Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Undervognsbehandling - hvor tit?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
nemocharley

Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af nemocharley » 23 apr 2014 09:53

Det er egentlig et enkelt spørgsmål - hvor ofte skal man få lavet undervognsbehandling for at være sikret mod rust?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af triumph » 23 apr 2014 10:55

Det kan man vist ikke svare så simpelt på.
Men når der er noget der er slidt af, eller noget der skal reperares, ville være et godt bud.
Dinetrol giver ikke din bil et nyt lag når den skal efterbehandles. De siger at hvis laget bliver for tykt kan det falde af.
I stedet reparere de skader, og giver resten en gang blødgøringsvæske så den eksisterende behandlingen ikke tørre op og krakkelere.

Jeg havde haft begge mine biler til efterbehandling hos dinetrol. Der var flere stede hvor dinetrolen var skrabet af. De havde godt nok repareret skaderne, men ikke kommet ordenligt ind i kanterne. Jeg tvivler på at jeg igen vil betale 3000 kr for efterbehandling. For at de sprøjter lidt petroleum (eller hvad de nu bruger) på min eksisterende dinetrol.
(Jeg klagede, og de gav efterfølgende begge biler et nyt lag i bunden)

batman100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Modtaget likes: 1 gang

Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af batman100 » 23 apr 2014 12:29

Mine biler får en tur hos en proff som nye, og så vedligeholder jeg det selv. Det er ikke så svært hvis du har adgang til en kompressor og en lift...

pendec

Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af pendec » 23 apr 2014 12:46

der er vist på det seneste også blevet introduceret spørgsmålet om det kan betale sig med en budget bil til 70k og hvis den ikke er 0kr værd efter 7-8år, så er den undervognsbehandling jo bare penge ud i luften, som kunne bruges bedre på den nye bil.

det er da tendensen med de billige biler som ikke kan sælges for meget efter nogle år.

Så det handler nok om hvilken type bil du gerne vil behandle og om du tiltænker at den holder mere end de 8-10år sådan rent værdi mæssigt.

nemocharley

Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af nemocharley » 23 apr 2014 15:23

hmm ja ok - det er måske ikke så lige til. Spørgsmålet kommer egentlig bare af, at jeg synes det lyder lidt voldsomt af Dinitrol når de påstår at hver andet år er det anbefalede mellemrum mellem undervognsbehandlinger

Bil nr 1 herhjemme får ca hver 3 år
Bil nr 2 får nok ikke mere.... - da vi ikke har den meget mere end et års tid (måske lidt mere)


kasae86
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21 nov 2009 09:56
Mit fyr: viadrus u22 m. multi 22
Areal: 150
Brændsel: piller silva 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Givet likes: 1 gang

Re: Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af kasae86 » 04 mar 2016 11:32

prøv at kigge på
pavacentermaribo.dk
der arbejder jeg og denne side er der rigtigt meget info på.
men afhængig af dit kørselsbehov hvert andet eller tredie år.
vh kasper
Kasper Sørensen
Viadrus U22 med Multi 22

calle

Re: Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af calle » 04 mar 2016 18:58

kasae86 skrev:prøv at kigge på
pavacentermaribo.dk
der arbejder jeg og denne side er der rigtigt meget info på.
men afhængig af dit kørselsbehov hvert andet eller tredie år.
vh kasper
Kig lige på datoen for indlægget som du svarer på.

Venlig hilsen

pendec

Re: Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af pendec » 04 mar 2016 20:07

calle skrev:Kig lige på datoen for indlægget som du svarer på.

Venlig hilsen
haha, tror sgu lidt det var en lokal reklame det der :twisted:

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af Kosmic » 21 apr 2016 20:41

pendec skrev:der er vist på det seneste også blevet introduceret spørgsmålet om det kan betale sig med en budget bil til 70k og hvis den ikke er 0kr værd efter 7-8år, så er den undervognsbehandling jo bare penge ud i luften, som kunne bruges bedre på den nye bil.

det er da tendensen med de billige biler som ikke kan sælges for meget efter nogle år.

Så det handler nok om hvilken type bil du gerne vil behandle og om du tiltænker at den holder mere end de 8-10år sådan rent værdi mæssigt.
Jeg antager at du med "budget"-bil mener mikrobilene såsom Aygo/C1/107 og den slags. Nu er der jo en grund til at de ikke koster mere, og det er bl.a. korrosionsbeskyttelse eller mangel på samme.
Når sådan en sp... - æhh lille bil kommer ud i det danske vejrlig, så betyder det ganske meget hvorvidt den kører "rå" ud eller om den har fået et lag dinitrol/whatever.
Efter 6-8 år skilles fårene fra bukkene og førstnævnte kan sagtens se ret bedagede ud og står ikke til at redde. Derimod kan en beskyttet bil have mange kilometer for sig hvis metallet stadig er sund, for det er typisk set ikke mekanikken der slides op først.
Jeg har set mange biler, som fik undervognsbehandling fra starten og de har holdt forbløffende godt, mens automobilignoranterne hurtigt og givetvis intetvidende skræller værdien af bilen i rasende hast.

Personligt har jeg et for nært forhold til mine surt tjente penge til at ville betale for en nagelneu bil, så jeg må shoppe brugt. Jeg vil dog gerne betale markant mere for en velholdt brugt bil end for en "forbrugsbil", - men sådan ser vi forskelligt på mammon.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Undervognsbehandling - hvor tit?

Indlæg af MichaelK » 21 apr 2016 20:53

Ja, jeg går også efter "tidligere undervognsbehandlet", når jeg køber bil.
Og skulle miraklet ske, at jeg engang får råd til en helt sprit ny bil, så er
det så sikkert som Amen i kirken, at den vil blive undervognsbehandlet.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar