Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Massiv problem med RW pillen

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af Kruse » 01 mar 2016 21:01

MortenW skrev:Har lige haft et stop i eftermiddags igen, da jeg fik gang i fyret igen stank det af plastik eller lim :cry:
Lyder som om du skal prøve om du kan finde en med stokerfyr der vil bytte piller. :?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af newpas » 01 mar 2016 21:40

Bor for langt væk, ellers var jeg aftager!

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af Brandsen » 01 mar 2016 22:21

Halløj i forum,

Det er da tude-tosset, for nu om dage er det ikke tiladt at have andet end rent træ i træpiller,
i modsætning til gamle dage, for hvor der ofte kunne være plastik, melamin, lim, sand, og andet
godt i pillerne.

Når det er sagt, så kan der være mega forskel på det enkelte parti af træpiller, selv af samme fabrikat,
for kører man f.eks træ med stort sandindhold gennem fabrikken, så får man naturligvis et stort sandindhold
i træpillerne, og det sker hvis det f.eks er træsorter der er kendt for at kunne suge meget sand op i barken,
mest kendt nok hyld, hvor barkne kan indeholde ret meget sand, eller fyr og gran der har stået som læbælte
på lette og sandede marker. Ikke noget ulovligt eller mystisk i det.

Men kan ofte se det på farven af pillerne, hvis de er meget mørke, så har enten matricen været meget varm,
eller der har været meget bark i produktionen.

Hvis man så oven i købet får grønlig eller gullig slagge, så er det typisk på grund af mineral indholdet af træpilllerne,
og det kommer typisk fra sandindhold, fordi smeltepunket er overskredet i herden på fyret eller stokeren.

Netto af denne lange vrøvlede forklaring er, at har man problemer med grøn, gul, eller hvid slagge,
så lav den gode gamle sandtest, for at kontrollere kvaliteten.

Og hey, @Lintz, hvis der kommer grøn slagge, er det altså ikke fordi pillerne er lavet af trykimprægneret fyrretræ.



.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af Bigfoot » 01 mar 2016 22:30

Jeg mindes de gode hårde RW fra forrige sæson, det var altså gode piller.
Dem i år, er noget mørke i det, og indeholder også en voldsom mængde aske i forhold til tidligere.

Men.... poserne? dem har jeg ingen kvaler med, og jeg er dælme tvunget til at slæbe rundt på mine.
Da har jeg haft andre no name piller, hvor poserne nærmest punkterede ved vægten af de øvrige ovenpå.

Men jeg køber dem nok heller ikke igen, det er ikke imponerende som de har performet i år, men når jeg ser rundt omkring, så har jeg ikke rigtig fundet piller som er som tidligere. De er alle ret mørke i det, og det har måske at gøre med at man er blevet mindre kritisk med hvad man smider igennem matrisen.
Jeg var nede og se produktionen hos stampemøllen for nogle år siden, og de afbarkede deres stammer, inden de blev til piller, og bla bla bla. Men sjovt nok, året efter, var pillerne mørke og fulde af aske, ergo må de jo have sparet den arbejdsgang væk.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af Brandsen » 01 mar 2016 23:02

Halløj i forum,

Jeg er som vanligt meget enig med @Bigfoot, selv om man troligt køber samme piller år efter år,
kan man godt løbe ind i et parti med extra meget bark indhold.

Og efter at have arbejdet 3 år på plastic fabrik som arbejdsdreng efter skoletid, sikkert i forrige århundrede,
så også klart at svejsningen af plasticposer somme tider kan svigte, som regel punktmæssigt, sådan svejsningen
har et eller flere svage punkter, sådan poserne kan blive utætte i svejsningerne.

Jeg synes personligt at begge dele er forklarlige og accaptabelt, men det trøster næppe pillegnaskere der er
følsomme overfor kvaliteten, for både @Bigfoot og jeg har en ægte stoker, der er pis hamrende ligeglad
med kvaliteten, bare det er en lille smule brændbart, og småt nok til at komme gennem sneglen, så skal Baxi
nok få det brændt af med stor succes.

Så hvis Stoker Pro frænder har probllemer med dårlig kvalitet af træpiller, kan jeg godt tilbyde at bytte
med prima HP kvalitet Neova piller, bare I selv gider bytte her på matriklen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af lamborg » 02 mar 2016 05:12

Jeg har som Calle påpeger været inkarneret RW mand i mange år men kvaliteten blev for svingende så derfor kunne jeg ligeså godt skifte leverandør og kører nu med alt muligt forskelligt som leverandøren lige kan skaffe . Scotten er sgu ligeglad. Jeg endda prøvet de fine ( og dyre) F1 fra barlinek og ved i hvad, de er ikke et hak bedre end andre så det med prisen er noget opreklameret pjat.
Muligt at jeg ikke har en "ægte stoker" som mr Big og Brandsen :-) men min 30kw er pisseligeglad med støv- smuld - osv. I øjeblikket er mit fyrrum støvet af h til fordi den spiser Lava piller som er korte og smuldede. Men det brænder det hele så op i røven med det :-).
Jeg har også i mine pivede dage været bekymret over askekager på herden, men nu er jeg komplet ligeglad . Den tænder og kører som den skal og alt andet raver mig en høstblomst :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af MortenW » 02 mar 2016 06:09

Jeg er da glad for at der er andre her på forrummet som har konstateret, at RW pillen har ændres sig i år, den opfattelse har Rene fra RW piller ikke.
Rene fra RW piller antydede, at vores Black Star var til og køre i havnen :shock:

Jeg må se om der en på Fyn som har et Stocker, som vil bytte eller købe de rester vi har.
Rene fra RW var ikke meget for at tage dem retur, som han sagde "det kostede ham hvis han skulle have en vognmand til at hente pillerne". I øvrigt sender jeg ikke noget retur før jeg fået mine penge først, da mit næste problem ville være at få pengene, fornemmer jeg.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af Flemming DJ » 02 mar 2016 08:25

lamborg skrev:Jeg endda prøvet de fine ( og dyre) F1 fra barlinek og ved i hvad, de er ikke et hak bedre end andre så det med prisen er noget opreklameret pjat.
Sådan har jeg det med German Pellets. 5,3 kWt - my ass! De angiver jo bare den ØVRE brændværdi. Det gør andre jo ikke. Og forbruget var selvsagt det samme som med mine normale piller.

Jeg elsker at hade GP ;-)

Min stoker æder også alt, men jeg synes også at kunne huske en kemisk lugt fra RW i magasinet og lidt mere smuld først på sæsonen. Og askekage, måske p.g.a. justering. Men, det har ændret sig efterfølgende. Køber en halv palle ad gangen, så der suppleres løbende med muligvis nye piller. Ingen problemer nu.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af Bigfoot » 02 mar 2016 12:25

ja nu i siger det..... der er da egentlig kommet sådan en medicinal agtig lugt når jeg fylder piller i tanken.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Massiv problem med RW pillen

Indlæg af mattiassonne » 02 mar 2016 13:43

MortenW skrev: Rene fra RW piller antydede, at vores Black Star var til og køre i havnen :shock:
Hvis fyret kører ligesom sneglene NBE laver, så må jeg da også give ham Rene ret. For den eksterne snegl jeg bruger mellem mit MGM og en ekstern silo, brokker sig ved det mindste smuld. Det gør fyret bestemt ikke. For MGM kender ikke til dårlige piller, den brænder dem bare af, nice!

Boede jeg tættere på, hjalp jeg dig også gerne af med pillerne.


Nu hvor vi taler om "dårlige" piller, så kunne det være interessant at regne på, hvad forskellen over nogen år vil være på følgende 2 scenarier:

1. Billigt fyr, som fx Scotte, men dyrere piller, fordi man skal undgå de "dårlige".
2. Dyrere fyr, som fx MGM, men hvor der ikke findes dårlige piller, og man derfor kan vælge de billigste.

Det afgørende er selvfølgeligt ens forbrug, og ligeså, om gode piller overhovedet er dyrere end dårlige piller?


Besvar