stihl VS husqarna

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
calle

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af calle »

Hjemme teori skrev:Jeg har ellers kun godt og sige om Stihl, de 2 sygdomme jeg kender er den beskrevet ovenfor og så kaburatoren på deres MS201. Den er vist aldrig kommet til spille. MS200 er derimod en genial sav.

060 og MS260 skulle vist bare virke og køre i en evighed. Altså lige bortset fra MS260 er så også lavet i en farmer model til en billig penge og så kan det ikke helt sammenlignes. MS261 er ændret i forhold til de ovenstående at rystelserne er reduceret med 1/3, og Hk og bundtræk er forbedret, så det er en god sav at gå med. Men når en lille ting dræber en sav til 7K er det altså lidt trist.

Og nålelejet sidder godt nok på krumtappen, men mellem denne og koblingshuset, så benzinen har intet at sige her. Men du kan nemt skille det ad og inspicere næste gang du har sværdet taget af. Det sidder med en låsering der kan afmonteres med en kombi nøgle.
Super, for jeg kan se at nålelejet kun koster 95 kr. hos Lyngby Teknik. Hvordan bliver det smurt ?

Mvh

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori »

calle skrev:Super, for jeg kan se at nålelejet kun koster 95 kr. hos Lyngby Teknik. Hvordan bliver det smurt ?

Mvh
Nålelejet er billigt, men teorien er vist at fordi toleransen er for stor ødelægges akslen med tiden og nålelejerne smadres hurtigere og hurtigere. De smøres manuelt, men brug det rigtige fedt, så det ikke ryger pga. af dette.

Egentligt burde lejet ikke være belastet da det faktisk kun bruges i tomgang, så snart saven kobler ind burde lejet ikke lave noget, da koblingsskål og aksel så følges ad.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori »

Egentlig burde der kunne laves en fiks, ved at rense akslen og montere et større leje, men den har jeg ikke set nogen steder.
Mvh. Sophus
calle

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af calle »

Jeg tager altid spændet af min kæde, når jeg er færdig med at save. Men jeg må jo ærligt tilstå, at jeg aldrig har smurt nålelejet. Nu sætter jeg et nyt i for en sikkerheds skyld, og så køber jeg noget korrekt fedt. Hvor ofte skal nålelejet smøres ?

Venlig hilsen
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori »

Ved det ikke, jeg gjorde det når jeg huskede det, ofte når jeg vender sværdet. Timetallet står sikkert i instruktionen.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori »

Kommer til at tænke på om din sav er med quick kædestrammer, for det ved jeg ærligt ikke om er lavet på samme måde som proff savene. Man kunne jo være heldigt, hvis det er den du har, at aksel og koblingsskål er lavet på en lidt anden måde.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg er ikke expert på hverken Husqvarna eller Stihl, men har lagt mærke til, at det jo
normalt ikke afholder folk her på Stoker Pro fra at udtale sig med stor autoritet....

For det første er der ikke noget der hedder Husqarna, men Husqvarna 8)

Ellers synes jeg Husqvarna = Makita nu om dage, for jeg har en Husqvarna af ældre model,
så da vibrationsbøsningerne mørnede og røg sig en tur, tog jeg den med til den lokale pusher,
og fik to nye bøsninger, fra en Makita, og så at savene var prik identiske, lige bortset fra farven altså.

Men købte så kort tid efter en Stihl MS 260 C, som jeg har været utroligt glad for, 5-6 år på bagen nu,
aldrig nogen problemer. Pointen er, at Stihl åbenbart har mindst 3 forskellige serier, dels noget rent
bras der ikke holder til en skid, dels hobby serien som min Stihl 260, og så den professionelle serie.
Pusheren syntes jeg skulle købe en prof model, bonderøvsmodellen som han kaldte den, den var mere
solid end MS 260, og havde flere 'muller' som han sagde. Omvendt skal jeg kun save ca 6m3 om året,
og dels en del beskæringer af træerne i min 300m allé, så jeg ville helst have en lille fiks model der ikke
vejer for meget, og det endte så med en Stihl MS 260 C.

Årsagen til ovenstående i øvrigt ellers ret talentløse kommentarer er, at jeg synes der i forrige indlæg mixes
hobby med prof modeller, og det er vel ikke fair eller fornuftig sammenligning, for nogen af fabrikaterne.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
calle

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af calle »

Hjemme teori skrev:Kommer til at tænke på om din sav er med quick kædestrammer, for det ved jeg ærligt ikke om er lavet på samme måde som proff savene. Man kunne jo være heldigt, hvis det er den du har, at aksel og koblingsskål er lavet på en lidt anden måde.
Nej der er ikke quick kædestrammer på min. Der er "desværre" den professionelle skovbrugssav MS 261 CQ med quickstop.

Var sløret blevet så stort på din sav, at du kunne føle slup mellem koblingshus og krumtapaksel ?

Mvh
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori »

calle skrev:Nej der er ikke quick kædestrammer på min. Der er "desværre" den professionelle skovbrugssav MS 261 CQ med quickstop.

Var sløret blevet så stort på din sav, at du kunne føle slup mellem koblingshus og krumtapaksel ?

Mvh
Der er massere slør, og jeg kan høre det som en ringen i tomgang. Når jeg skifter lejet/smør det aftager denne ringen, men det kommer "meget" hurtigt igen. Og så trækker den kæden med i tomgang eller går ud, hvis man stiller den ned i tomgang.
Mvh. Sophus
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af baggadap »

Hjemme teori skrev:Der er massere slør, og jeg kan høre det som en ringen i tomgang. Når jeg skifter lejet/smør det aftager denne ringen, men det kommer "meget" hurtigt igen. Og så trækker den kæden med i tomgang eller går ud, hvis man stiller den ned i tomgang.
Æv, jeg har også en 261CQ uden quick strammer, og har aldrig smurt nålelejet :shock:
Hvis det er en decideret fabrikationsfejl burde Stihl vel yde noget kulance?

Besvar