Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varm motor til intern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af J-B » 12 mar 2016 20:39

Hej gods og Torpet.
Torpet du har en TY60-220-8-8 motor til intern snegl på 6 watt og der passer en kondensator på 0.68 microfarad.
Gods du har en YN60 motor på 10 watt og der passer en kondensator på 1 microfarad.
Selve kondensatoren plejer at være popnittet til motorprintet, så den skal bores ud.
Hvis man ikke har lyst til at bore den gamle kondensator ud fra motorprintet, så sætter man da bare den nye fast med en strips.


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 12 mar 2016 20:42

J-B skrev:Hej gods og Torpet.
Torpet du har en TY60-220-8-8 motor til intern snegl på 6 watt og der passer en kondensator på 0.68 microfarad.
Gods du har en YN60 motor på 10 watt og der passer en kondensator på 1 microfarad.
Selve kondensatoren plejer at være popnittet til motorprintet, så den skal bores ud.
Hvis man ikke har lyst til at bore den gamle kondensator ud fra motorprintet, så sætter man da bare ben nye fast med en strips.

Hej jb

Min kondensator sad nu ikke på motorprint men popnittet på der hvor min nye også sidder. Ved du om torpets motor er den samme som til rensen
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af J-B » 12 mar 2016 20:44

godsejeren skrev:Hej torpet

Din motor ligner til forveksling den der sidder på min semirens som er stået af. Mon der er nogen der ved om det er den samme og hvorfor at nbe så har valgt den til intern snegl også
Davs gods, det er den samme motor og grunden til at de prøver den til intern snegl er nok prisen på motoren der er afgørende.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af Torpet » 12 mar 2016 23:08

Fin brugbar forklaring J-B, tak for den. Når den faktisk er nittet på er der ikke noget at sige til at den er så umulig bare at tvinge af, ved at prøve at skrue på den på en skæv måde, da den sidder inde bag noget printboard. Men jeg ville ikke afmontere noget og heller ikke tage chancen at jeg skulle skade noget, så derfor lod jeg bare den gamle sidde. Man kan ikke komme til med en boremaskine og tage nitten af. Og ja, det betyder jo ikke noget bare at sætte den nye på med en strip.
Årsagen til at jeg udskiftede den kondensator, var at den begyndte at dosere helt tilfældigt. At det var den interne snegl der var årsagen gik først op for mig da fyret gik ud ved kørsel på hele 71° ydelse, pga ingen piller. Herden var proppet (fyldt op efter ilden var gået ud) og det samme var den interne snegl, helt forvirrende, men dog så ret indlysende hvor fejlen lå. Men efter udskiftningen er alt igen OK, faktisk bedre end nogensinde før, så der har nok været et problev med den kondensator i nogen tid. Dælme ikke noget at sige til jeg har haft en sand kamp med at justere doseringen i den sidste tid. Nu kan jeg sikkert godt starte med at sænke kW igen, da lux holder meget stabilt nu. Gider faktisk ikke andet lige nu end bare lade det køre med 1.7kW, som virker super, selv på lavlast. Men kan nok gå ned til 1.5kW.
Da J-B mener denne motor er svagere (6W imod 10W) end den der tidligere blev brugt, skal jeg nok holde øje med den? Sender lige et billede med her, set fra en anden vinkel, hvis det evt kan interessere Godsejeren. Cheers
Brænder 9.jpg

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 13 mar 2016 09:11

Torpet skrev:Fin brugbar forklaring J-B, tak for den. Når den faktisk er nittet på er der ikke noget at sige til at den er så umulig bare at tvinge af, ved at prøve at skrue på den på en skæv måde, da den sidder inde bag noget printboard. Men jeg ville ikke afmontere noget og heller ikke tage chancen at jeg skulle skade noget, så derfor lod jeg bare den gamle sidde. Man kan ikke komme til med en boremaskine og tage nitten af. Og ja, det betyder jo ikke noget bare at sætte den nye på med en strip.
Årsagen til at jeg udskiftede den kondensator, var at den begyndte at dosere helt tilfældigt. At det var den interne snegl der var årsagen gik først op for mig da fyret gik ud ved kørsel på hele 71° ydelse, pga ingen piller. Herden var proppet (fyldt op efter ilden var gået ud) og det samme var den interne snegl, helt forvirrende, men dog så ret indlysende hvor fejlen lå. Men efter udskiftningen er alt igen OK, faktisk bedre end nogensinde før, så der har nok været et problev med den kondensator i nogen tid. Dælme ikke noget at sige til jeg har haft en sand kamp med at justere doseringen i den sidste tid. Nu kan jeg sikkert godt starte med at sænke kW igen, da lux holder meget stabilt nu. Gider faktisk ikke andet lige nu end bare lade det køre med 1.7kW, som virker super, selv på lavlast. Men kan nok gå ned til 1.5kW.
Da J-B mener denne motor er svagere (6W imod 10W) end den der tidligere blev brugt, skal jeg nok holde øje med den? Sender lige et billede med her, set fra en anden vinkel, hvis det evt kan interessere Godsejeren. Cheers

Brænder 9.jpg

Hej torpet

Tænkte da godt nok på hvorfor du allerede havde skiftet kondensator men det har du jo givet et godt svar på :great:
Jeg ved ikke om man skal være bekymret for at de bruger den samme motor til sneglen. Jeg tror ikke sneglen er så hårdt belastet som den der skal vippe med rensen. Men fint billede du har lagt ind så vi lige kan sammenligne vores brændere
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


xkfc

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af xkfc » 13 mar 2016 09:29

Jeg mener kun at den lille motor blev monteret i kort tid.
Jeg havde en der kun holdt i 24 timer, så havde mine hårde piller kvast legetøjet. Nu var det ikke udelukkende motorens skyld, der var en defekt på intern snegl så piller kunne kile sig fast.

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 13 mar 2016 09:50

xkfc skrev:Jeg mener kun at den lille motor blev monteret i kort tid.
Jeg havde en der kun holdt i 24 timer, så havde mine hårde piller kvast legetøjet. Nu var det ikke udelukkende motorens skyld, der var en defekt på intern snegl så piller kunne kile sig fast.

Hej xkfc

Det var da træls den ikke kunne holde. Har du så skiftet over til den anden type eller var det ikke nødvendig
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

xkfc

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af xkfc » 13 mar 2016 10:25

godsejeren skrev:Hej xkfc

Det var da træls den ikke kunne holde. Har du så skiftet over til den anden type eller var det ikke nødvendig
Den originale var Linix 6W med ekstern gear, efter den ultra korte drift med TYD 6W motoren fik jeg igen en 60x60 Linix på 10W, og den har bare funket, og reserven i skuffen er naturligvis også Linix 10W :great:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af Torpet » 13 mar 2016 10:36

Hvis HS er med her, så ville det også være interessant med hans vurdering/mening omkring denne mindre motor på min model?
En tanke faldt mig ind: Da dn gamle kondensatoren egentlig sidder nittet på, så den ikke rører ved noget, kan det evt betyde at den udvikler en form for varme, så det ikke er så heldigt at man bare lader den nye kondensator ligge sammen med en del ledninger der ligger i det område?

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 13 mar 2016 10:50

Torpet skrev:Hvis HS er med her, så ville det også være interessant med hans vurdering/mening omkring denne mindre motor på min model?
En tanke faldt mig ind: Da dn gamle kondensatoren egentlig sidder nittet på, så den ikke rører ved noget, kan det evt betyde at den udvikler en form for varme, så det ikke er så heldigt at man bare lader den nye kondensator ligge sammen med en del ledninger der ligger i det område?

Hej

Tror nu ikke at kondensatoren udvikler noget varme af betydning. På den eksterne snegl er den stripset sammen med de øvrige ledninger. Det er den da på min for den har jeg også skiftet nu bare for at være på forkant icon_cheesygrin.gif
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


Besvar