Ingen varme på VVB

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
rehan09

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af rehan09 »

He he, den er slukket nu, da jeg kører med el. Hvis jeg slår den til, så stiger temperaturen til 70-80 grader på fyret og varmer ikke VVB op.

Jeg har prøvet at udlufte VVB, men det burde jo ikke have nogen effekt på den streng som går igennem til opvarmning?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af Flemming DJ »

Har du prøvet at ændre ønsket temperatur på vvb i styringen, som lamborg foreslog? Prøv fx med 60 eller 65 grd., så der "sker noget" under forsøget.

Ellers vender din trevejsventil måske forkert eller er tilsluttet forkert (eller udgangen er ikke "tændt" i softwaren?)

Jeg er enig i, at spiralen i beholderen burde kunne spules fri for luft med almindeligt (højt) pumpeflow.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af lamborg »

Udlufte VVB har ingen effekt . Har du en udluftning på VVB strengen på det højeste sted ? Det kan være at der står en luft lomme et eller andet sted eller også kan det være din trevejs ventil der ikke åbner som den skal . Kan du se at palen kører ned og bliver din "husstreng" koldere når den lukker for huset. ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
rehan09

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af rehan09 »

Jeg ved at 2 vejs motoren fungerer, da jeg kan mærke at den bliver varm på den anden side af pumpen. VVB er det højeste sted og det virker lidt som om at den ikke kan presse det kolde vand forbi VVB. Der tænker jeg at der kan være luft i VVB, dvs. spiralen. Der er en samlet retur fra radiator og VVB.
rehan09

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af rehan09 »

Hmm, stadig intet resultat med forskellige forsøg. Jeg har prøvet at sætte mere hastighed på pumpen, udlufte VVB og tjekke at opsætningen er som den skal.

2-vejs motorventilen, åbner også som den skal, men den presser ikke vandet igennem til VVB.

Måden der er sat op på, fungerer ved at fremløbet deler sig i 2 dele. Et til radiatorer og et til VVB (med motorventil på). De har en fælles retur.

Nogen som har en idé til at få det til at fungere?

xkfc

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af xkfc »

Umiddelbart syntes jeg ikke der er flere ideer end dem der er kommet, det kommer jo an på vurderingen på stedet, det er vigtigt at checke tingene ordentligt, fordi aktuatoren drejer er det jo ikke sikkert at ventilen drejer med, og udluftning af VVB er jeg selv blevet fanget i, jeg havde udluftet men det virkede ikke, så kom smeden og gjorde helt det samme som jeg selv havde gjort, han havde bare mere tålmodighed, og vubti, så virkede det.
rehan09

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af rehan09 »

Ja det er sikkert der hvor den ligger tænker jeg. Men i mit hoved giver det bare ikke meget mening. Udlufteren er vel til brugsvandet, så strengen der går igennem VVB kan vel stadig indeholde luft?

Men en 2 vejs ventil, burde vel fungere fint med VVB?
xkfc

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af xkfc »

rehan09 skrev:Ja det er sikkert der hvor den ligger tænker jeg. Men i mit hoved giver det bare ikke meget mening. Udlufteren er vel til brugsvandet, så strengen der går igennem VVB kan vel stadig indeholde luft?

Men en 2 vejs ventil, burde vel fungere fint med VVB?
Brugsvand aftages vel i toppen, så det skulle gerne udlufte sig selv.
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af H.S »

Hej
Den udlufter der sidder i bunden på din METRO går til toppen af din varme spiral = først vand så kommer der luft "hvis noget"

Din ønskede VVB temp er sat til 0 grader = ingen varme i vvb (sæt evt til 55 grader og ca 8 under) passer ca hvis du kører med 15 til 20 grader over setpunkt under regulering
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
rehan09

Re: Ingen varme på VVB

Indlæg af rehan09 »

Så jeg skal prøve at lufte ud via den? Den er sat til 0, da jeg kører via el. Hvis jeg slår den til 55 i styringen fx så stiger temperatuen på fyret til 70-80 grader, uden at VVB bliver varmere. Så jeg slår den fra igen.

Men jeg må lige prøve at lufte ud igen.

Besvar