Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandret snegl.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Futte
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Vandret snegl.

Indlæg af Futte » 15 mar 2016 09:35

Hej til alle.
Er der nogle der har erfaring med en vandret ekstern snegl. Her tænker jeg på hvor præcis den doserer når der er meget smuld i pillerne?. Hvis den dosere uens kan det så løses med en iltstyring ?, det drejer sig om en 16 kw scotte, V.7 styring.
Mvh Futte.


calle

Re: Vandret snegl.

Indlæg af calle » 15 mar 2016 19:42

Futte skrev:Hej til alle.
Er der nogle der har erfaring med en vandret ekstern snegl. Her tænker jeg på hvor præcis den doserer når der er meget smuld i pillerne?. Hvis den dosere uens kan det så løses med en iltstyring ?, det drejer sig om en 16 kw scotte, V.7 styring.
Mvh Futte.
Vil tro at iltstyringen kompenserer for lidt af hvert, men hvorfor skal sneglen ligge vandret. Har du meget smuld ?

Venlig hilsen

Futte
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Re: Vandret snegl.

Indlæg af Futte » 15 mar 2016 21:06

Grunden til at der er meget smuld er fordi pillerne bliver blæst ind i en silo på 9 ton. Inden pillerne lander i fyret er der mange piller der er blevet til smuld. Grunden til sneglen skal lægge vandret er kun for at få ensartet dosering.

calle

Re: Vandret snegl.

Indlæg af calle » 16 mar 2016 10:36

Futte skrev:Grunden til at der er meget smuld er fordi pillerne bliver blæst ind i en silo på 9 ton. Inden pillerne lander i fyret er der mange piller der er blevet til smuld. Grunden til sneglen skal lægge vandret er kun for at få ensartet dosering.
Det må vel næsten komme an på en prøve. Det er da et forsøg værd, for selv med de forholdsvis små mængder smuld der er i sække, kan sneglen jo have problemer. Du skal da have hævet din silo en del, hvis den passer til en skrå snegl nu - eller hvordan ?

Mvh.

Futte
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Re: Vandret snegl.

Indlæg af Futte » 16 mar 2016 16:30

Ja, siloen skal hæves, men da den snegl der idag køre piller ind kan nå så højt op, at det ikke er et problem med højden.
MVH


xkfc

Re: Vandret snegl.

Indlæg af xkfc » 16 mar 2016 21:27

Jeg er ikke helt sikker på at en vandret snegl er nok, hvis man har en vandret snegl bliver konstruktionen mere lig en stoker, og så er der krav om vandslukning, eller en cellesluse.
Jeg tror ikke den originale snegl uden kerne bliver mere præsis af at ligge vandret, den vil givetvis yde mere, men være lige upræcis. Jeg prøvede alverdens krumspring for at redde min silo og indblæsningssystemet, incl at prøve at lægge sneglen mere ned, dog nok kun ned til 20° tror jeg, men jeg blev aldrig tilfreds, og vi havde adskillige driftstop.
Jeg tror også at du kunne have en gevinst ved at have iltstyring, men som jeg læser forskellige indlæg afføder det jo også nye problemer og justering af lambdasonde.

calle

Re: Vandret snegl.

Indlæg af calle » 17 mar 2016 00:01

xkfc skrev:Jeg er ikke helt sikker på at en vandret snegl er nok, hvis man har en vandret snegl bliver konstruktionen mere lig en stoker, og så er der krav om vandslukning, eller en cellesluse.
Jeg tror ikke den originale snegl uden kerne bliver mere præsis af at ligge vandret, den vil givetvis yde mere, men være lige upræcis. Jeg prøvede alverdens krumspring for at redde min silo og indblæsningssystemet, incl at prøve at lægge sneglen mere ned, dog nok kun ned til 20° tror jeg, men jeg blev aldrig tilfreds, og vi havde adskillige driftstop.
Jeg tror også at du kunne have en gevinst ved at have iltstyring, men som jeg læser forskellige indlæg afføder det jo også nye problemer og justering af lambdasonde.
Hvad nu hvis siloen er placeret så højt, at der er plads til smelteslange ?

Venlig hilsen

xkfc

Re: Vandret snegl.

Indlæg af xkfc » 17 mar 2016 08:09

calle skrev:Hvad nu hvis siloen er placeret så højt, at der er plads til smelteslange ?

Venlig hilsen
Sandt at sige så ved jeg det ikke, typisk må man ikke modificere anlægget, det er jo godkendt med den skrå snegl og det er jo princippet der er godkendt så man slipper for de sikkerhedsanordninger der er i en stoker.

Det kan fint være man kan lave ændringer som man kan få godkendt, men det er jo ikke gratis, det kan jo også være at man kan få skorstensfejeren til at sige god for ændringerne, og så få dem skrevet i forsikrings policen så man er sikker på at der ikke er noget bøvl hvis det skulle gå galt.

Trin et, er jo nok at afprøve om det over hovedet giver nogen forbedring, efter alle mine forsøg tvivler jeg, men det kan jo være at det er løsningen i netop dette tilfælde, der er jo ingen anlæg der er ens.

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Vandret snegl.

Indlæg af Blinky » 17 mar 2016 09:45

Jeg ved ikke hvordan det er med dosseringens nøjagtighed, men du vil i alle tilfælde undgå driftsstop p.g.a. smuld, hvis du du bruger sneglevindingen fra en fast snegl, f. eks. en gammel kornsnegl.
Jeg forstår ikke helt meningen med at mange fabrikater bruger en flexsnegl, der efter min opfattelse er årsag til driftsproblemer hos nogen, specielt ved smuld.

Futte
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Re: Vandret snegl.

Indlæg af Futte » 17 mar 2016 10:40

Det er nok noget fejeren må afgøre, om smelteslangen imellem brænder og den vandrette snegl er ok.

Det er doosserings nøjagtigheden jeg søger ved at lægge den eksterne snegl vandret.


Besvar