Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandret snegl.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
egmadsen

Re: Vandret snegl.

Indlæg af egmadsen » 17 mar 2016 12:23

Det ville nu have været rart at NBE havde lavet en ordentlig snegl som var ligeglad med smuld. Det burde ikke være umuligt at lave i stedet for at man skal prøve alle mulige tricks for at få skidtet til at virke ordentligt


calle

Re: Vandret snegl.

Indlæg af calle » 17 mar 2016 12:47

egmadsen skrev:Det ville nu have været rart at NBE havde lavet en ordentlig snegl som var ligeglad med smuld. Det burde ikke være umuligt at lave i stedet for at man skal prøve alle mulige tricks for at få skidtet til at virke ordentligt
Man kan jo købe en Biomax-snegl, der er den faste type. Det har vist nok bare nogle andre bivirkninger. Det har Triumph gjort.

Venlig hilsen

xkfc

Re: Vandret snegl.

Indlæg af xkfc » 17 mar 2016 13:04

egmadsen skrev:Det ville nu have været rart at NBE havde lavet en ordentlig snegl som var ligeglad med smuld. Det burde ikke være umuligt at lave i stedet for at man skal prøve alle mulige tricks for at få skidtet til at virke ordentligt
Jeg ønsker mig : En vægt der doserer piller, en luftmængde måler og iltmåler til kontrol, et spjæld der lukker af for luften, mekanisk rens af herden, og understøtning af flere VVB'er :D

Nu er det jo bare sådan at går man i Netto må man forvente kø. icon_cheesygrin.gif

NBE fyrene er i den lave ende af prisskalaen, men personligt syntes jeg man får utroligt meget for pengene. Konstruktion af et pillefyr vil altid være et kompromis, selvfølgelig kunne man bare overdimensione det hele, men en stor og meget driftsikker snegl giver jo stort strømforbrug, og koster mange gange NBE grejet. Alene gearmotoren til mit gamle stokeranlæg kostede 4500kr + en snegl, tandhjul og kæde til et par tusinde, men det kørte 100% stabilt i 24år. Der skal også et hæftigt magasin til at bære sneglen.

Hos mig har den eksterne snegl fungeret ganske efter hensigten, det er kun at købe nogle gode piller, det er nu engang det bedste til pillebrændere, man kan fint brænde dårlige piller, man skal bare købe et stokerfyr,, det æder nemlig næsten alt.

Man kan også købe den nye og tætte RTB kedel, den går godt i spænd med iltstyring og det kompenserer langt hen af vejen for svingen pilledosering.

Det er jo også ganske individuelt hvad der virker, jeg er for længst holdt op med at hælde olie i tanken det gav større ulemper end fordele, men jeg er glad for rækken med huller i sneglrøret.

egmadsen

Re: Vandret snegl.

Indlæg af egmadsen » 17 mar 2016 13:14

Fyret i sin helhed virker rigtig godt . Og det er rigtig at det er et billigt fyr så komponenterne vil være i den prislave afdeling. Jeg har personlig ikke haft problemer med driftstop pga smuld, jeg renser siloen for smuld hver anden gang jeg fylder piller på. Det med olien har jeg aldrig brugt. Jeg har en 500 liters silo så en smule olie på toppen af det tror jeg altså ikke har den store virkning. Det er da kun meget få piller som kommer med op i sneglen hver gang :). Jeg bruger for øvrigt Velux piller som er de bedste jeg har haft, pæne lyse og små piller med ikke ret eget smuld

calle

Re: Vandret snegl.

Indlæg af calle » 17 mar 2016 14:28

egmadsen skrev:Fyret i sin helhed virker rigtig godt . Og det er rigtig at det er et billigt fyr så komponenterne vil være i den prislave afdeling. Jeg har personlig ikke haft problemer med driftstop pga smuld, jeg renser siloen for smuld hver anden gang jeg fylder piller på. Det med olien har jeg aldrig brugt. Jeg har en 500 liters silo så en smule olie på toppen af det tror jeg altså ikke har den store virkning. Det er da kun meget få piller som kommer med op i sneglen hver gang :). Jeg bruger for øvrigt Velux piller som er de bedste jeg har haft, pæne lyse og små piller med ikke ret eget smuld
Jeg renser magasinet 2 gange på en sæson, men har ligesom Kenneth boret huller i sneglerøret. Jeg fyrer kun med kvalipiller, synes jeg ihvertfald selv. Det er en forudsætning for at skidtet fungerer problemfrit.

Venlig hilsen


Futte
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Re: Vandret snegl.

Indlæg af Futte » 18 mar 2016 08:39

Vi må prøve mig frem, hvis der skal sættes et pillefyr op. Idag står der en alt for stor Baxi. Tak for svarene.

Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: Vandret snegl.

Indlæg af motoz » 18 mar 2016 13:22

I have a 3m horizontal silo auger with 6 inlets in my 8t silo + vertical auger + 3m horizontal "roof auger" from http://matene.com/
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon


Besvar