Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB PID Regulering

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Bredo2102
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 01 okt 2015 11:50
Mit fyr: Woody BS1016 Version 10
Areal: 100m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 1 gang

VVB PID Regulering

Indlæg af Bredo2102 » 27 feb 2016 13:38

Hej Folkens,

Jeg er godt igang med at regulerer PI(D) ind paa min V10 styrring.

Det gaar egentligt fornuftigt og graferne er gode.

Mit sporgsmaal kommer sig af VVB PID reguleringen (paa mit anlaeg fungerer den som varmtvandsprioritering til varmtvandsbeholderen)
1. hvorfor er den der overhovedet?
2. Kan jeg stille den til 0 og vare ligeglad med den?
3. hvis ikke, kan jeg saa stille den paa de samme vaerdier som de "primaere" PID vaerdier.


Jeg haaber der sidder nogle kloge hoveder derude der kan svare paa det.

Grunden til mit sporgsmaal er at jeg syns jeg har indreguleret PID maegtigt godt - men pludseligt ter den sig tosset igen.....?! saa jeg er ved at udelukke ukendte faktorer der kan forstyrre driften.

Rigtig god weekend.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: VVB PID Regulering

Indlæg af Hjemme teori » 28 feb 2016 14:37

Bredo2102 skrev:Hej Folkens,

Jeg er godt igang med at regulerer PI(D) ind paa min V10 styrring.

Det gaar egentligt fornuftigt og graferne er gode.

Mit sporgsmaal kommer sig af VVB PID reguleringen (paa mit anlaeg fungerer den som varmtvandsprioritering til varmtvandsbeholderen)
1. hvorfor er den der overhovedet?
2. Kan jeg stille den til 0 og vare ligeglad med den?
3. hvis ikke, kan jeg saa stille den paa de samme vaerdier som de "primaere" PID vaerdier.


Jeg haaber der sidder nogle kloge hoveder derude der kan svare paa det.

Grunden til mit sporgsmaal er at jeg syns jeg har indreguleret PID maegtigt godt - men pludseligt ter den sig tosset igen.....?! saa jeg er ved at udelukke ukendte faktorer der kan forstyrre driften.

Rigtig god weekend.
Jeg kan ikke helt af dit indlæg se hvordan dit anlæg er bygget omkring VVB, så jeg svarer bare på de enkelte spørgsmål generelt, så må du spørge videre hvis ikke du kan bruge det.

1. VVB PI er der fordi man forventer at have en andet behov når VVB drift begynder. Ofte er kedel temperaturen for lav (offsettet) (dette er blevet mindre med de nye kedler som kræver højere temperatur, men er der stadig til dels). Da man ønsker hurtigt at fange offsettet men ofte ikke har behov for meget høj drift, er behovet et andet end ved drift. Derfor separat PI.

2. Du kan ikke sætte den til 0 hvis fyret har 2 eller 3 vejs ventil til VVB

3. Det kan du sagtens, men som jeg skriver ovenfor har man ofte brug for lidt mere P. Lidt ligesom man har med Opstarts PI.
Men her er faktorer som aftag fra VVB, offset og tiden du skal køre VVB ikke uvæsentlige faktorer i justering af PI
Mvh. Sophus

Bredo2102
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 01 okt 2015 11:50
Mit fyr: Woody BS1016 Version 10
Areal: 100m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: VVB PID Regulering

Indlæg af Bredo2102 » 02 mar 2016 13:29

Hjemme teori skrev:Jeg kan ikke helt af dit indlæg se hvordan dit anlæg er bygget omkring VVB, så jeg svarer bare på de enkelte spørgsmål generelt, så må du spørge videre hvis ikke du kan bruge det.Hmm, ja jeg er ikke smed så jeg ved ikke hvor mange forskellige måder det kan bygges op på. Men i det store hele går det fra fyrrum over i kælder hvorefter VVB kører særskilt til Varmtvandsbeholder. Man kan vel kalde det 2 kredse, én til varmtvandsbeholder, én til gulvarme/Radiator.

1. VVB PI er der fordi man forventer at have en andet behov når VVB drift begynder. Ofte er kedel temperaturen for lav (offsettet) (dette er blevet mindre med de nye kedler som kræver højere temperatur, men er der stadig til dels). Da man ønsker hurtigt at fange offsettet men ofte ikke har behov for meget høj drift, er behovet et andet end ved drift. Derfor separat PI. kan det være forklaringen på hvorfor kW kurven dykker til 0 lige idet VVB kalder på varme??

2. Du kan ikke sætte den til 0 hvis fyret har 2 eller 3 vejs ventil til VVB Ok, så er det udelukket. det er en 3 vejs (selvom der kun er til og fra... så hvorfor man kalder den 3vejs er mig et mysterie

3. Det kan du sagtens, men som jeg skriver ovenfor har man ofte brug for lidt mere P. Lidt ligesom man har med Opstarts PI.
Men her er faktorer som aftag fra VVB, offset og tiden du skal køre VVB ikke uvæsentlige faktorer i justering af PI
Ok, det er jeg sku nok for grøn til rigtig at forholde mig til. Lige nu står de ens i VVB og alm drift - det har pyntet gevaldigt på det. Men det kan garantert godt blive bedre.

Tak for hjælpen Sophus, alt er velkommen da jeg syns det er lidt en videnskab at komme ind i som noobie. :) :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: VVB PID Regulering

Indlæg af Hjemme teori » 02 mar 2016 16:58

Der er en del måder, prøv at læse om VVB tilslutning på www.mhes.dk (direkte link: http://mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf )

Nu siger du 2 kredse, men hvis der kun er en ud og ind på din ventil (2-vejs) kører dine gulvarme hele tiden og VVB kører når der er behov.

Selve overgangen mellem VVB og Drift har forskellige udfordringer om man har 2 eller 3 vejs ventil. Problemet er at driftsmønstret ændrer sig og dette skal håndteres. Måden det gøres på (da man ikke ved om det er 2 eller 3 vejs) er at fyret skruer ned indtil det kan se at temperaturen falder (dette for at konstatere om der er aftag på den nye driftsform) Herefter geninstalleres I stakken fra sidst fyret kørte drift/VVB og samtidigt begynder fyret at regulere med den valgte PI til situationen. Dette vil give nogle udsving, men er lidt det muliges kunst mellem sikkerhed, funktionalitet og ikke gøre det alt for kompliceret.

Når du nu roder med VVB er din temperatur lidt høj. Målet er at der skal være nok varmt vand, men samtidig undgå kalk og legionella. Legionella undgås med en temperatur over 55 grader og kalk, så koldt så muligt men ikke over 60.

Og angående PI, kører du version 10.0522, så her skal du passe på med at kigge på opstarten, da denne har nogle fejl, der kan gøre at driften svinger meget i langt tid efter opstart. Og det kan du ikke regulere dig ud af, men må enten vente på næste version eller nedgradere til en tidligere version.
Mvh. Sophus

Bredo2102
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 01 okt 2015 11:50
Mit fyr: Woody BS1016 Version 10
Areal: 100m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: VVB PID Regulering

Indlæg af Bredo2102 » 10 mar 2016 12:43

[quote="Hjemme teori"]Der er en del måder, prøv at læse om VVB tilslutning på http://www.mhes.dk (direkte link: http://mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf )

Nu siger du 2 kredse, men hvis der kun er en ud og ind på din ventil (2-vejs) kører dine gulvarme hele tiden og VVB kører når der er behov.

Selve overgangen mellem VVB og Drift har forskellige udfordringer om man har 2 eller 3 vejs ventil. Problemet er at driftsmønstret ændrer sig og dette skal håndteres. Måden det gøres på (da man ikke ved om det er 2 eller 3 vejs) er at fyret skruer ned indtil det kan se at temperaturen falder (dette for at konstatere om der er aftag på den nye driftsform) Herefter geninstalleres I stakken fra sidst fyret kørte drift/VVB og samtidigt begynder fyret at regulere med den valgte PI til situationen. Dette vil give nogle udsving, men er lidt det muliges kunst mellem sikkerhed, funktionalitet og ikke gøre det alt for kompliceret.

Når du nu roder med VVB er din temperatur lidt høj. Målet er at der skal være nok varmt vand, men samtidig undgå kalk og legionella. Legionella undgås med en temperatur over 55 grader og kalk, så koldt så muligt men ikke over 60.

Og angående PI, kører du version 10.0522, så her skal du passe på med at kigge på opstarten, da denne har nogle fejl, der kan gøre at driften svinger meget i langt tid efter opstart. Og det kan du ikke regulere dig ud af, men må enten vente på næste version eller nedgradere til en tidligere version.


Hejsa,

Så blev der tid til at komme herind igen.

Ok, det sidste du siger med version 10.0522 passer meget godt med det billede jeg ser ved opstart - hvilket nok er det der har forvirret mig mest.
Nu er der en ny faktor at tage højde for - nemlig det at jeg har fundet min trækstabilisator og fået monteret!! om det kan ses ved jeg ikke, og for at være ærlig ved jeg ikke hvad jeg skal kigge efter.

Jeg oplever stadig slakker i brænderhovedet seolvom jeg afvejer piller ved hver fyldning af silo/rens af keddel...

det sidste jeg mangler nu er nok at få fuldt ud styr på flammens egenskab ved 10, 50 0g 100% Kender du de ca grundværdier til det jeg kan tage udgangspunkt i?

Jeg skylder snart en god flaske rødvin.... ;)
Vedhæftede filer
2016-03-10 12_36_38-www.stokercloud.dk_dev_setuppage.php_page=vvb&mac=bredo – Google Chrome.png
VVB Tidsintervaller
2016-03-10 12_35_55-www.stokercloud.dk_dev_showgraph.php_mac=bredo – Google Chrome.png
Drift Graf


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: VVB PID Regulering

Indlæg af Hjemme teori » 10 mar 2016 17:25

Indstilling af flammen, eller rettere deres beskrivelser (youtube videoer og anden dokumentation) er ikke min stærke side, men det er der andre der er 100m mestre i og har en masse gode links. Vent og se om ikke der kommer en forbi, ellers opret en tråd om hjælp til indstilling af flamme, eller søg på andre tråde om det samme.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: VVB PID Regulering

Indlæg af pille bruger » 10 mar 2016 18:15

Jeg har kigget dine tal efter, og blæsertal ser ok ud, men måske kan de være lidt mindre.
Hvis du låser ydelen i 10 - 50 - 100% og kører mindst 10 min i hver, så skal flammen være korngul.
Der må ikke være røg i fyrboksen, men det skal være tæt på.

Du kan med fordel tilslutte pumpen til styringen.
Det får du glæde af mår du skal bruge tidsstyringen icon_cheesygrin.gif

Differens over kan du med fordel hæve til 10 eller 15 gr.
5 er nok lige snævert nok. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar