Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme, 30 rør vacuum

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
hdsit

Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 04 mar 2016 18:16

Har følgende installeret i hus på ca. 180m2 - totalrenoveret i 2013/2014 med tung gulvvarme/klinker over det hele og fornuftigt isoleret:

HPW varmepumpe 10kW (årsforbrug ca. 5500-6000 kWh) (frem/retur på de 2 øverste stude på akku-tank - lagdeling)
Orlan Gasogen 25 kW super med trykekspansion (frem/retur på øverste/nederst studs til opvarmning af hele kedlen)
500l Huch PSX-GWT akkumuleringstank med solspiral
100l VVB til brugsvand som bliver forvarmet med ca. 40 gr. vand fra akku-tank via 2 øverste studse fra akku-tank
140l VVB til brugsvand med el-patron (der er monteret recirkulation på det varme vand)

Jeg fyrer primært med fastbrændsel i weekenderne, hvor varmepumpen så står stille.
Varmepumpen er ligeledes slukket hele sommeren, og her fyrer jeg heller ikke i fastbrændselskedlen.
Varmt brugsvand er med el-patronen.

Jeg vil gerne have lidt varme på om sommeren, især på badeværelset - lige til at tage den værste fodkulde.
Jeg har købt et 30 rørs vacuum solvarmeanlæg hos VVS-eksperten, som skal installeres i løbet af en måneds tid. (med en Pannex pro styring, http://www.vvs-eksperten.dk/varme/solva ... t_id=14914)
Det skal placeres med stativ på et fladt garagetag, og kan monteres stik syd.

Jeg har ikke kunne få et entydigt svar på om 30 rør er nok til at jeg kan få de ønskede behov opfyldt - ønsket om lidt mere komfort om sommeren og i yderområderne forår/efterår, samt selvfølgelig også forvarme af brugsvandet.
Jeg blev bare anbefalet at starte ud med de 30 rør, og så evt. udvide.

Spørgsmålet er om jeg skal få fat i yderligere 18 eller 30 rør mere - nu når jeg skal i gang med det.
Ser det i øvrigt ud som et fornuftigt setup?

Det optimale var selvfølgelig også at få sat sol-celler op til at dække varmepumpen... - det må så komme tiden.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af PellX21 » 04 mar 2016 20:13

Jeg tør ikke sige noget om setuppet - men herinde har jeg set 10-20l vand anbefalet til hverenkelt solvarmerør. Du har 740l i tanke og x antal liter i fordelingssystemet. Umiddelbart er 30 rør for lidt især hvis det skal kunne mærkes forår og efterår.

Men jeg er ikke solvarme-ekspert på nogen måde.

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 04 mar 2016 21:15

Jeg har dog "kun" 500+100 l i tankene - forvarmetanken indeholder en spiral, der forvarmer de 100l op til ca. 40 gr. når varmepumpen kører. Dette brugsvand kører så ved forbrug over i den egentlige varmtvandsbeholder, og får de sidste ca. 15 gr. med elpatronen.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 05 mar 2016 09:54

Jeg har 500 Buffer + 200 VVB og 80 rør. Huset er nogenlunde samme størrelse.
Jeg kunne godt bruge 20 rør mere, så jeg vil mene dine 30 er for lidt - jeg ville gå efter mindst 60 nu du er igang.
Du har jo god tung gulvarme til at tage imod evt. overskud.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 mar 2016 17:12

Jeg vil stærkt anbefale du starter med mindst 60 rør. Så vil du få meget større glæde af dit anlæg, når nu du skal i gang oppe på taget.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 09 mar 2016 18:43

Jeg har bestilt yderligere 30 rør, og regner med at sætte det op inden påske - så må vi se om det kommer til at give noget.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 mar 2016 20:36

Tillykke med denne beslutning, det vil du blive glad for.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 20 mar 2016 06:06

Har ikke rigtig kunne få noget fornuftigt materiale fra VVS-Eksperten ang. montering af de 2x30 rør. Skal de monteres i serie eller parallelt. Har købt en Pannex Pro solvarmestyring, http://www.vvs-eksperten.dk/varme/solva ... t_id=14914
De tre følere - hvor skal de monteres?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 mar 2016 10:57

Hej hdsit.
De skal monteres parallelt. Returen fra beholderen ind i den ene ende
og fremløbet ud af den anden ende ned til beholderen.
Monter dem så du har kortest muligt fremløb.
Returen forsømmer ikke noget med at løbe noget længere. Der er jo ikke så stor varmetab så, idet returen som regel er meget koldere.
Den "varme" føler monterer du oppe hvor fremløbet kommer ud fra fangeren. (meget tæt på fangeren).
Den "kolde" føler monterer du nede ved beholderen, hvor solfangervæsken kommer ud af spiralen. (også tæt på hvor spiralen kommer ud.)
Den tredje føler kan du montere i returen på centralvarmen. Så kan styringen lede solvarmevæsken enten i spiralen i beholderen, eller i en veksler til centralvarmen. Der er flere muligheder så.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af John Skov Jensen » 20 mar 2016 11:11

hdsit skrev:Har ikke rigtig kunne få noget fornuftigt materiale fra VVS-Eksperten ang. montering af de 2x30 rør. Skal de monteres i serie eller parallelt. Har købt en Pannex Pro solvarmestyring, http://www.vvs-eksperten.dk/varme/solva ... t_id=14914
De tre følere - hvor skal de monteres?
De to manifolde skal monteres i serie efter hinanden.
Det giver ingen mening i mine ører at montere dem parallelt.
Op til 120 rør er ikke noget problem at montere i serie


Besvar