Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er mest økonomisk?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Klokker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 jul 2015 22:13
Mit fyr: Reca60 samt Passat c2+compact
Areal: 165 i to plan
Brændsel: Halm og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Modtaget likes: 1 gang

Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Klokker » 26 feb 2016 19:33

Hvad er mest økonomisk
At køre start/stop på fyret eller at justere fyret således det bare går helt ned i forbrug til, anslået 2-4kw

Indtil videre er mit fyr sat op til at køre start stop
Det starter Ca 10 gange i døgnet
Kedel temperatur 68 grader
Jeg har sat fyret til Max ydelse 20 kW
Fyret slukker ved 68 grader og sætter i gang igen ved 50 grader
7 grader under Maks går den på 50% ydelse og 3 grader under Maks går den på 30%ydelse
De tre niveauer kan yderligere indstilles så jeg justerer ydelsen altså f.eks ved 50%ydelse kan jeg justere både kW og luftmængde sådan det tilpasset forbruget. DVS. 50%niveauet egentlig kun er en slags angivelse for middel niveau.

Vil det være mere fornuftigt at sætte den generelle ydelse ned således jeg holder mig i de to lave niveauer og så justere dem ind så fyret ikke slukker, men i stedet arbejder på lavest muligt niveau hele døgnet. Opstarter er ikke gratis, men pausefyring kan vel heller anbefales
Hvad er jeres anbefalinger/erfaringer
Alt kød under 400 gram er at betragte som pålæg :) :)


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af HR LUCCA » 26 feb 2016 19:48

Det er nok lidt svært og svare på , begge dele koster jo piller , det er nok nemmest du selv laver et forsøg hvor du finder 2 dage der er ens i temp og vind og ser hvad der bruger mindst, den måde du kan spare flest piller er med urstyring eller en rumtermostat feks i stuen så fyret først starter når der er brug for varme i huset , der kan spares rigtig meget forår og efterår ,
Ps dig skal jeg ikke have til spisning hvis bøfferne skal være over 400 gr icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Brandsen » 26 feb 2016 19:53

Halløj i forum,


.... nu tror jeg det bare er for at være lidt høflig, af hensyn til Den gamle Redakteur, aka Dr Lintz,
at han skriver det er pålæg, for den brutale sandhed er jo, at det nærmest er at betragte
som en slags hudafskrabning ! Sig det som det er, svedsken på disken !

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Klokker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 jul 2015 22:13
Mit fyr: Reca60 samt Passat c2+compact
Areal: 165 i to plan
Brændsel: Halm og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Klokker » 26 feb 2016 20:59

Godmorgen Garder
Jamen vi kommer ind på et emne der klart har været debatteret for lidt.
I folks iver efter at please og gøre godt tilpas har man glemt at sætte de rigtige ord på tingene. Ingen tør sige det ligeud at de må gå sultne fra bordet når der bliver serveret sørgelige små kødstumper på 300 gram der gjorde bedre gavn i en stuvning.
Kødstykker for mandfolk er efterhånden en mangelvare og vi, rigtige mænd, må ofte gå sultne fra bordet med et mut "tak for mad, det smagte godt, det bette kun der var"
Derfor min avatar "alt kød under 400 gram er at betragte som pålæg" :D icon_cheesygrin.gif
På Gnomenkeller en fabelagtig restaurant i Flensburg har de forstået hvad der kræves for at gøre mænd tilpas
Der kan man få bøffer på 750 gram. Og de kigger ikke engang mærkeligt på en når man bestiller anden gang.
Se det er føde for mandfolk, ☺☺☺☺
Alt kød under 400 gram er at betragte som pålæg :) :)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Brandsen » 26 feb 2016 21:22

Halløj i forum,

Helt enig @Klokker, man skal bare sige det som det er, basta !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af Hjemme teori » 27 feb 2016 08:25

Så har min slagter ikke helt ret.

Jeg spurgte i sin tid hvorfor ikke der var skåret T-bone steaks af mit slagte kvæg når nu de havde ændret alderen hvor vi måtte, fra 12 til 24 måneder.
Så sagde han vist ordret, at det skulle jeg sige, da det jo kostede noget af mørbraden og tyndsteg som folk jo også ville have. Og fordi det jo kun var mig og ham som kunne lide en hel tallerken fuld af kød. Det sidste var jo så ikke rigtigt, der er åbenbart flere derude.
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 27 times in total
Mvh. Sophus

pendec

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af pendec » 27 feb 2016 08:44

Klokker skrev:Derfor min avatar "alt kød under 400 gram er at betragte som pålæg" :D icon_cheesygrin.gif
FYI Avatar = Billede i højre side ved din bruger status i kommentar, Signatur er det du taler om her.

Smid et billede af en steg op i din Avatar, så er det fuldendt!

calle

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af calle » 27 feb 2016 21:35

Nu må der vist en redaktørlærling til, for at få dette interessante emne bragt tilbage på sporet. Emnet har været diskuteret før, men det gør det ikke mindre interessant. Jeg har selv begrænset mit anlæg til max. 30 procent i vinterhalvåret, og det fungerer upåklageligt. Har ikke haft et eneste driftstop i år. Fyret klarer stort set sig selv, og jeg renser kun nødtørftigt i ny og næ. Hvad mister man egentlig ved at begrænse sit anlæg til 30 procent, hvilket iflg NBE er sommerdrift ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af kovas » 29 feb 2016 09:37

Hej Klokker.
Jeg har droslet min brænder, som er 15kw, ned til 10kw her om vinteren. det gør at fyret køre mere i det samme område i stedet for at køre op på 15kw hver gang nogen har været i bad. Når det bliver mere forår begrænser jeg det til 5kw og lader det stadig køre modulerende indtil det bliver så meget sommer at jeg lader vvb-temperturen styre hvornår fyret skal starte. Jeg synes at urstyring er noget juks. De tider man satte i går passer aldrig i morgen. Og desværre har producenten( til trods for at det var lovet i salgsmaterialet) aldrig lavet så man kan styre fyret efter en inde føler. Hvis fyret er kommet godt ned i temp. så bruger den ca 1kg piller på at komme op i drift. Så jeg tænker at så kan det lige så godt fise dem af over 5timer og så er der varme når behovet opstår.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af PellX21 » 29 feb 2016 10:32

Når jeg har lidt erfaring med buffertankdrift - on/off brænder og lavt fremløb, så skal jeg nok lige byde ind. Det er jo værdifuldt at sammenligne de forskellige tilgange.


Besvar