Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er mest økonomisk?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Tvillingen » 29 feb 2016 11:06

kovas skrev:Hej Klokker.
Jeg har droslet min brænder, som er 15kw, ned til 10kw her om vinteren. det gør at fyret køre mere i det samme område i stedet for at køre op på 15kw hver gang nogen har været i bad. Når det bliver mere forår begrænser jeg det til 5kw og lader det stadig køre modulerende indtil det bliver så meget sommer at jeg lader vvb-temperturen styre hvornår fyret skal starte. Jeg synes at urstyring er noget juks. De tider man satte i går passer aldrig i morgen. Og desværre har producenten( til trods for at det var lovet i salgsmaterialet) aldrig lavet så man kan styre fyret efter en inde føler. Hvis fyret er kommet godt ned i temp. så bruger den ca 1kg piller på at komme op i drift. Så jeg tænker at så kan det lige så godt fise dem af over 5timer og så er der varme når behovet opstår.
Hej
Hvor stiller du på max. ydelse ,under normal drift.
Kan kun se at man kan justere min. ydelse under bruger indstillinger.
VH Ole


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af kovas » 29 feb 2016 12:04

Tvillingen skrev:Hej
Hvor stiller du på max. ydelse ,under normal drift.
Kan kun se at man kan justere min. ydelse under bruger indstillinger.
VH Ole
Hej Tvillingen.
Der er flere måder at gøre det på. Som udgangspunkt har jeg begrænset brændselsmængde/time til 2.2kg. Derefter køre jeg altid i test mode. Her kan man sætte max procent man vil ha af den brændselsmængde/time som man har sat. Hvis man har en max ydelse som passer en nu, så er det bare at ændre i test mode.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Bigfoot » 29 feb 2016 13:04

Tjah.... Godt emne du har valgt at tage op her.

For når jeg ser på folk, med lignende bolig af min, med et bette pillefyr, så er der da tidspunkter hvor mit forbrug ligger UNDER dem, på trods af at mit fyr gør alt hvad det kan, for at ligge med en drift på makstemperatur konstant, endda på 75 grader.

Men ja, og jeg, har tidligere talt om det, er det auto start-stop så økonomisk som vi bilder os ind? Det skal trods alt starte kedlen op fra bunden igen, hvilken vil sige, det skal først have kedlen op, inden det kan varme på selve anlægget.
Hvorimod min baxi, vil smide sig i en pausefyring eller (som jeg nu har gjort), køre i en så lav last, at det kan holde sig igang ved lavt forbrug. Men det slukker ikke.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at møde en ingeniør/fysiker, som kunne tænke sig at beregne den problemstilling for mig, og redegør for det ene eller det andet.

Når jeg tænker kontinuerlig drift, så falder al varmen ud i anlægget, tænker jeg start stop, så vil der være varme som går til at få kedlen varm.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af pendec » 29 feb 2016 13:52

Bigfoot skrev:For når jeg ser på folk, med lignende bolig af min, med et bette pillefyr, så er der da tidspunkter hvor mit forbrug ligger UNDER dem, på trods af at mit fyr gør alt hvad det kan, for at ligge med en drift på makstemperatur konstant, endda på 75 grader.
Du fyrer så hele året må man formode siden du bruger så mange træpiller om året , og 75 grader hvad skal du opnår(buffertank?) eller griller du dig selv dagligt?

Man kan vel ikke sammenligne start/stop eller kontinuerlig drift, da vi alle har forskellige forhold at køre efter. Nogle har super isoleret AAA huse, andre sidder med et hus fra 1800 og aldrig isoleret det. Så har vi folk med Biowin og andre produkter i den stil, og så er der f.eks mig med Bio18 som nok er rendestens løsningen anno 2016 men det virker. Vi har så brændeovne som supplerer , andre har solceller og bruger det, heriblandt dem med gammel nettomåler ordning så de har sparet op på strømmen og kan nu misbruge dette om vinteren, og stadig har en større investering oppe at hænge på dem.

Så skal du vel også tænke på de folk som vælger at have 24 grader i hele huset, og dem som lever med 19. Og for slet ikke at glemme dem som har gulvvarme og andre kun radiator.

Så økonomien i dette er vel primært om man har det godt og har råd til at have det sådan ved at fyre på en måde som nok ikke er forsvarlig, hvis man misbruger varme, hvor andre måske ville skrue ned.

Når alle parametre så er inkluderet i det økonomiske perspektiv, så kan man vel bedre vurdere om det er bedst at ens kedel tænder og slukker ofte , eller hvis muligt kører på lavblus og kan holde sig kørende med et minimalt forbrug, selvom det måske bliver til nogle ekstra om dagen. Så er der jo stadig alle de andre forhold man investerede i som muliggør at man kan skrue ned, køre start/stop eller alternativet.

Hvad med dem som kan slukke og kun tænder et par gange om dagen, det er vel stadig en start/stop løsning? som er økonomisk rigtig.
Sammenlignings grundlaget for at start/stop eller kontinuerlig drift er nok en del svære at beregne end 2 ord som argumenterer at her ændrer vi lige pillefyrs indstillinger og så kører det ;)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Bigfoot » 29 feb 2016 14:42

pendec skrev:Du fyrer så hele året må man formode siden du bruger så mange træpiller om året , og 75 grader hvad skal du opnår(buffertank?) eller griller du dig selv dagligt?
har ikke lige fået den del opdateret. Har brugt 2700 kg siden 1.oktober, så klager ikke.
Styringen på en baxi kræver desværre ret høj temp, men har en automix ventil siddende på fremløbet til huset.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


pendec

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af pendec » 29 feb 2016 15:37

Bigfoot skrev:har ikke lige fået den del opdateret. Har brugt 2700 kg siden 1.oktober, så klager ikke.
Styringen på en baxi kræver desværre ret høj temp, men har en automix ventil siddende på fremløbet til huset.
ok, det lyder da meget bedre, hvordan kom du ned fra 6T til hvad 3.5T?
Jeg synes selv jeg gør et nummer ud af og spare, og ligger på ca. 3.9T(4x896+ny palle igang) lige nu men vi har jo et par måneder endnu ;) min kører ikke start/stop, da den er umulig til jobbet. så hellere pause kørsel med lidt gløder , mest for at have mindre problemer.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Bigfoot » 29 feb 2016 16:49

pendec skrev:ok, det lyder da meget bedre, hvordan kom du ned fra 6T til hvad 3.5T?
Jeg synes selv jeg gør et nummer ud af og spare, og ligger på ca. 3.9T(4x896+ny palle igang) lige nu men vi har jo et par måneder endnu ;) min kører ikke start/stop, da den er umulig til jobbet. så hellere pause kørsel med lidt gløder , mest for at have mindre problemer.
automix, iltstyring, veltrimmet, og sjovt nok, sat mere varme på i huset......... :shock:
Men automix ventilen shunter det ned til 50 grader på fremløbet til huset. Den kan altså mærkes.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af kovas » 29 feb 2016 16:52

Bigfoot skrev:automix, iltstyring, veltrimmet, og sjovt nok, sat mere varme på i huset......... :shock:
Men automix ventilen shunter det ned til 50 grader på fremløbet til huset. Den kan altså mærkes.
Vil det så sige at din vvb kun kan blive 50gr. Eller hvordan er din vvb sat til?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Bigfoot » 29 feb 2016 17:01

kovas skrev:Vil det så sige at din vvb kun kan blive 50gr. Eller hvordan er din vvb sat til?
vvb før automix....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

dannidines

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af dannidines » 29 feb 2016 17:57

Kovas,

Kan man ikke tilslutte en rumtermostat til Ekoheatén som man kan til Scotte?! På den måde får man "start/stop" effekten ud fra inde temperaturen = pillebesparelse UDEN komfortab, som nok er det vigtigste hvis man skal spare piller.. det skal ikke kunne mærkes ;)

Jeg bruger rumtermostat fra ca. 1. Marts og fra 1. April kombinerer jeg urstyring og rumtermostat således, der fra den periode, ikke fyres man-fre 0600-1400. Hvis huset er "blevet koldt" klokken 1400, starter fyret op og der er varmt når vi er hjemme 1530-1600 = ingen komforttab, men stor besparelse i piller.

Vi bruger ovenstående, rumtermostat + urstyring, fra 1. September til 1. Oktober og igen alene rumtermostat fra 1. Oktober til 1 november samt resten af sæsonen, 1 november til 1 marts kører fyret hele dagen...

Vi varmer 240 m2 op til 21-23 grader og bruger ca 2.9-3.2 tons pr. år... vi sparer, alene på urstyring og insetermostat 1 tons om året uden komforttab

kovas skrev:Hej Klokker.
Jeg har droslet min brænder, som er 15kw, ned til 10kw her om vinteren. det gør at fyret køre mere i det samme område i stedet for at køre op på 15kw hver gang nogen har været i bad. Når det bliver mere forår begrænser jeg det til 5kw og lader det stadig køre modulerende indtil det bliver så meget sommer at jeg lader vvb-temperturen styre hvornår fyret skal starte. Jeg synes at urstyring er noget juks. De tider man satte i går passer aldrig i morgen. Og desværre har producenten( til trods for at det var lovet i salgsmaterialet) aldrig lavet så man kan styre fyret efter en inde føler. Hvis fyret er kommet godt ned i temp. så bruger den ca 1kg piller på at komme op i drift. Så jeg tænker at så kan det lige så godt fise dem af over 5timer og så er der varme når behovet opstår.


Besvar