Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varm motor til intern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 11 mar 2016 10:14

Daws

Fik alarm varm skakt i nat :| stod op og kiggede nærmere på det og der kunne jeg ikke lige finde noget der skulle kunne give varm skakt. Rengøring af fyr og brænder er også ok. Men jeg kunne mærke at motoren til intern snegl var varm. Så varm at man næsten ikke kunne røre den. Kan det være den der har sendt varmen op på føleren der sider lige over motoren.

Håber der er nogen der har et foreslag til problemløsning
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


xkfc

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af xkfc » 11 mar 2016 10:52

Hvis det skulle være motoren har har genereret varmen, så er den helt sikkert brændt af og vil ikke kunne dreje rundt. Den er jo normalt blot på sølle 10W, og hvis den kører en trediedel af tiden så er det 3W der brændes af i gennemsnit, det kan ikke varme alverden op. Normalt er den håndlun.

Jeg gætter på at 99,9% af tilfælde "varm skakt" skyldes manglende træk i kedlen, eller en kombination af træk og manglende drift af intern snegl.
Last edited by 1 on xkfc; edited 11 times in total

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af pille bruger » 11 mar 2016 10:54

godsejeren skrev:Daws

Fik alarm varm skakt i nat :| stod op og kiggede nærmere på det og der kunne jeg ikke lige finde noget der skulle kunne give varm skakt. Rengøring af fyr og brænder er også ok. Men jeg kunne mærke at motoren til intern snegl var varm. Så varm at man næsten ikke kunne røre den. Kan det være den der har sendt varmen op på føleren der sider lige over motoren.

Håber der er nogen der har et foreslag til problemløsning
Lyder motoren normalt når den køre ?
Hvis du holder fast i enden af sneglen med en tang, kan du så stoppe sneglen ?
Kig i røgrør + skorsten og i bagerste kammer om der er aske.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 11 mar 2016 13:05

xkfc skrev:Hvis det skulle være motoren har har genereret varmen, så er den helt sikkert brændt af og vil ikke kunne dreje rundt. Den er jo normalt blot på sølle 10W, og hvis den kører en trediedel af tiden så er det 3W der brændes af i gennemsnit, det kan ikke varme alverden op. Normalt er den håndlun.

Jeg gætter på at 99,9% af tilfælde "varm skakt" skyldes manglende træk i kedlen, eller en kombination af træk og manglende drift af intern snegl.
Nu har jeg skiftet kondensatoren for en sikkerhedsskyld det er jo nok ikke den der vælter vedligeholdelsesbudget icon_cheesygrin.gif
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 11 mar 2016 13:10

pille bruger skrev:Lyder motoren normalt når den køre ?
Hvis du holder fast i enden af sneglen med en tang, kan du så stoppe sneglen ?
Kig i røgrør + skorsten og i bagerste kammer om der er aske.

Ja motoren lyder som den plejer altså siger den næsten ingenting :great:
Har ikke prøvet det med tangen endnu
Nu får det lige den store rengøring i eftermiddag men så vidt jeg kan huske ( og det er ikke ret meget icon_cheesygrin.gif )så er det ikke så længe siden måske et par tons . Men min motor til semirensen er ko så stået af for noget tid siden måske det har noget med sagen at gøre
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af Torpet » 11 mar 2016 14:25

Hvis nu den interne snegl kører OK, så ville problemet (hos mig) med varmere skakt blot være pga for meget askekage samlet på herden, hvilket kan få min skakt temp til at stige fra de normale 30-35° til omkring en 45-47°. En hurtig skrabning af herden uden at stoppe fyret løser det problem hos mig.
Hvis der skabes for meget varme på herden (som ikke kan komme væk), vil jeg formode at den interne snegl også bliver for varm, så man derfor nemt kan tro dens varme er årsagen til en skakt alarm.
Umiddelbart vil jeg ikke tro at det betyder ret meget fra eller til, om din motor i semirens kan køre eller ej. På lamellerne i semirens ligger jo bare lidt løst støv, som syntes at falde af af sig selv, helt uden noge vippe-kørsel af semirens motoren. Der stort set intet at støvsuge op under semirensen, selv med vippefunktionen i orden, da jeg efter 14 dage lige støvsugere der, bare for en ordens skyld, så det gør jeg kun igen om måske en måned eller to.
Hvis nu du har haft en ren herd da der var en skakt alarm, så den ikke har holdt på for meget varme, så er der vel kun blæseren at kigge lidt på? Udover selvsagt selve den interne snegl.

xkfc

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af xkfc » 11 mar 2016 15:46

Nu havde det jo været fint om man kunne se graferne fra styringen, de siger jo mere end 1000 gætterier icon_cheesygrin.gif

Det interessante er jo om temperaturen er steget pludselig, eller om den langsomt er kravlet op i længere tid. Men fint at "alarm skakt" fanger det inden det brænder tilbage.. Det ville jo ikke være det fedeste.
Jeg tror det er uklogt at have semirensen eller hvad de nu kalder den, monteret, når rense motoren ikke dur.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af Torpet » 11 mar 2016 16:15

En nem måde at konstatere om den måde ens fyr kører på, har behov for at semirens skal have en motor kørende, er at se på hvor meget støv der lægger sig ovenpå på toppen af den øverste røgvender. Den smalle røgvender plade er part af semirens, men er ikke part af vippefunktionen. Hvis der ikke ligger nogen særlig aske der, så har det næppe nogen som helst betydning om lamelderne løftes meget langsomt op og ned en gang i døgnet eller ej. Selve den såkaldte rensefunktion er jo bare for at vippe asken ned, hvis det skulle lægge sig i bunker, som ikke selv falder ned i bunden. Men som sagt, så efter 14 dage er der stadigvæk ikke noget særligt at støvsuge op og intet på lamelderne. Lemmen i bunden er der aldrig behov for at flytte rundt på, da der ikke er noget aske at skubbe ned. Så om man vil have motoren kørende en smule en gang i døgnet er vist en skønssag? Men den skader selvsagt ikke, jeg ville bare ikke spilde penge på en ny motor, hvis min en dag skulle stoppe.
Last edited by 1 on Torpet; edited 11 times in total

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af godsejeren » 11 mar 2016 16:15

Torpet skrev:Hvis nu den interne snegl kører OK, så ville problemet (hos mig) med varmere skakt blot være pga for meget askekage samlet på herden, hvilket kan få min skakt temp til at stige fra de normale 30-35° til omkring en 45-47°. En hurtig skrabning af herden uden at stoppe fyret løser det problem hos mig.
Hvis der skabes for meget varme på herden (som ikke kan komme væk), vil jeg formode at den interne snegl også bliver for varm, så man derfor nemt kan tro dens varme er årsagen til en skakt alarm.
Umiddelbart vil jeg ikke tro at det betyder ret meget fra eller til, om din motor i semirens kan køre eller ej. På lamellerne i semirens ligger jo bare lidt løst støv, som syntes at falde af af sig selv, helt uden noge vippe-kørsel af semirens motoren. Der stort set intet at støvsuge op under semirensen, selv med vippefunktionen i orden, da jeg efter 14 dage lige støvsugere der, bare for en ordens skyld, så det gør jeg kun igen om måske en måned eller to.
Hvis nu du har haft en ren herd da der var en skakt alarm, så den ikke har holdt på for meget varme, så er der vel kun blæseren at kigge lidt på? Udover selvsagt selve den interne snegl.

Hej

Vi har jo haft det oppe og vende i en af dine tråde med om man kan se nogen forskel på om semirens virker eller ej. Nu kan jeg så konstatere at jeg ikke kan se nogen særlig synlig forskel på den mængde askestøv der ligger sig på lamellerne om den kører eller ikke køre. Derfor gider jeg ikke at bruge penge på en ny motor til den. Der var nu heller ikke ret meget at fjerne i bunden :great: Angående herden så var der ikke noget tilbage på den i nat efter at det havde lukket korrekt ned pga. Alarm varm skakt hvor den jo så tømmer den interne snegl og blæser fuld kraft. Blæseren virker også fint og kondensatoren er nu skiftet til intern snegl bare lige for at være helt sikker.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Varm motor til intern snegl

Indlæg af Torpet » 11 mar 2016 16:22

Hi igen godsejeren, vores indlæg krydsede lige hinanden. Bliver interessant at høre hvad der mon gav dig en varm skakt, når/hvis du finder ud af det. Du har sikkert allerede renset igennem og sikret at der ikke er nogen forstoppelse i skorstenen, så hvis det heller ikke er trækket, så måske og forhåbentlig er det nok med bare at have skiftet den kondensator. Ville være godt.


Besvar