæssigt) - udsynsmæssigt er den hæslig :0)

Du mangler en kontraventil på bypasset hvor du har en union, hvis shuntens pumpe en dag strejker så kan vandet løbe baglæns i gulvvarmen pga. manglende kontraventil - og det måes det ikke.

En AVTB/AVTA er primært til fjernvarme, men kan virke udemærket hvis du har et lukket anlæg - hvis du kører med åben ekspansion har jeg et par gange oplevet at AVTB/AVTA ventilen bliver for langsom, og der ikke kommer varme nok igennem den.

Jeg ville have haft brugt RAVK ventilen du omtaler, den er klart mere velegnet til formålet.

Udlufteren er placeret korrekt, den skal lufte gulvvarmen ud, ikke akkumuleringstanken - et godt råd ville være at købe en ekstra selvudlufter til returen.

Jeg håber dine varmeslanger er lige lange, med de JEM og FIX fordelerrør du har valgt, har du ingen mulighed for at fordele varmen individuelt ud til de enkelte rum - dvs. vandet/Varmen løber den nemmeste vej, og det er typisk igennem den korteste streng/Gulvvarme - med det resultat at en længere slange ikke får varme.

Køb nogle andre fordelerrør med flowmåler på, så kan du tildele hver kreds individuelt, og er altid sikker på at de forskellige kredse får den korrekte mængde energi.

levi

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af levi » 08 jun 2008 21:49

BTW. når du har monteret din AVTB som du har, så er det en AVTA - husk at vende føleren og drejehåndtaget rundt, hvis du ikke allerede har gjort det - hent evt. en manual på AVTA/AVTB på danfoss.dk

Men overvej at skifte til RAVK ventilen, den er bedre til det formål som tidligere sagt.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af stokerbent » 09 jun 2008 06:18

levi skrev:Shunten ser ganske fornuftig ud (Virkemæssigt) - udsynsmæssigt er den hæslig :0)

Du mangler en kontraventil på bypasset hvor du har en union, hvis shuntens pumpe en dag strejker så kan vandet løbe baglæns i gulvvarmen pga. manglende kontraventil - og det måes det ikke.

En AVTB/AVTA er primært til fjernvarme, men kan virke udemærket hvis du har et lukket anlæg - hvis du kører med åben ekspansion har jeg et par gange oplevet at AVTB/AVTA ventilen bliver for langsom, og der ikke kommer varme nok igennem den.

Jeg ville have haft brugt RAVK ventilen du omtaler, den er klart mere velegnet til formålet.

Udlufteren er placeret korrekt, den skal lufte gulvvarmen ud, ikke akkumuleringstanken - et godt råd ville være at købe en ekstra selvudlufter til returen.

Jeg håber dine varmeslanger er lige lange, med de JEM og FIX fordelerrør du har valgt, har du ingen mulighed for at fordele varmen individuelt ud til de enkelte rum - dvs. vandet/Varmen løber den nemmeste vej, og det er typisk igennem den korteste streng/Gulvvarme - med det resultat at en længere slange ikke får varme.

Køb nogle andre fordelerrør med flowmåler på, så kan du tildele hver kreds individuelt, og er altid sikker på at de forskellige kredse får den korrekte mængde energi.

nu skal du ikke omtale mit fordelerrør som noget jem og fix. Var sku det bedste de havde hos hold nu fast VVS EKSPERTEN i svendstrup købte fandme rør for 700kr så kunne jeg havde fået det billigere i jem og fix skulle jeg sku havde købt det der

kan godt ske det er hæsseligt men det virker og har ikke kostet det vilde så det er godt nok

står avtb ikke normalt helt åben også lukker den ned det varmere føleren bliver når den er udlignet med fjederen fra instillings mekanismen så bliver den der skruer man så op kommer der mere varme indtil de to udligner hinnanden

så kan jeg ikke helt se hvorfor der ikke kan komme nok varme igennem

levi

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af levi » 09 jun 2008 12:04

De fordelerrør du har - er det ikke med 20 mm omløbere, og uden flowmåler ?

Hvis svaret er ja, så har vores Svenstrup afdeling en vare vi ikke har på Sjælland.

Jo du har ret mht. AVTB/AVTA - dog er den stadig meget følsom overfor tryk, og virker bedst på fjernvarme - en RAVK vil være at forestrække.

Men du bestemmer naturligvis helt selv :0)


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af stokerbent » 09 jun 2008 14:10

levi skrev:De fordelerrør du har - er det ikke med 20 mm omløbere, og uden flowmåler ?

Hvis svaret er ja, så har vores Svenstrup afdeling en vare vi ikke har på Sjælland.

Jo du har ret mht. AVTB/AVTA - dog er den stadig meget følsom overfor tryk, og virker bedst på fjernvarme - en RAVK vil være at forestrække.

Men du bestemmer naturligvis helt selv :0)
jo jo det er sådan nogle fordelerrør jeg har købt i svenstrup
kan man ikke montere flovmålere på dem hvis man nu ikke lige har samme længde af slanger i de 3 kredse så man kan justere dem lellers må de sku have en kuglehane på returen så jeg kan styre flowet igennem dem

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af Ole S. » 09 jun 2008 14:15

Hej er det ikke denne type.

http://vvs-eksperten.dk/index/fordelerr ... 15mm-p1956

De fungerer ganske fint hos mig, også uden flowmåler, jeg kører dog med en returtermostat istedet for alt det fine pumpe-værk.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af stokerbent » 09 jun 2008 16:09

Ole S. skrev:Hej er det ikke denne type.

http://vvs-eksperten.dk/index/fordelerr ... 15mm-p1956

De fungerer ganske fint hos mig, også uden flowmåler, jeg kører dog med en returtermostat istedet for alt det fine pumpe-værk.
jo jo det er dem problemet er bare med retur termostater er du pulser 60 grader varm vand ind i kredsen derved kan man risikere at gulv samt klinker slår sig og det undgår man ved at sende en noget lavere temp ind
men har også set disse anlæg som du har lavet og de fungere fint

havde bare lige nogle dele jeg lige skulle prøve at flække noget sammen af

er der nogle fordele ved at lave systemet til et lukket system end med åben ekspansion

levi

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af levi » 09 jun 2008 16:35

Nå så kan jeg bedre kende fordelerrørene - syntes de så store ud, derfor troede jeg det var 20 mm.

Nu du sætter en shunt på dine gulvvarmeslanger, så vil jeg helt klart bruge rigtige fordelerrør til gulvvarme med flowmåler på - hvis dine slanger er i 15 mm istedet for 20 mm, så kan du skifte niplerne i gulvvarmefordelerrørene til 15 mm nipler istedet.

Derudover får du dermed også mulighed for at kunne montere styring på gulvvarmerne hvis du en dag fortryder den "manuelle" version.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: gulvvarme kreds

Indlæg af stokerbent » 09 jun 2008 17:20

levi skrev:Nå så kan jeg bedre kende fordelerrørene - syntes de så store ud, derfor troede jeg det var 20 mm.

Nu du sætter en shunt på dine gulvvarmeslanger, så vil jeg helt klart bruge rigtige fordelerrør til gulvvarme med flowmåler på - hvis dine slanger er i 15 mm istedet for 20 mm, så kan du skifte niplerne i gulvvarmefordelerrørene til 15 mm nipler istedet.

Derudover får du dermed også mulighed for at kunne montere styring på gulvvarmerne hvis du en dag fortryder den "manuelle" version.

det er 20mm pex rør der er trukket til gulvvarme kredsene
fordelerrørerne er og 20mm
kan man ikke købe disse flowdimser og montere dem på 20mm fordelerrør
har en trådløs styring med motorer. Men mangler disse telestater samt ventil delen er de dyre kan man få nogle universal telestater


Besvar