Neddrosling af 16kw brænder

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pointman
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman »

Hej...

Jeg har en ældre 16kw scotte brænder på en Rød Opop kedel (ca. 8 år gammel). Styringen skiftede jeg sidste år til en v7, da den gamle stod af. Siden har den kørt rigtig fint, men jeg har haft et større forbrug end da jeg kørte med dem gamle styring 4.99e. Mit forbrug er ca. steget med 0,5-1 tons. Jeg plejer og klare mig med 3,5-4 og det kan jeg ikke helt i år.

Når det går vild for sig, så kører fyret med max 40% belastning og så snart det bliver lunere i vejret, så vil jeg tro den falder ned på 10% i lange perioder. Problemet er bare, at den så kører soder i skorstenen. Jeg har haft en lille skorstensbrand fandt min skorstensfejer ud af sidste år, så det vil jeg helst undgå at det sker igen.

Kan jeg drosle den gamle 16kw bræder ned til en 10kw ved og justere på settings eller bliver jeg nødt til og købe en ny brænder?

Lige nu prøver jeg og drosle ved at justere på pillemængden ved 10% og justere på luft mængden ved 10% og max ydelsen.

Jeg har ikke haft problemer med ubrændte piller, men synes der er meget aske. Jeg tømmer fyret ca. 1 gang i måneden, for så er askemængen så høj at der næsten ikke nogen luft i bunden længere. Jeg synes det er blevet værre efter jeg fik den nye styring.

Mvh
Erling C

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af triumph »

På med en rumtermostat, samt termostat i vvb, så er du fri for fedtfyring med dårlig virkningsgrad
pointman
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman »

I sommerperioden er fyret slukket, da jeg har el-patron i VVB. (maj/juni - sep/okt)

Efterhånden som jeg får isoleret huset og lavet gulvvarme, er jeg bange for at det bliver svære og fyre ordenligt. Men jeg kunne selvfølgelig sætte et stor radiator op i min garage i kælderen og holde den varm, så får fyret lidt og lave, selv om sommeren ;)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af HR LUCCA »

Jeg vil også mene at ur styring eller rumtermostat er løsningen ,og så er fyret jo nok lidt for stort til 80+80 m2 og 4 tons om året :wink:
pointman
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman »

Det var det mindste man kunne få på det tidspunkt jeg skulle have et nyt fyr. Da jeg købte huset var der et oliefyr som mildest talt var uden for katagori hvad angik energi venlig. Det brugte 1000L olie fra April - Okt på varmt vand og varme.

Kan jeg trække tiden til købt af ny brænder eller skifte til noget helt andet varmesystem så vil jeg jo helst det. Men kan godt være jeg skal se mig om efter styring via rumtermostat og får jeg lavet det gulvvarme jeg vil have, så kan det jo sikkert sætte til og styre fyret.

calle

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af calle »

pointman skrev:Hej...

Jeg har en ældre 16kw scotte brænder på en Rød Opop kedel (ca. 8 år gammel). Styringen skiftede jeg sidste år til en v7, da den gamle stod af. Siden har den kørt rigtig fint, men jeg har haft et større forbrug end da jeg kørte med dem gamle styring 4.99e. Mit forbrug er ca. steget med 0,5-1 tons. Jeg plejer og klare mig med 3,5-4 og det kan jeg ikke helt i år.

Når det går vild for sig, så kører fyret med max 40% belastning og så snart det bliver lunere i vejret, så vil jeg tro den falder ned på 10% i lange perioder. Problemet er bare, at den så kører soder i skorstenen. Jeg har haft en lille skorstensbrand fandt min skorstensfejer ud af sidste år, så det vil jeg helst undgå at det sker igen.

Kan jeg drosle den gamle 16kw bræder ned til en 10kw ved og justere på settings eller bliver jeg nødt til og købe en ny brænder?

Lige nu prøver jeg og drosle ved at justere på pillemængden ved 10% og justere på luft mængden ved 10% og max ydelsen.

Jeg har ikke haft problemer med ubrændte piller, men synes der er meget aske. Jeg tømmer fyret ca. 1 gang i måneden, for så er askemængen så høj at der næsten ikke nogen luft i bunden længere. Jeg synes det er blevet værre efter jeg fik den nye styring.

Mvh
Erling C
Hej Erling.

Har samme historie som dig. Min 4.99 holder dog endnu - heldigvis. Jeg har sat max.effekt til 30 procent. Det fungerer fint her. Slukker fyret i april, idet jeg har to brændeovne og ligesom dig en combiVVB.

Har du skiftet piller ?

Venlig hilsen
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af Hjemme teori »

Enig med andre indlæg, men svaret på dit spørgsmål.

Det hjælper ikke at drosle en 16kW, minimums driften er sat af størrelsen på brænderen. Så der skal ny brænder til. Du kan godt drosle maks driften, men da det ikke er her problemet er, vil det jo ikke hjælpe.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af HR LUCCA »

pointman skrev:Det var det mindste man kunne få på det tidspunkt jeg skulle have et nyt fyr. Da jeg købte huset var der et oliefyr som mildest talt var uden for katagori hvad angik energi venlig. Det brugte 1000L olie fra April - Okt på varmt vand og varme.

Kan jeg trække tiden til købt af ny brænder eller skifte til noget helt andet varmesystem så vil jeg jo helst det. Men kan godt være jeg skal se mig om efter styring via rumtermostat og får jeg lavet det gulvvarme jeg vil have, så kan det jo sikkert sætte til og styre fyret.
Jeg kan anbefale sådan en her http://www.harald-nyborg.dk/search?q=rumtermostat tror du kan spare noget især forår/efterår , selv om jeg syndes 4 tons er ok forbrug , der er sikkert mange der vil være glade for kun og have en varme regning på 8000 kr og året icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pille bruger »

pointman skrev:Hej...

Jeg har en ældre 16kw scotte brænder på en Rød Opop kedel (ca. 8 år gammel). Styringen skiftede jeg sidste år til en v7, da den gamle stod af. Siden har den kørt rigtig fint, men jeg har haft et større forbrug end da jeg kørte med dem gamle styring 4.99e. Mit forbrug er ca. steget med 0,5-1 tons. Jeg plejer og klare mig med 3,5-4 og det kan jeg ikke helt i år.

Når det går vild for sig, så kører fyret med max 40% belastning og så snart det bliver lunere i vejret, så vil jeg tro den falder ned på 10% i lange perioder. Problemet er bare, at den så kører soder i skorstenen. Jeg har haft en lille skorstensbrand fandt min skorstensfejer ud af sidste år, så det vil jeg helst undgå at det sker igen.

Kan jeg drosle den gamle 16kw bræder ned til en 10kw ved og justere på settings eller bliver jeg nødt til og købe en ny brænder?

Lige nu prøver jeg og drosle ved at justere på pillemængden ved 10% og justere på luft mængden ved 10% og max ydelsen.

Jeg har ikke haft problemer med ubrændte piller, men synes der er meget aske. Jeg tømmer fyret ca. 1 gang i måneden, for så er askemængen så høj at der næsten ikke nogen luft i bunden længere. Jeg synes det er blevet værre efter jeg fik den nye styring.

Mvh
Erling C
Jeg har kigget i dine indstillinger.
Du har AUTOBEREGNING på NEJ
Derfor kan det drille dig lidt med effekten og beregningen af piller.
Du har også sat pumpen ind 2 gange, både i vejrkompenseringen og i menu PUMPE.
Sluk gerne pumpen i vejrkompenseringen, ellers vil det ikke fungere korrekt icon_cheesygrin.gif
Dine blæsertal er højere end forventet, det hænger jo sammen med AUTOBEREGNING på NEJ.
Så mit forslag til dig er at lave en frisk pileafvejning, og en ny grundjustering som vist i manualen side 24
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 15-lo1.pdf
og AUTOBEREGNING på JA :great:
Senest rettet af pille bruger 14 mar 2016 13:26, rettet i alt 1 gang.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
pointman
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman »

calle skrev:Hej Erling.

Har samme historie som dig. Min 4.99 holder dog endnu - heldigvis. Jeg har sat max.effekt til 30 procent. Det fungerer fint her. Slukker fyret i april, idet jeg har to brændeovne og ligesom dig en combiVVB.

Har du skiftet piller ?

Venlig hilsen
Hej Calle...

Jeg har stort set kørt med samme slags piller i alle år. Jeg kører med Barlinek 8mm lige nu. Har også kørt med 6mm, men synes ikke der er forskel i forbruget.

Besvar