Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
NKhougaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 mar 2016 19:23
Givet likes: 1 gang

Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af NKhougaard » 17 mar 2016 08:56

Hej forum.

Jeg overtog d. 1. februar et hus med et Baxi 1,5 pillefyr i kælderen.

Egentlig fungere det jo meget godt, men der er godt nok lidt at sætte sig ind i for en nybegynder som mig :roll:

Jeg har ikke helt overblik over mit pilleforbrug endnu, men brugte den første palle (895 kg) på ca. 5-6 uger (Uden brug af brændeovn). P.t. er vi meget hjemme de fleste dage, så vi sparer ikke på varmen i løbet af dagen.

Huset er en 70'er villa på 125 kvm + 40 kvm kælder. I stuen har vi brændeovn. Tidl. ejer slukkede fyret i sommerhalvåret og brugte så kun brændeovnen, hvilket vi også har til hensigt at gøre. Hans forbrug var ca. 3,5 - 4 paller om året.

Mit største problem p.t. er at jeg kan læse mig til på nettet og i manualen, at returtemperaturen ikke må være for lav. Vores svinger enormt meget, fra max et par og 60 grader til det laveste jeg har set den på 32 grader. Jeg har forsøgt at lokalisere en "shunt" men uden held. Der sidder en RAVK termostat under vvb med føler op til toppen af vvb og når vi skruer op for denne, stiger returtemp., men det er vist ikke meningen at jeg skal regulere det på den måde?

Det skal lige siges, at jeg får en fagmand fra Fynsbiostoker på besøg i morgen, som forhåbentlig kan se om det hele er lavet rigtigt osv. Men ville lige have jeres inputs med her fra forummet.

En anden ting, er selvfølgelig instillingen af fyret. Jeg aner ikke om den er korrekt ifht. vores hus. Måske oraklet Thy kan byde ind her? :P jeg kan jo læse, at man skal undgå at pausefyre, men det gør vores fyr altså en del i løbet af dagen. Har endnu ikke haft en tilbagebrænding. Tidl. ejer havde taget de dersens "spiraler" ud af røgrørene, fordi han godt kunne lide at køre med en højere skorstenstemperatur, mener jeg han sagde. Jeg har sat dem i igen.

Jeg skal forsøge at finde mine nuværende indstillinger frem til jer.

På forhånd tak :?

Vh. Nicolai


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af Bigfoot » 17 mar 2016 09:46

der er nogle faktorer jeg allerede nu, kan sige de har bildt dig på ærmet...

at han kun har brugt 3-4 paller om året, på den måde der, er direkte løgn, men det er sikkert omskrevet af en ejendomsmægler i forbindelse med salg.

Ang indstillinger, så kunne jeg forestille mig at vi to burde kunne dele data, da husene er ca samme størrelse.
Din retur skal være forholdsvis konstant, en huskeregel er, maks 15 graders differens imellem frem og retur.

En anden vigtig detalje, har fyret iltstyring?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

NKhougaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 mar 2016 19:23
Givet likes: 1 gang

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af NKhougaard » 17 mar 2016 14:35

Bigfoot:
nå, det var da en trist nyhed. Det skal siges, at det er mit indtryk af sælger, at de har været meget sparsommelige. Har brugt brændeovnen rigtig meget og på tre af radiatorerne er der monteret elektroniske termostater fra Danfoss eco Living. På de resterende er der sparetermostater af ældre dato.

Lyder godt med at vi kan dele data. Jeg skal lige med hjælp fra manualen have aflæst mine nuværende indstillinger. Jeg kan regulere mængden af ilt på fyret ja.

Til orientering er der ingen trækstabilisator lem (kan ikke huske det rigtige navn) på skorstensrøret.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af thy » 17 mar 2016 17:06

NKhougaard skrev:Hej forum.

Jeg overtog d. 1. februar et hus med et Baxi 1,5 pillefyr i kælderen.

Egentlig fungere det jo meget godt, men der er godt nok lidt at sætte sig ind i for en nybegynder som mig :roll:

Jeg har ikke helt overblik over mit pilleforbrug endnu, men brugte den første palle (895 kg) på ca. 5-6 uger (Uden brug af brændeovn). P.t. er vi meget hjemme de fleste dage, så vi sparer ikke på varmen i løbet af dagen.

Huset er en 70'er villa på 125 kvm + 40 kvm kælder. I stuen har vi brændeovn. Tidl. ejer slukkede fyret i sommerhalvåret og brugte så kun brændeovnen, hvilket vi også har til hensigt at gøre. Hans forbrug var ca. 3,5 - 4 paller om året.

Mit største problem p.t. er at jeg kan læse mig til på nettet og i manualen, at returtemperaturen ikke må være for lav. Vores svinger enormt meget, fra max et par og 60 grader til det laveste jeg har set den på 32 grader. Jeg har forsøgt at lokalisere en "shunt" men uden held. Der sidder en RAVK termostat under vvb med føler op til toppen af vvb og når vi skruer op for denne, stiger returtemp., men det er vist ikke meningen at jeg skal regulere det på den måde?

Det skal lige siges, at jeg får en fagmand fra Fynsbiostoker på besøg i morgen, som forhåbentlig kan se om det hele er lavet rigtigt osv. Men ville lige have jeres inputs med her fra forummet.

En anden ting, er selvfølgelig instillingen af fyret. Jeg aner ikke om den er korrekt ifht. vores hus. Måske oraklet Thy kan byde ind her? :P jeg kan jo læse, at man skal undgå at pausefyre, men det gør vores fyr altså en del i løbet af dagen. Har endnu ikke haft en tilbagebrænding. Tidl. ejer havde taget de dersens "spiraler" ud af røgrørene, fordi han godt kunne lide at køre med en højere skorstenstemperatur, mener jeg han sagde. Jeg har sat dem i igen.

Jeg skal forsøge at finde mine nuværende indstillinger frem til jer.

På forhånd tak :?

Vh. Nicolai
Bor du så på Fyn så ku vi da tá et kik en dag,ellers kan det også fikses her eller på tlf..

Ja du har nok ikke en shunt ved fyret..

Nogle billder gør meget :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

NKhougaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 mar 2016 19:23
Givet likes: 1 gang

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af NKhougaard » 17 mar 2016 18:24

Ja, jeg så godt på din profil, at du var fra Fyn også, så tanken havde strejfet mig.

Men så har fyret jo kørt uden shunt i ret mange år i hvert fald og er da ikke tæret væk endnu.. Hehe..

Tager lige et par billeder...


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af thy » 17 mar 2016 18:59

NKhougaard skrev:Ja, jeg så godt på din profil, at du var fra Fyn også, så tanken havde strejfet mig.

Men så har fyret jo kørt uden shunt i ret mange år i hvert fald og er da ikke tæret væk endnu.. Hehe..

Tager lige et par billeder...
Det er værst hvis der fyres med korn eller andre syre holdige piller..

Hvor på Fyn ?

Har fri hele næste uge feks.. Du kunne også komme her hvis det var.. :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

NKhougaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 mar 2016 19:23
Givet likes: 1 gang

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af NKhougaard » 17 mar 2016 19:21

Okay :great:

Jamen vi bor i Birkum tæt på Fraugde. Måske det ville være ideelt, hvis du gad komme til mig, så vi kan stille på fyret osv. med det samme :wink:

Jeg har også tid i næste uge.

Vil du ikke mene at jeg skal få monteret shunt og den der lem til at undgå træk?

Har taget billeder, men kan vist ikke lægge dem op fra iPad. Skal lige have liv i computeren.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af thy » 17 mar 2016 19:35

Jo det ville være godt. Normalt

Birkum altså øst for Odense

Min værkfører bor i birkum
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

NKhougaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 mar 2016 19:23
Givet likes: 1 gang

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af NKhougaard » 17 mar 2016 19:43

IMG_0166.jpg
IMG_0168.jpg

NKhougaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 mar 2016 19:23
Givet likes: 1 gang

Re: Indstilling af Baxi 1,5 m.m

Indlæg af NKhougaard » 17 mar 2016 19:44

Ok. Jamen det var da fint icon_cheesygrin.gif


Besvar